Foto portada. Mena, Matas, Valero, Farrés, Fernàndez i García. Autor: David Jiménez.

L’habitatge centra un debat d’alcaldables on es cola el Surfcity

Debat sense grans turbulències entre els principals candidats a l’alcaldia al SBD Cercle d’Entitats, que ha aplegat un centenar i mig de persones a l’auditori del carrer Lacy. L’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, ha sortit prou ben parada d’una trobada on només ha buscat el cos a cos el republicà Gabriel Fernàndez. Sintonia amb un incisiu Joan Mena (excepte en el Surfcity) i Joan García. Lluis Matas fent bandera del projecte Gran Via – Ripoll, assenyala el dèficit fiscal i les polítiques del govern de l’Estat. Carril propi per a Nani Valero, de la Crida.

El debat del Sabadell Cercle d’Entitats, moderat per la cap d’informatius de Ràdio Sabadell, Núria Garcia, ha destinat bona part de les seves dues hores a les polítiques d’habitatge. Farrés considera que és el principal repte de Sabadell. Hi ha una diferència cada cop més gran entre els sous i els preus de l’habitatge.

“Hem fet un esforç per posar el màxim d’habitatge al mercat”, ha assegurat. Més de 500 (previstos) però “ens calen més per contenir el preu o poder-lo baixar”. “Van prometre 500 pisos i n’han entregat 50. Està tot dit”, ha atacat García, des de Cs. “Els projectes que han acabat, com els de fusta de la carretera de Barcelona o Francesc Layret, són del govern anterior”, ha precisat Fernàndez (ERC), qui s’ha compromès a incrementar el parc públic en 3.000 en 15 anys a través del “tanteig i retracte, la promoció pública i la col·laboració amb els privats però amb control públic”.

Mena recorda que la banca té 1.500 pisos buits a Sabadell. Creu que VIMUSA hauria de “comprar i expropiar sòl” i la Generalitat “fer el que li toca”. Farrés ha recordat: “la competència exclusiva d’habitatge la té la Generalitat. Saben quants construeixen a Sabadell? 34. Nosaltres estem planejant 500 i en volem més”. Valero ha demanat més “rehabilitació” i apostar per fórmules com la “masoveria urbana o l’habitatge cooperatiu”.

Línies vermelles

Preguntats sobre les línies vermelles, o projectes als quals no renunciaran mai, Farrés (PSC) ha sostingut que el programa ‘Fem barri’, de manteniment i millora a la quarantena de barris de la ciutat. Fernàndez (ERC) la “crisi climàtica”, que “ja tenim a sobre”. Per això proposen fer més espais de vianants, almenys un a cada districte. Valero (Crida) manté que l’Ajuntament no pot renunciar a un sol metre quadrat d’habitatge públic (els pisos de SBD Lloguer Social passen al mercat en 40 anys). García (Cs) sosté que les infraestructures com la Ronda Nord, i també la Ronda Sud (entre Sabadell i Barberà pel Parc Central) per “pacificar el trànsit de la ciutat, no com els pedaços d’ara a la Gran Via”. Matas no vol una ciutat “low cost” sinó que la vol “puntera” amb “ocupació de qualitat, empreses i llocs de treball”. “Però mai renunciarem a transformar els set quilòmetres de la Gran Via, per on passen 40.000 vehicles al dia”. Finalment, Mena (En Comú Podem) assegura que la línia vermella és tenir una ciutat a una sola velocitat. “Cohesionar i recosir; treball de qualitat, habitatge, cultura i ecologia”, ha ressumit.

Surfcity

Farrés s’ha reivindicat com una persona que “no governo per dogmes”. En quant al Surfcity, considera que no es podia tancar la porta d’entrada. “Hem dit assentem-nos, estudiem-ho i ja he dit moltes vegades que si té impacte ambiental i en el territori no es farà”. Farrés ha recordat que han demanat informe a la conselleria d’Acció Climàtica, que l’Ajuntament assumirà com a propi. “Calia fer un estudi per veure que no cal en plena emergència climàtica?”, s’ha preguntat Joan Mena. “Els informes calien abans. Qui ens va presentar a l’inversor va ser vostè en un Benvingut mister Marshall de la mà del privat”, ha assegurat Fernàndez. “Han aprovat cedir un terreny de la ciutat per un preu inferior al que costa un lloguer a la Rambla, 40.000 euros a l’any. I ara, com que la gent està en contra, tira del mantra i envia la pilota a la Generalitat”.

Enganxades Farrés vs Fernàndez

El debat ha provocat algunes enganxades entre l’alcaldessa i el cap de l’oposició. Farrés ha reivindicat el Passeig o les inversions al Parc Taulí. I Fernàndez l’ha acusat d’apropiar-se de projectes del quatripartit 2015-2019 com el Passeig o les inversions a l’hospital, a les quals el PSC va votar en contra. “Si soc alcalde intentaré canviar aquestes formes d’autoadjudicar-se coses que no ha fet. No faré aquesta pràctica permanent per menystenir a l’altre perquè això va contra els consensos”. “L’Ajuntament no havia de pagar quatre milions pel Tauli perquè li toca a la Generalitat. Tampoc ens tocava pagar per la residència. No ens tocava”, s’ha defensat Farrés.

Pactes

Sense sorpreses en el bloc de pactes. Però val la pena que quedi dit. I escrit. Farrés es veu capaç de pactar amb “tothom”. Amb dues excepcions: l’extrema dreta i, una mica a contracor “perquè avui hem estat d’acord en moltes coses” amb l’extrema esquerra, és a dir, amb la Crida. ERC pactaria amb tothom qui accepti el dret a l’autodeterminació. És a dir, amb Crida, Junts i Comuns. “Em veig amb cor de formar una via àmplia, que pot fer possible un nou model de ciutat”, ha insistit. Valero (Crida) posa una frontera claríssima: el PSC. “Busquem una alternativa al govern de PSC”. Cs, si entra al consistori, només es planteja ser decisiu “política a política”. “No crec en un quatripartit ni tampoc en el model del PSC, que no és el nostre”. Matas (Junts) avisa que “no serem convidats a taula parada. No participarem a cap govern tutti colori“. Mena, entre Farrés i Fernandez, revisita Julio Anguita: “programa, programa, programa” però es presenta com la garantia d’un govern “d’esquerres que faci polítiques d’esquerres”.

Proper debat d’alcaldables: 24 de maig

El debat ha acabat amb l’anomenat ‘minut d’or’. El proper debat amb els principals caps de llista serà el proper dimecres 24 de maig, a les 19 hores, també a l’Auditori del carrer Lacy. Està organitzat pels mitjans de comunicació locals.

Foto portada: Mena, Matas, Valero, Farrés, Fernàndez i García. Autor: David Jiménez.