L’Ajuntament ha fet públic una segona tongada de projectes finançats per Europa amb els fons Next Generation, impulsats després de la pandèmia per digitalitzar l’economia i apostar per les energies verdes. Europa va donar llum verda a finançar projectes de mobilitat per valor de 8 milions d’euros. Això va ser al febrer. Ara se sap que es finançaran 1,6 milions per rehabilitar dos equipaments municipals.
Caldrà temps i perspectiva global per analitzar si els fons europeus finalment acaben sent el que es va prometre: una veritable posada al dia de les economies europees per fer-les més verdes i digitals. De moment, però, van sortint convocatòries, a les que es presenten tant les administracions com les grans empreses o pimes i tot s’està repartint. L’Ajuntament rep ara un segon paquet d’estímuls.
A què es destina?
Segons el que ha avançat l’Ajuntament, a rehabilitar dos equipaments municipals.
- Per una banda, l’Oficina d’Entitats projectada pel govern quatripartit les obres de la qual estan aturades des de la pandèmia. Més que rehabilitar serviran per reimpulsar la seva construcció, a la plaça Jean Piaget, al barri de Gràcia. Es construirà un vestíbul accessible, un sistema de climatització tèrmica i acústica amb plaques de suro i làmines de fusta reciclada i la recollida de les aigües pluvials. El pressupost de l’actuació total és de 2,1 milions d’euros. Europa en finançarà 1,3 milions, és a dir, el 60 per cent. En el seu moment, es va presentar aquest edifici com el primer amb emissions gairebé nul·les a la ciutat.
- Per altra banda, es destinaran prop de 430.000 euros (350.000 venen de Brussel·les) per optimitzar a nivell tèrmic i acústic La Sala Miguel Hernández, o LaSala, al barri de la Roureda. Es vol també millorar l’eficiència energètica de les instal·lacions i implantar noves mesures contra el risc d’incendis.
Les obres han d’estar acabades abans de setembre de l’any 2024, segons els requisits als que s’ha compromès l’Ajunament per rebre els diners europeus.
“Estem fent les coses bé, treballant i justificant els projectes per tal que siguin acceptats i finalment seleccionats per rebre els fons europeus”, assegura l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés.
Anteriorment, Europa s’ha compromès a finançar fins a 8 milions en actuacions de mobilitat. Hi ha tres línies bàsiques. Per un costat, implantar la Zona de Baixes Emissions al centre de la ciutat. En segon lloc, les actuacions al voltant de l’eix Gran Via – Ripoll que impulsa políticament Junts per Sabadell. El seu portaveu, Lluis Matas, celebra tot sovint que “Europa ens ho ha comprat tot”. Finalment, s’impulsa l’electrificació de la flota d’autobusos i de les instal·lacions de la TUS. Les actuacions de mobilitat, ZBE inclosa, s’han d’acabar abans del 31 de desembre de 2024. Entre el paquet d’actuacions, el canvi dels parquímetres.
Fons europeus i Sabadell
Segons es va negociar l’estiu de 2020, Espanya rebrà 140.000 milions d’euros en fons comunitaris, sigui en subvencions o en préstecs. Fent el càlcul per població, serien 3.000 euros per habitant. Tot i que els diners no es repartiran de forma proporcional, tocarien 22.000 milions a Catalunya i d’aquests uns 640 milions serien per Sabadell. Una xifra d’impacte: gairebé el triple del pressupost municipal que cada any gasta l’Ajuntament. 32 vegades les noves inversions que pressuposta l’Ajuntament cada any, de les que la majoria es queden sense executar. En tot cas, una oportunitat històrica per capgirar la ciutat però que depèn de si els projectes presentats als fons són escollits o no.
La proposta municipal arribava a 570 milions d’euros en 19 grans projectes. Alguns ja han caigut: Europa no pagarà per tenir un aparcament soterrat al Passeig Manresa i, almenys de moment, tampoc per millorar els accessos al riu Ripoll. En el seu moment, el principal partit de l’oposició, ERC, va acusar Farrés de fer una proposta poc ambiciosa, antiquada i centrada en “el de sempre“.
Fora de l’Ajuntament, la Generalitat per la seva banda contempla construir la residència del sud amb fons europeus, i també rehabilitar habitatges de l’Incasòl.
Més informació: