Front comú per tirar endavant el Túnel d’Horta, amb horitzó 2030

El Túnel d’Horta, una infraestructura ferroviària que ha de connectar el Vallès Occidental amb Barcelona, avança el procés per esdevenir una realitat l’any 2030. La Cambra de Comerç de Sabadell i els principals alcaldes de les ciutats que se’n veuran afectades han firmat el manifest a favor d’aquesta nova connexió aquest dijous al matí. Tots els signants han coincidit a assenyalar “la necessitat d’aquesta via per potenciar el teixit productiu del territori així com per millorar la qualitat dels ciutadans i treballadors”.

Facilitar la connexió dels pols econòmics que es troben al Vallès Occidental i els que es troben a Barcelona és una estratègia per muscular l’economia, els centres d’investigació i les indústries del territori i, alhora, millorar la qualitat de vida dels ciutadans. Així ho ha defensat l’alcaldesa de Sabadell, Marta Farrés, el delegat del govern a Barcelona, Antoni Morral, la Universitat Autònoma de Barcelona i els alcaldes d’altres ciutats, com el de Barberà, el de Badia o el de Cerdanyola, entre d’altres. El president de la Cambra de Comerç de Sabadell, Ramon Alberich, ha destacat la necessitat de descongestionar la xarxa viària i ferroviària en sentit Barcelona (especialment la C-16 o la C-58) a través del transport públic.

“La mobilitat obligada té un impacte mediambiental i econòmic directe, que també afecta la qualitat de vida dels ciutadans respecte al temps que dediquen en mobilitat, per exemple” ha defensat el president de la Cambra, Ramon Alberich.

Els representants institucionals que han signat el manifest a favor del Túnel d’Horta ho han fet, principalment, perquè consideren que així es reduiran els desequilibris entre els municipis de les primeres corones metropolitanes i que també es potenciarà el transport públic intercomarcal. En aquest sentit, l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, ha defensat la urgència “d’eliminar el centralisme a l’hora de planificar” així com “la necessitat d’escoltar el territori”.

“Aquest territori té dèficits en transport públic i cal inversió. A vegades, els recursos estan mal repartits i calen aliances per afavorir l’aparició de nous recursos”, ha apuntat el delegat del govern a Barcelona, Antoni Morral.

Altres motius amb què han defensat el Túnel d’Horta és la compatibilitat per construir aparcaments dissuasius dedicats als vehicles provinents de nord de Catalunya, la connexió directa del Vallès amb l’estació de La Sagrera i que no incrementarà l’esquema radial ni el nombre de trens que es dirigeixen al centre de Barcelona.

Canvi de sentit al Túnel d’Horta

La connexió del Vallès Occidental i Barcelona es tracta d’un projecte a molts anys vista, ja que el primer estudi previ es va realitzar el 1973 i aquest dijous han fixat l’horitzó al 2030. Inicialment, es va plantejar com una infraestructura viària; després, es va optar per un model mixt viari-ferroviari i, finalment, es va decidir fer-lo totalment ferroviari.

Foto portada: membres firmants del manifest a favor del Túnel d’Horta. Autora: J. Ramon.

Comments are closed.