Foto portada: la Gran Via, aquest dijous al migdia. Autora: Lucía Marín.

Junts defensarà la Ronda Nord al pròxim ple per descongestionar la Gran Via

Sabadell és la tercera ciutat de Catalunya que sobrepassa el màxim de dies amb una contaminació atmosfèrica excessiva i els 40.000 vehicles que s’acumulen a la Gran Via tenen bona part de la culpa, segons les dades de Junts. És per aquest motiu que el partit considera que caldria descongestionar una part d’aquesta via a través de la Ronda Nord (que vindria a coincidir amb la B-40 o Quart Cinturó en el tram entre Sabadell i Castellar). La seva idea es fonamenta amb el traspàs d’aquestes competències a la Generalitat, anunciat fa escasses setmanes, i per això pressionaran al govern municipal, autonòmic i estatal per posar la primera pedra així com per potenciar també la xarxa ferroviària al Vallès Occidental.

Junts per Sabadell aposta per unir Sabadell, Terrassa i Castellar amb una autovia interurbana, coneguda com a B-40. Aquest dijous han presentat la moció que duran al pròxim ple municipal per posar fil a l’agulla a aquest tram del Quart Cinturó, que en clau local equivaldria a una Ronda Nord, a un espai gens casual: davant el radar que mesura la contaminació atmosfèrica a la Gran Via, davant el Mercat de la Creu Alta i al peu de la carretera que va cap a Castellar del Vallès.

“Tot aquest trànsit que veieu aquí, al voltant de 40.000 vehicles en diferents punts de la Gran Via (una artèria que travessa Sabadell de nord a sud i que són al voltant de sis quilòmetres), afecta 53.000 persones. Això fa que sigui un dels punts més contaminats de Catalunya. Aquesta infraestructura hauria de fer possible que tot això es descongestionés”, defensa el portaveu i alcaldable del partit, Lluís Matas.

Aquest és el principal motiu que els impulsa a defensar aquesta infraestructura, a la qual el govern espanyol va donar el vistiplau (més info: ‘Acord polític pel tram Sabadell-Terrassa del Quart Cinturó‘). La Generalitat, però, va fer un pas al costat i, davant d’aquest stand by, Junts pressionarà al govern municipal, autonòmic i estatal per tirar endavant el pla: al primer, per aprovar la moció al ple de juliol; al segon, perquè agafi els recursos i els implementi i, al tercer, perquè saldi el deute que encara té en la cartera d’inversions a l’hora de projectar infraestructures a Catalunya.

El portaveu municpial de Junts, Lluis Matas, aquest dijous. Autora: Lucía Marín.
El portaveu municpial de Junts, Lluis Matas, aquest dijous. Autora: Lucía Marín.

Demà continuaran la campanya a favor del Quart Cinturó amb una jornada a la Cambra de Comerç a càrrec de l’exconseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, i la consellera de Justícia, Lourdes Ciuró; tots dos de Junts. Lluís Matas assenyala que el procés per aconseguir el resultat final es podria allargar entre 12 i 15 anys, però assegura que cal actuar ja perquè, segons els estudis de mobilitat que ha consultat el partit, 20.000 vehicles deixarien de circular per la Gran Via i això descongestionaria significativament aquesta via.

“Agafem els diners que el ministeri de Transports ens posa a disposició i comencem a pensar en positiu com transformen la Gran Via i la mobilitat a Sabadell. El que no podem fer és perdre 40 anys més d’aquestes oportunitats. No fer res és malbaratar recursos”, reivindica Matas.

Tot i que la gran via és un dels principals reptes que vol entomar Junts per Sabadell, en la moció que duran al pròxim Ple també aprofitaran per apel·lar al govern central i augmentar les inversions així com el percentatge d’execució en infraestructures. Les dades respecte a aquesta qüestió també deixen molt a desitjar: Catalunya és la comunitat autònoma amb el grau d’execució més baix del país, especialment les relacionades amb el ferrocarril. Per tot plegat, la moció de Junts per Sabadell exigeix el compliment de les inversions compromeses al territori, la materialització del Quart Cinturó al seu pas per Sabadell, Terrassa i Castellar i potenciar també la xarxa de transport ferroviari al Vallès.

Foto portada: la Gran Via, aquest dijous al migdia. Autora: Lucía Marín.