Foto portada: el nou polígon sud-oest, segons la proposta del Gremi. Autor: Eduard Fenoy.

L’estratègic Portal Sud, a punt de tornar a la casella de sortida

Una de les principals apostes municipals per aquest mandat està a punt de caure per l’aigüera. Es tracta de l’estratègic Portal Sud, un nus de comunicacions que millorarà les transicions entre la Gran Via, la C-58 i dues zones industrials rellevants: Sant Pau de Riu-sec i el polígon Sud-Oest (més conegut com la Zona Hermètica o ZH, que fins i tot el Gremi de Fabricants es va atrevir a reimaginar com el 22@ sabadellenc davant l’oportunitat del Portal Sud). El Portal Sud venia a ordenar l’Scalextric al voltant de l’Aeroport i la Gran Via. Però està a punt de quedar encallat per la crisi de preus.

L’obra té tants pares i tantes mares que cap govern municipal se’n pot posar la medalla en solitari. De fet, fins i tot Manuel Bustos, qui ja fa 10 anys que no és alcalde, se la podria posar ja que, com deia Piqué de Kevin Roldán, amb ell va començar. Va ser l’any 2011, un any abans de l’escàndol Mercuri. El cert, però, és que el Portal Sud ha estat un llibre ple d’entrebancs i no acaba de sortir res bé.

Semblava clar que les obres començarien aquest mandat. Hi havia endreça urbanística, acord amb AENA, amb l’Aeroport i amb tothom qui calgués. La Generalitat va donar el seu ok al març del 2020. Els diners estaven reservats al pressupost. La Diputació va avançar la primera subvenció d’un milió a meitats de l’any 2021. Les obres de la primera fase es van adjudicar aquell desembre. Quatre milions d’euros. I el projecte de la segona fase (1,8 milions) estava aprovat, pendent de sortir a concurs. En total eren 5,4 milions d’euros d’inversió, dels quals la Diputació de Barcelona en posava un parell.

L’impacte dels preus

Però aquest 2022 ha torçat la bona astrugància. L’increment del preu de les matèries primeres va fer que l’empresa guanyadora renunciés al negoci el passat mes de març. L’Ajuntament va trucar a la porta de la segona classificada. Però també va renunciar. Es va buscar la tercera. Res. La quarta. No. La cinquena. Tampoc. La sisena. Next. La setena. I així fins a gairebé 10, segons ha reconegut l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, aquest dijous al SBD Cercle d’Entitats. Només en queda una, no se sap si és la novena o la desena. Però és la darrera esperança. “Però no pinta bé”, ha reconegut Farrés, i també amb la cara la regidora d’Urbanisme, Mar Molina, i el cap d’Àrea, Toni Serra, a la mateixa sala.

Què passa si ningú agafa el contracte?

Si cap empresa accepta el contracte, l’Ajuntament haurà de començar tot el procés administratiu de nou. Haurà de preparar un nou concurs i treure’l al mercat. I després adjudicar les obres. Tot amb un increment evident de preu perquè ja no només les matèries primeres sinó absolutament tot haurà pujat de preu. S’hauran perdut més de dos anys i caldrà gastar més diners. “És una de les coses més frustrants, que tot s’hagi fet bé i els tècnics hagin dedicat moltes hores i ara no poguem adjudicar l’obra a ningú”, ha assegurat Farrés.

El Jardí del Sud, pel mateix camí

El que ha passat al Portal Sud no és del tot únic. Està passant a moltes obres públiques. Els contractes es redacten habitualment entre sis mesos i fins i tot un any i mig abans que comencin les obres. Si hi ha canvis de preus importants entremig, les empreses poden renunciar. El mateix que al Portal Sud ha passat també al Jardí del Sud, la principal inversió municipal a Campoamor, Espronceda i la Creu de Barberà del mandat. Es tractava de reconvertir un camp de futbol abandonat en una de les poques zones verdes de l’àmbit.

Foto portada: donada la imminència del Portal Sud, el Gremi de Fabricants va imaginar la reconversió del Polígon Sud-Oest en barri de serveis. A la infografia, es veu la principal rotonda del Portal Sud. Autor: cedida.

Comments are closed.