L’Ajuntament demanarà a Europa que pagui les obres de l’aparcament del Centre

  • El Ministeri de Transports convoca la primera tongada dels ajuts europeus, centrades en mobilitat.
  • L’Ajuntament aspira que els fons Next Generation financin al 80 per cent un paquet d’intervencions a l’espai públic de 20 milions.

Els fons europeus Next Generation han generat gran expectació entre el sector públic i privat de tota Europa. La seva tramitació comença a caminar a Espanya. I també a Sabadell. Ho fa encara a petita escala ja que el ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha obert una convocatòria per valor de 1.000 milions d’euros dels 140.000 milions que haurien d’arribar a Espanya (un 0,7 per cent del total). En tot cas, es va definint tot el procés, no sense alguns sorpreses poc agradables. En aquesta primera tongada, l’Ajuntament presentarà projectes per un valor de 20 milions d’euros.

L’Ajuntament i el sector privat van definir a l’abril l’aposta sabadellenca als fons Next Generation: 19 grans projectes per aspirar a rebre 570 milions d’euros. Ara comença l’hora de concretar. En la primera convocatòria, que publica el ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, l’Ajuntament presenta set línies d’actuació per un valor total de 20 milions d’euros.

Dues dificultats afegides amb la lletra petita

D’aquests 20 milions que idealment podrien arribar a Sabadell, la Unió Europea en finançaria el 80 per cent, per tant, el consistori n’hauria de finançar un de cada 5 euros (16 la UE, 4 l’Ajuntament). Aquest 20 per cent municipal és un aspecte no concretat fins ara i que ha obligat els consistoris a tenir múscul per pagar el 20 per cent de la inversió. Hi ha una segona dificultat afegida: tots els projectes que financi Europa han d’estar acabats al llarg de l’any 2024 i, per tant, ni els tràmits ni les obres poden ser gaire llargues.

En resum: caldrà concursar per projectes que es puguin executar a curt termini i l’Ajuntament s’haurà de rascar la butxaca. Els ajuntaments, el de Sabadell també, somniaven amb projectes a llarg termini, més estructurals, finançats al 100 per cent per Europa. Per alguna cosa s’havia dit que els Next Generation eren el major estímul a l’economia europea des de la Segona Guerra Mundial.

L’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, aquest dilluns. Autor: David B.

Amb aquesta novetat, l’Ajuntament demanarà ajudes europees per finançar projectes que tenia previst pagar amb fons municipals per alliberar així diners que puguin pagar el 20 per cent dels projectes ‘nous’. Un mecanisme comptable, segons ha descrit Marta Farrés, que permetrà salvar així la situació.

Les actuacions a la Gran Via aquest mandat, amb els Next Generation

Sigui com sigui, l’Ajuntament es presenta a la convocatòria del Ministeri de Transports amb set línies d’actuació i una inversió total de 20 milions. N’hi ha alguns de ja coneguts però també de nous. D’entre els coneguts, totes les intervencions a l’eix de la Gran Via que es van pactar amb Junts per Sabadell a canvi del suport als pressupostos del 2021: actuacions al carrer d’Alcalde Ribé, Antoni Forrellad, Quevedo, supressió de passos a nivells, naturalització de l’entorn de l’estació d’autobusos i actuacions a l’entorn del Tanatori. En total, tres milions d’euros. També era coneguda l’aposta pels camins escolars (se’n farien a l’escola Amadeu Vives, a l’Eixample, la Trama, al Centre, i s’empraria l’urbanisme tàctic a l’escola Joan Montllor, de Torre-romeu). Les reformes del carrer Goya, a Campoamor, Caucàs, a la Plana del Pintor, la unificació de les places Montserrat Roig i Mestre Planes, a l’Eixample o les millores d’accessibilitat a Cifuentes (pactades també amb Junts l’any passat) i al sector dels Planetes (Can Feu) també es pagarien amb fons europeus, com la urbanització de la llosa sobre la Ronda Oest a Can Llong.

L’Ajuntament vol que Europa pagui l’adequació dels aparcaments del Centre

Passar tots aquests projectes als Next Generation significaria passar de pagar-ne el 100 per cent a pagar-ne només el 20 per cent. Per tant, l’operació deixa espai per finançar nous projectes. Així es volen reformar les cotxeres de la TUS i fer altres millores al bus urbà, començar a caminar en el disseny de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), fer un carril bici entre el Poblenou i Torre-romeu i un altre a Sant Pau de riu-Sec camí de la UAB. La principal novetat, no obstant, és que l’Ajuntament demanarà a la Unió Europea que financi l’adequació i unificació dels aparcaments soterrats del Centre. Segons l’Ajuntament, el projecte encaixa amb les directrius europees perquè “evitarà la circulació de vehicles pels diferents carrers buscant on estacionar”. Per aquesta partida es demanaran 5,4 milions d’euros. Si Europa accepta, el concessionari de l’aparcament no haurà de finançar a curt termini l’obra ni el rescat amb Saba però pagarà més quantitat de diners en forma de cànon a l’Ajuntament.

Més informació:

Segueix iSabadell a Telegram!

Segueix iSabadell a Telegram i rebràs les notícies més rellevants directament al teu dispositiu. Fes-ho AQUÍ.

Foto portada: entrada de l’aparcament del Passeig de la plaça Major, que s’ha d’adequar. Autor: David B.

Comments are closed.