La B-40. Autor: ACN.

El pacte per la B-40 divideix els grups municipals

Després de mesos de negociacions, tot sembla indicar que aquesta setmana se signarà un acord entre Generalitat i Moncloa sobre el protocol a seguir amb la B-40. Així ho va avançar ahir La Vanguardia, que assenyala que el govern català podrà determinar el traçat definitiu i el nombre de carrils, mentre que l’Estat pagarà les obres. Com era de preveure, les reaccions dels grups que formen el ple municipal no s’han fet esperar.

L’alcaldessa Marta Farrés (PSC) ha estat una de les principals defensores de la construcció de la infraestructura a la ciutat. L’ha defensada durant tota la campanya electoral, fins i tot mullant-se amb el traçat que hauria de seguir, i ha celebrat amb prudència la notícia d’un imminent pacte per desencallar la via.

“El protocol és un moment històric que demostra la força dels ajuntaments. Es triga més o es triga menys però al final amb feina s’arriba a bon port. Ja ens hem posat en contacte amb la conselleria de Territori. És una molt bona notícia i és molt necessària per al Vallès. Ara cal començar a definir el traçat i la fórmula constructiva. Nosaltres hem avançat i tenim idees i plànols. Esperem que aquest acord ara vagi de debò”, diu l’alcaldessa.

L’altra cara de la moneda la té la secció local d’Esquerra Republicana, que històricament s’ha oposat a la construcció de la Ronda Nord. Tot i que finalment el partit ha acceptat negociar per la via al capdavant del govern de la Generalitat, el portaveu a Sabadell, Gabriel Fernàndez, no es mou ni un centímetre de la seva posició inicial. Així ho ha fet saber a través del seu perfil de Twitter.

“En diguin com en diguin; ahir, avui i demà, contra el Quart Cinturó. A favor d’un model de desenvolupament no desarrollista, sostenible i responsable, que potenciï el transport públic i que no trinxi el rodal i el Vallès”, diu el republicà.

En la mateixa línia es troba la Crida per Sabadell. La regidora Nani Valero ha mostrat el seu rebuig absolut a l’anunci. El ‘no’ a la Ronda Nord va ser un dels temes que van vertebrar la campanya del partit a les municipals i els anticapitalistes refermen la seva posició històrica al respecte, exigint inversions en el transport col·lectiu.

“Parlem clar: PSOE/PSC + ERC i amb el suport del Comuns volen per trinxar el Vallès. Que la Gran via Sabadell s’ha de pacificar és evident. Que la solució passa per millorar el transport públic i fer infraestructures ferroviàries, també! La resta és especular i assegurar cadires”, apunta Valero en una piulada.

Per la seva banda, Lluís Matas es mostra satisfet amb la notícia, tot i que amb matisos. El portaveu de Junts per Sabadell ha defensat al ple municipal la necessitat de construir aquesta infraestructura, així com Junts per Catalunya ho ha fet al Parlament. Considera que és una solució als problemes de mobilitat i contaminació, però manté un cert escepticisme pels “incompliments històrics” de l’Estat i per la posició d’ERC en l’equació.

“Per a nosaltres era fonamental que aquests 53.000 veïns i veïnes que viuen al voltant de la Gran Via, aquesta autopista urbana que travessa Sabadell de sud a nord, tinguessin una alternativa aquests nivells de contaminació que són insostenibles”, declara Matas.

Sabadell En Comú Podem també ha reaccionat, en la mateixa direcció que ERC i la Crida, mostrant la seva disconformitat amb la notícia. En Comú Podem va formar part del pacte pels pressupostos autonòmics i de l’actual govern espanyol, però es desmarca de qualsevol actuació que tingui a veure amb la Ronda Nord. Joan Mena, cap de llista a les municipals, parla de “macroprojecte caducat”.

“Que el PSOE i ERC pactin trinxar el territori del Vallès és una mala notícia. L’impuls que necessitem és el del transport públic. Continuarem treballant per a què aquest macroprojecte caducat no s’executi i es desprogrami el Quart Cinturó. Tingui el nom que tingui”, defensa Mena al seu Twitter.

Pel que fa a Vox, certes reserves sobre l’anunci. Segons informen a través de les seves xarxes, estaran atents als detalls que es vagin donant i a la seva execució.

“Estaremos vigilantes para que el trazado y ejecución del proyecto sean lo más beneficioso para los intereses de TODOS los sabadellenses”, diu el partit a través d’una piulada

Finalment, des del Partit Popular valoren positivament l’acord. Consideren que la construcció de la B-40 seria una solució al trànsit de la Gran Via i als nivells de contaminació de l’eix central de la ciutat, alhora que tindria un impacte positiu en el teixit empresarial per crèixer i atraure empreses. “Sempre i quan el traçat sigui soterrat en el seu pas per Can Deu”, matisa Cuca Santos.

“Era urgent poder solucionar el problema dels atascascaments i la contaminació de la Gran Via, era una situació insostenible i amb aquesta infraestructura podrem recuperar aquesta via central i es podrà desenvolupar d’una forma distinta”, apunta Santos.

Cal recordar, però, que l’acord és un protocol d’intencions. Tal i com ha destacat aquest cap de setmana la Campanya Contra el Quart Cinturó, es tracta d’un punt molt inicial del projecte, no és un conveni definitiu. L’execució del projecte, doncs, podria quedar en dubte depenent dels resultats del 23-J.

Més informació:

Foto de portada: la B-40. Autor: ACN.

Comments are closed.