10 propostes per una ciutat millor (segons la Síndica)

  • L’any del confinament es va tancar amb una caiguda del 8 per cent en les consultes a la Síndica.
  • Abellan urgeix l’administració a donar una resposta més àgil a les peticions ciutadanes.

La Síndica Municipal de Greuges, Eva Abellan, ha presentat l’informe corresponent a l’any 2020 en que exposa els principals àmbits dels quals es queixen els sabadellencs i les mancances que aquests es troben sobre la ciutat. És per això que la Síndica ha presentat deu punts que considera fonamentals per aconseguir un municipi millor.

El passat 2020 la Síndica va registrar 1.945 consultes dels sabadellencs, el que representa un 8 per cent menys de demandes respecte al 2019. Arran de la pandèmia, però, les queixes pels conflictes veïnals i les molèsties per sorolls a la via pública s’han vist incrementades. Alhora, des de la Síndica, també van atendre peticions que sobrepassen les seves competències, pel que les queixes sobre les problemàtiques amb les residencies i el SEPE, van ser traslladades al Síndic de Greuges de Catalunya i al Defensor del Poble, respectivament. No obstant això, amb les atencions realitzades la Síndica de Greuges de Sabadell ha pogut establir deu punts fonamentals amb els quals, considera, es pot arribar a gaudir d’una ciutat millor.

  1. Nova ordenança de civisme i convivència

Segons Abellan, cal, urgentment, una nova ordenança de civisme i convivència que estableixi sancions més lleus per als detractors, donat que les multes que s’imposen ara no s’arriben a cobrar perquè contemplen quanties molt elevades. En aquest sentit, la Síndica ha destacat que alguns dels problemes més freqüents es donen per abocar les deixalles en llocs no autoritzats, vehicles que aparquen sobre les voreres i sorolls elevats a la via pública. Així mateix, creu que també cal lluitar de manera efectiva contra les màfies que negocien amb l’ocupació, la marihuana i amb els gossos de baralles.

2. Departament de multes actiu

La Síndica ha destacat que el departament de multes, majoritàriament, no sol acceptar les reclamacions que fan des de la seva institució. Tot i que només són recomanacions, considera que la secció de multes no sol acceptar les seves al·legacions quan hi han errors que perjudiquen als ciutadans.

3. Garantir els serveis essencials

A conseqüència de la pandèmia, espais de la ciutat com els centres cívics i les biblioteques han estat tancats. La Sindica considera que, com a serveis essencials, s’ha de garantir la seva obertura perquè els ciutadans puguin assistir-hi a fer les seves gestions.

4. Garantir el dret a l’oci dels joves

Abellan ha volgut destacar que la majoria de joves porten més d’un any amb els espais d’oci tancats, pel que creu que cal adequar espais d’oci saludable en què puguin relacionar-se i gaudir. Això, clar, es faria, segons la Síndica, “respectant sempre el descans dels veïns”.

5. Garantir el dret a l’habitatge

Abellan considera l’emergència habitacional que pateix la ciutat una problemàtica que l’Ajuntament ha de prioritzar, donat que creu que ara mateix no té solució i moltes famílies sabadellenques es veuen abocades al desnonament. És per això que aposta perquè des de l’Ajuntment es treballi per garantir el dret a disposar d’un habitatge digne.

6. Policia local de proximitat

En aquest sentit, la Síndica aposta per formar als agents locals en drets humans i en resolució de conflictes. Alhora que també considera que s’ha d’incrementar la presència de policies de proximitat als barris. Pel que respecta als problemes amb les multes, demana als agents que, per evitar malentesos, realitzin fotografies de les infraccions quan posen les sancions, perquè s’ha trobat amb problemàtiques de veïns que neguen haver comès cap infracció.

7. Repensar l’espai públic

Després de la pandèmia, apunta Abellan, la gent va apoderar-se de la ciutat, de l’espai públic, el principal lloc de convivència entre ciutadans. És per això que creu que s’ha de repensar l’espai públic i realitzar un pla per tenir els carrers pacificats i que, alhora, es prioritzi el transport sostenible en detriment dels vehicles privats.

8. Garantir els drets dels treballadors públics

Arran del confinament els treballadors municipals van haver de teletreballar sense eines. Tenint en compte que aquesta situació, en alguns casos, és manté, la Síndica creu que s’han de posar a disposició dels treballadors públics els equipaments necessaris per treballar des de casa.

9. Acabar amb els actes de vandalisme al cementiri

La Síndica ha detectat un augment del nombre de queixes relacionades amb el vandalisme al cementiri municipal. En concret, ha rebut queixes de persones a les que els hi han robat les flors, els hi han trencat les làpides dels seus familiars, o, bé, han trobat pintades les mateixes. De moment, d’aquests actes vandàlics al cementiri, diu la Síndica, “ningú es fa responsable”.

10. Una administració que respongui en temps i forma

Segons Abellan, certs departaments de l’Ajuntament no responen a temps a les sol·licituds que realitzen els sabadellencs. És per això que demana a l’ens municipal que millori la qualitat de l’atenció a la ciutadania, donat que s’ha trobat al 2020 amb casos sense resoldre del 2018 i 2019 en què l’Ajuntament encara no havia respost als veïns. En aquest sentit, també ha remarcat que la majoria de queixes que ha rebut s’han donat per la falta de transparència i bona governança de l’Ajuntament, donat que en moltes ocasions les qüestions que plantejaven els ciutadans no rebien ni tant sols resposta per part de l’administració.

Finalment, la Síndica ha remarcat que la minoria de queixes s’han fet per part dels joves, pel que considera que l’Ajuntament ha de donar a aquest col·lectiu els coneixements sobre com funciona la ciutat i que els hi expliquin l’existència de la Síndica de Greuges per poder registrar també les seves peticions.

Foto portada: La Sindica de Greuges, Eva Abellan, presenta l’informe 2020. Autor: Ana. M

Comments are closed.