Encreuament entre Gran Via, Rambla i avinguda de Barberà. Autor: Jordi M.

El ple dona llum verda a la Zona de Baixes Emissions

L’Ajuntament ha aprovat aquest divendres l’ordenança municipal que regularà la Zona de Baixes Emissions de Sabadell, que s’ha de posar en marxa l’any vinent. No obstant, les sancions no s’aplicaran fins la segona meitat de l’any 2025.

De fet, la proposta de l’Ajuntament és calcada a la que va liderar Marta Farrés dins l’Associacio de Municipis de l’Arc Metropolità, entitat que agrupa una desena de municipis de la segona corona metropolitana, crítics amb el govern català en la seva major part.

Aquella proposta estava plena d’excepcions per reduir l’impacte de la restricció d’accés dels vehicles contaminants als centres de la ciutat: aplicació per fases (“no volem traumes”, ha dit la tinenta d’alcaldessa Mar Molina), molt vehicles exclosos (autònoms a punts de jubilar-se, els residents dins de l’àrea d’aplicació, vehicles singulars, històrics, de serveis essencials…). I és la mateixa a grans trets que ara s’ha aprovat a Sabadell.

“No té sentit que cada ajuntament aprovi la seva ordenança pel seu compte”, ha defensat Molina. “L’aire no té fronteres i hem consensuat postures des de diversos ajuntaments”, ha reblat l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés.

El govern municipal ha defensat que creu en les zones de baixes emissions però calen excepcions socials perquè generalment qui té un vehicle contaminant és perquè no se’l pot canviar per una qüestió de poder adquisitiu.

L’àmbit d’aplicació serà el sector Centre, delimitat per la Ronda Ponent, la carretera de Terrassa i Barcelona, la Gran Via i l’eix Vilarrubias – Zamenhof. No obstant, hi ha possibles ampliacions en fases posteriors.

L’oposició, reticent

L’oposició no ha secundat el model de ZBE impulsat des de Sabadell. ERC, amb matissos, ho veu com una oportunitat, però creu que queda curta, ja que voldrien ampliar l’àmbit des de ja a La Creu Alta. La regidora de la Crida Aurora Murillo ha assegurat que el govern presenta l’ordenança a contracor, obligats pel govern central i Europa, i “plena d’excepcions”, gairebé amb la voluntat de que no funcioni i poder fer marxa enrere. Està poc treballada, assegura Murillo. La regidora de Sabadell En Comú Podem Alejandra Sandoval ha demanat un esforç municipal suplementari per explicar a la ciutadania els objectius i mesures de les zones de baixes emissions, especialment entre la gent dels barris i la població no digitalitzada, on “sovint costa arribar”. Per la seva part, el PP s’ha mostrat preocupada perquè la zona de baixes emissions al Centre pot portar la contaminació de l’aire a zones perifèriques, com l’avinguda Estrasburg, l’avinguda de Matadepera o l’Eix Macià.

Vox: Agenda 2030

Vox nega la major: les zones de baixes emissions no calen. És més: vulneren el dret a la mobilitat de la ciutadania. Tot respon a l’agenda globalista, l’agenda 2030, i afectarà les butxaques dels ciutadans més desfavorits, que no poden permetre’s canviar de vehicle. És l’únic que partit que ha votat en contra.

Més informació:

Foto portada: l’encreuament entre la Gran Via i la Rambla serà una de les fronteres de la Zona de Baixes Emissions. Autor: Jordi M.

Comments are closed.