El ple ha aprovat el rescat de la concessió de l’aparcament de la plaça del doctor Robert a l’empresa Saba per prop de 620.000 euros. És la quantitat que l’Ajuntament paga a Saba pels beneficis dels anys de contracte que no podrà explotar el pàrquing. Ara l’Ajuntament podrà treure a concurs el nou projecte, que preveu unificar aquest pàrquing amb el que està per estrenar sota el Passeig de la plaça Major, que l’Ajuntament va comprar per 4,8 milions d’euros l’any 2019.
El govern municipal aprova ara el canon, d’uns 620.000 euros, per recuperar la concessió, que tenia Saba fins l’any 2029. L’empresa podrà acudir als tribunals si no està d’acord amb la indemnització. Però el consistori confia que si hi ha contenciós els tràmits per unificar l’aparcament podran seguir. El primer pas en tot cas s’ha donat al ple amb el rescat.
El rescat ha reobert l’etern debat sobre l’aparcament al Centre. ERC ha recordat que el ple havia aprovat fer un informe per estudiar si el futur aparcament podia tenir preu de zona blava, o similar. “L’informe ni està ni se l’espera i vostès han dit que tot estarà sotmès al nou concessionari; el que vam aprovar queda en un no res”, ha lamentat el regidor Santi Valls. “Més enllà del model de gestió, el més important és que l’operació sigui de cost zero i tot quedi assumit pel concessionari, i així serà”, ha argumentat la tinenta d’alcaldessa d’Espai Públic, Mar Molina. “El que és cost zero ja ho veurem però de moment és passar el pàrquing a un tercer perquè tregui un benefici privat”, ha reblat Valls.
De fet, el futur concessionari haurà d’assumir els 4,8 milions que va costar la compra de l’aparcament, més 5,3 milions, que costaran les obres. En total: més de 10 milions d’euros per explotar un pàrquing a 40 anys vista, amb un cànon de 200.000 euros anuals.
Dubtes de l’oposició d’esquerres
“És l’inici d’una operació que no compartim, per fer un pàrquing més gran, amb més capacitat i al bell mig no només de la ciutat sinó dins de la Zona de Baixes Emissions”, ha dit Aurora Murillo (Crida). “L’únic que farà serà atraure vehicles per aparcar a una zona que se suposa de trànsit restringit per millorar la qualitat de l’aire”. Sabadell En Comú Podem ha votat en contra perquè “aquest aparcament no és el nostre model”, ha dit Alejandra Sandoval. Els membres del govern han recordat que l’aparcament del Vapor Turull, que està en precari, també està al mig de la ZBE.
El futur del Vapor Turull es cola al debat
Tant Vox com el PP donen suport al projecte del pàrquing però temen pel futur del Vapor Turull, per si se suprimeix i queda exclusivament com a zona verda. “Molts veïns hi aparquen de nit i sense pagar i si es treu la zona blava els suposarà ara un cost més elevat”, ha dit Santos (PP). En relació a aquest punt, el tinent d’alcaldessa d’Urbanisme, Adrián Hernández, ha parlat d’una “reducció paulatina” del Vapor Turull però sense la seva supressió total. En tot cas, el debat Turull es farà a partir de 2028, si es compleix el calendari, quan acabin les obres de l’aparcament unificat del Passeig.
Majoria àmplia
El rescat ha sortit endavant amb claredat: 17 vots a favor (PSC, Junts i PP), cinc abstencions (ERC i Vox) i cinc vots en contra (Crida i Sabadell En Comú Podem).
Calendari
L’executiu municipal s’ha compromès a aprovar els tràmits del nou aparcament i treure’ls a concurs a principis de l’any vinent i adjudicar-lo abans que acabi el 2025. Les obres començaran a principis de 2026 i duraran gairebé dos anys. El nou aparcament, per tant, hauria d’entrar en funcionament abans de l’estiu de l’any 2028.
Foto portada: entrada de l’aparcament de Saba per la plaça del Pedregar. Autor: J.d.A.