Foto portada. Èlia Soriano, d'ERC, i Anna Lara, de la Crida, amb Adrián Hernández, de fons, llegint el dictament que s'havia de votar en un recés del ple. Autor: cedida.

Tempesta de crítiques de l’oposició al “nyap” del xec comerç

Per tenir l’aprovació garantida, deu ni do el que va donar de si la discussió sobre la pròrroga de la campanya del xec comerç. Una tempesta de crítiques opositores que la tinenta d’alcaldessa de Desenvolupament Econòmic i regidora de Comerç, Montse González, es va treure de sobre com va poder, sovint amb la màxima que ‘la millor defensa és un bon atac’. La discussió va tenir punts de vodevil, fins i tot havent d’aturar el plenari perquè l’oposició no havia pogut ni llegir el dictamen que s’estava debatent.

La campanya del xec comerç havia d’acabar el 7 de novembre però s’allargarà algunes setmanes més. Les xifres, de moment, són les que són:

  • S’han inscrit el 10 per cent dels comerços que podien fer-ho (sobre uns 300 de 3.000).
  • Fins ara s’han usat el 10 per cent dels xecs disponibles (no arriba a 8.000 de 80.000).
  • I s’han consumit el 10 per cent dels fonts reservats per l’Ajuntament a tal efecte: 156.000 euros d’un total d’1,6 milions.

Els fets són sagrats, les opinions lliures. Amb aquestes dades la regidora de Comerç, Montserrat González, considera que la campanya està sent un èxit. I com és un èxit s’allarga unes setmanes més. L’oposició, com és d’esperar no ho veu igual. Tant ERC com la Crida i Ciutadans han entonat un retret conegut: ‘t’ho vaig dir; t’ho vaig avisar’. Ja fa mesos van posar molts interrogants sobre com s’estava gestionant i preparant la campanya del xec comerç. Llavors González els va dir que es posaven la vena abans de la ferida. Però ara, amb el 90 per cent dels xecs sense utilitzar, li ho han recordat. “És un nyap”, ha dit clarament Èlia Soriano, d’Esquerra. Fins i tot Junts per Sabadell, soci principal del govern socialista, deixar anar algunes suaus crítiques. Soriano s’ha permès recordar a González que l’èxit d’una iniciativa, segons els estàndards europeus, rau en gastar, almenys, el 66 per cent dels fons. Tot el que estigui per sota és un fracàs. És molt fàcil governar des de l’oposició, ha reblat González.

Vistes les dificultats tecnològiques i per arribar a la població, l’Ajuntament s’ha bolcat en els darrers dies en trobades informatives i formacions espontànies per bescanviar els xecs: des dels propis regidors pels barris fins els agents cívics. Però el govern no fa autocrítica més enllà de reconèixer que “ens costa arribar a la ciutadania”. Davant alguns problemes per bescanviar els xecs en comerços adherits, al matí i en roda de premsa, González va esperonar els comerciants a “posar-se les piles” a nivell tecnològic. I acte seguit deia que per usar el xec el millor ara és donar el DNI al comerç perquè ho tramitin ells. A l’inici es va recomanar baixar una aplicació mòbil.

“Han canviat les regles a meitat de partit”

El govern no només ha allargat el període per bescanviar els 80.000 xecs que s’han generat. S’han introduït altres canvis. Bàsicament, dos. En primer lloc, el límit de 3.000 euros en xecs per comerç (150 xecs en total) ara serà de 10.000 euros per comerç (500 xecs). Per què?, van preguntar Èlia Soriano d’Esquerra, Anna Lara de la Crida i Adrián Hernández de Ciutadans. Un criteri subjectiu, va respondre el govern. En algun lloc s’ha de posar el topall, ha vingut a dir l’alcaldessa. La realitat, són matemàtiques, també indica que sense pujar el topall no es podrien gastar els diners si no augmenten molt els comerços participants. Segons dades municipals publicades per aquest digital la setmana passada, fins ara hi ha 4 comerços dels 300 que han consumit tots els xecs. Al ple ningú tenia la dada a mà.

Segon canvi de fons: ara podran entrar els comerços locals que facturin entre un i dos milions d’euros a l’any. Fins ara només els que facturaven menys d’un milió d’euros. Per què? Segons González, perquè els comerços ho han demanat. Els nous participants a la campanya podran entrar fins el 3 de desembre. La Crida ha denunciat que “es canvien les regles del joc a meitat de partit”, en paraules d’Anna Lara.

Traca final

La discussió, prou agra i que va arribar al ple per la via d’urgència, va acabar amb vodevil. L’oposició va denunciar que no tenien el dictamen. No se’ls havia fet arribar. Votarien un dictamen sense poder-lo ni llegir en detall? Farrés va arquejar les celles, sorpresa. Lara, de la Crida, va demanar un recés per almenys fer-li una lectura abans de votar. L’alcaldessa, Marta Farrés, va reconèixer que almenys l’havien de poder veure. Va dictar un recés de cinc minuts i tant Lara com Soriano com Hernández el van poder llegir imprès en paper dempeus a la sala de plens. Finalment el punt va sortir endavant amb els vots del govern i de Junts (“votem a favor perquè creiem que el fons de la iniciativa és bo”, va dir Lluis Matas). La Crida va votar-hi en contra i tant ERC com Cs es van abstenir.

El govern defensa que la campanya té un efecte multiplicador per al comerç afectat per la pandèmia, el principal beneficiat de la iniciativa. Així per cada euro municipal aportat, se’n facturen 2,7 euros més. És a dir, per cada xec de 20 euros el comerç n’ingressa 54. La dotació municipal és de 1,6 milions. De moment, però, se n’han gastat el 10 per cent. Els diners que sobrin aniran a altres despeses de l’Ajuntament de cara a l’any 2022.

Més informació:

Foto portada: Soriano i Lara, llegint al dictament que s’havia de votar, en un recés del ple. Autor: cedida.