Membres de la CCQC, l'any 2013.

“El Quart Cinturó camina cap al calaix”

  • El ministeri de Medi Ambient arxiva l’expedient de l’avaluació ambiental del projecte.

  • “Si algú vol tornar a parlar del Quart Cinturó, haurà de començar des de zero”, sosté la Campanya.

Dia històric per a la Campanya Contra el Quart Cinturó. Aquest dilluns han fet públic que el ministeri de Medi Ambient ha arxivat l’expedient d’avaluació ambiental del tram Terrassa-La Roca del Quart Cinturó. A la pràctica, segons la Campanya, significa que si es vol tornar a reprendre el projecte caldrà començar de zero en aquest tram.

Expectació entre la premsa i els convocats aquest dilluns a Sabadell. Una convocatòria urgent de la Campanya Contra el Quart Cinturó i l’adjectiu d’històrica han fet més gran l’expectativa. A l’hora de la veritat, la informació és d’importància, ja que el Quart Cinturó ensopega de forma greu la seva tramitació. Des del passat 17 de desembre, la declaració d’impacte ambiental del tram Terrassa-La Roca està arxivada pel ministeri de Medi Ambient. El procediment és complex però es pot resumir en quatre fases principales.

4 dates per explicar l’arxiu de l’expedient

1. Durant el mes de juliol de l’any 2010 s’aprova l’estudi informatiu del tram del Quart Cinturó entre Terrassa i La Roca (que passa per Sabadell, Castellar, Sentmenat, Caldes de Montbui, Llliçà d’Amunt, Les Franqueses, Granollers i La Roca). Podeu veure el traçat previst per l’estudi informatiu al mapa inferior.

El termini d’exposició pública és al mes d’agost, un fet que irrita els contraris al projecte. Finalment, s’amplia el procés d’al·legacions fins a l’octubre. La campanya i diversos ajuntaments en presenten desenes, considerant l’estudi molt poc rigoròs.

El ministeri té 18 mesos des del moment de l’aprovació de l’estudi per obtenir la Declaració d’Impacte Ambiental. Tenen fins el 9 d’abril de l’any 2012.


Veure Quart Cinturó en un mapa més gran

2. El ministeri no té la Declaració d’Impacte Ambiental a temps i un dia després que caduqui el termini, la Campanya Contra el Quart Cinturó tramita la petició perquè es doni per caducat el procés.

3. Uns mesos després, i fora de termini, el ministeri de Foment demana a Medi Ambient una pròrroga de fins a nou mesos. Asseguren que no han obtingut la Declaració d’Impacte Ambiental perquè hi ha hagut una gran quantitat d’al·legacions presentades.

4. El 17 de desembre, el ministeri de Medi Ambient rebutja la petició i denega el permís. Considera que el volum d’al·legacions no és un motiu justificat i detalla que s’ha fet la petició després del venciment del termini. Per tant, declara la terminació del procediment i arxiva l’expedient.

“El Quart Cinturó va camí del calaix”

Toni Altaió, portaveu de la Campanya contra el Quart Cinturó, que aplega 270 entitats dels Vallesos, ha comparegut a la seu de l’ADENC, a l’Estruch, acompanyat per una desena més de persones, per explicar l’arxivament del procés. Altaió ha declarat:

Aquesta declaració és molt significativa ja que resol que tota la tramitació del tram entre Terrassa i La Roca està caducada i que per tant, si algú ho vol tornar a activar haurà de començar de zero”.

Altaió ha recordat que la Campanya porta 20 anys mobilitzant-se contra un projecte que consideren antiquat i lamenta que en tot aquest temps gairebé mai han tingut un interlocutor polític. “Amb l’estat hem parlat molt poc durant tot aquest temps”, diu.

Assegura que l’arxiu obra la porta a enfocar altres models de desenvolupament de noves maneres. “Posem sobre la taula de l’administració aquesta oportunitat”, ha dit, a la vegada que ha assegurat que la Campanya contra el Quart Cinturó continuarà.

Què és el Quart Cinturó?

És un projecte d’autovia que ha de comunicar les principals ciutats de la segona corona metropolitana sense passar per Barcelona, amb la voluntat de connectar Catalunya i Espanya amb la resta d’Europa. El projecte va ser ideat als anys 60 i s’ha construit en determinats trams. Actualment es troba a les portes de Terrassa, amb les obres aturades.

Algunes formacions, com el PP, CiU o bona part del PSC l’han defensat com una autopista d’àmbit europeu i d’altres han rebutjat aquesta opció, tot i que amb diferents propostes d’acció. La Campanya va néixer d’aquest rebuig l’any 1992 i ara consideren la resolució de Medi Ambient com una victòria històrica.

Foto portada: Representants d’entitats a la Campanya, aquest dilluns a l’Estruch. Autor: J.d.A.

Comments are closed.