APP SBD 2.0. Autor: David B.

Anàlisi d’aplicacions mòbils: ‘SBD 2.0’

Durant aquest mes d’agost, a iSabadell analitzarem algunes de les aplicacions mòbils d’utilitat pública per a la ciutadania de Sabadell. Començarem amb l’anomenada SBD 2.0, que promet “tots els serveis disponibles per dispositius mòbils de la ciutat de Sabadell al vostre abast”. Veiem si compleix el que promet.

Abans d’entrar en el contingut que ofereix l’aplicació, val la pena aturar-se en la seva execució. Ras i curt, és molt pobra i deixada.

És molt pobra perquè hi ha errors de disseny i usabilitat bàsics. L’aplicació consisteix en un envoltori molt bàsic (una barra de títols i una lateral) específic del sistema operatiu (Android o iOS) i després un contingut que s’omple amb una tecnologia genèrica per les dues plataformes (PhoneGap o Cordova, pels entesos en la matèria). El problema resideix en que, deixant de banda que s’han usat les plantilles per defecte i per tant el disseny no coincideix amb la part nativa, és extremadament lenta i per tant, la usabilitat és limitada.

Presentació de 'SBD 2.0' al Play Market.
Presentació de ‘SBD 2.0’ al Play Market.

El disseny tampoc surt massa ben parat. A la pàgina principal veiem la barra superior amb el nom de l’aplicació, i just a sota, una altra vegada el nom i la icona, però molt més gran, per si no havia quedat clar. Després, tenim una graella d’icones que ens porten a les seccions de l’aplicació. Quan entrem a alguna d’aquestes, com ara notícies, ens trobem amb un problema derivat del que comentàvem: la interfície no té res a veure amb la de la pantalla inicial. A més, se’ns obre una subpantalla en la qual tenim una navegació pròpia molt poc intuïtiva: tenim dos botons de tornar enrere, cada un fent una cosa diferent.

Referint-nos a la deixadesa tenim, per exemple, la icona, en que per exemple el color de l’escut i el de la tipografia no coincideixen, les captures de pantalla a la App Store de iOS estan fetes amb un Android, quan una pàgina no té contingut, no s’informa a l’usuari explícitament… podríem continuar així molta estona, però diria que s’entén el missatge. Passem a veure si almenys el contingut millora.

Menú principal de l'aplicació.
Menú principal de l’aplicació.

A la pantalla inicial, tenim deu enllaços. Dos, “Mobilitat” i “Policia”, porten a la botiga d’aplicacions per a descarregar una aplicació específica. En la resta de casos, ens trobem quasi sempre un enllaç a una pàgina web (se’ns obre un navegador), i de tant en tant, contingut que podem visualitzar en la pròpia aplicació (seria el cas de notícies o agenda). Per més inri, les pàgines que se’ns obren (per tant, operatives que no podem fer des de la pròpia aplicació), sovint no estan adaptades a mòbil. Per tant, podem veure que més enllà d’enllaços, l’aplicació ens aporta poc contingut.

Finalment, tenim la opció de rebre notificacions a través de l’aplicació, una funcionalitat que és interessant, però també mancada de contingut, ja que només ofereix la opció de rebre alertes de la policia.

Per tant, podem concloure que aquesta aplicació és marca de la casa del nostre govern municipal: està feta només per fer una nota de premsa i dir que es fan coses, però quan un s’ho mira de prop, veu que el servei que fa a la ciutadania és nul.

Prova d’això és que només s’han descarregat (descàrregues, que no usuaris actius) aquesta aplicació poc més de 1.000 persones. Val la pena qüestionar doncs, si és correcte malgastar els diners dels sabadellencs en una aplicació mal feta, que només conté quatre enllaços, i que a més té una rellevància quasi nul·la.