Representació de 'Turandot', fa uns anys, a Sabadell. Autor: David B.

Amics de l’Òpera es fusionarà amb la Simfònica del Vallès per “assegurar el futur”

  • La construcció d’un nou teatre propi a Sabadell és “l’objectiu final” de la nova Fundació Òpera Catalunya. 
  • Els Amics de l’Òpera estrenen temporada amb Falstaff els dies 24, 26 i 28 d’octubre. 

L’Associació Amics de l’Òpera de Sabadell i l’Orquestra Simfònica del Vallès es fusionaran per crear una entitat anomenada Fundació Òpera Catalunya (FOC), que integrarà també Banc Sabadell i la fundació Fluidra. Amb aquesta fusió l’associació vol “assegurar” el futur de l’òpera al territori i consolidar un relleu generacional, després dels problemes amb l’IVA reclamat per Hisenda que van suposar un cop per l’entitat.

La fusió entre les dues entitats es troba en un procés avançat de constitució dels estatuts i  es preveu que finalitzi cap al març de l’any vinent, segons han anunciat aquest dimecres en la presentació de la temporada d’Òpera Catalunya.

“Volem ser una institució de referència i prestigi i ser un model de gestió sostenible”, ha dit Elena Parera, membre de la junta d’Amics de l’Òpera. D’aquesta manera, volen incrementar el nombre de ciutats participants al cicle Òpera Catalunya d’una desena a quinze localitats. “Ara podem garantir que hi haurà òpera, es mantenen les apostes”, ha remarcat.

Per la seva banda, el gerent de l’Orquestra Simfònica del Vallès, Oscar Lanuza, ha dit que volen unir el “‘savoir-faire‘” i la direcció artística de l’associació capitanejada per Mirna Lacambra amb l’equip de gestió i comunicació de la Simfònica del Vallès, que programa més de 115 actuacions anuals. “Volem trobar un projecte fort com el que ens reclama el territori i necessita el país, per dotar d’òpera de primer nivell i amb projectes paral·lels que influeixin en la part educativa i en la captació de públic”, ha dit Lanuza. La fusió significa “assegurar el futur i consolidar el camí 30 anys més”.

Falstaff‘de Verdi, principal aposta de la temporada

“Falstaff és una òpera extraordinària. És l’última que va fer Verdi, amb gairebé 80 anys, i és un signe de la seva maduresa” ha explicat Jordi Torrents, membre de la junta d’Amics de l’Òpera. Al seu parer, unir la part musical amb la teatral, ambdues “molt complexes”, requereix una maduresa artística que estan “decidits” a aportar. Amb la direcció de Pau Monterde i Daniel Gil de Tejada, es representarà al teatre Faràndula de Sabadell el 24, 26 i 28 d’octubre, a Reus el 30 del mateix mes, i durant el mes de novembre ho farà a Sant Cugat del Vallès, Granollers, Manresa i Tarragona. Amb la producció, els Amics de l’Òpera continuen amb l’aposta d’òperes “especials, que no s’havien fet mai” a Catalunya, com en anys anteriors es va fer amb Turandot, Otello o Don Carlo.




El cicle també comptarà entre febrer i març de l’any que ve amb L’elisir d’amore, una òpera que han representat en altres ocasions, que requereix de pocs personatges i més senzilla musicalment que Falstaff. La tercera òpera que completarà el cicle serà La bohème de Puccini, que tindrà una representació addicional al Palau de la Música de Barcelona el 18 de maig de 2019.

Augment de l’aportació de la Generalitat

La Generalitat ha destinat aquest any un 34 per cent més del pressupost de Cultura als Amics de l’Òpera, una aportació total de 523.000 euros respecte els 329.000 euros de l’any passat. Això representa més de la tercera part del pressupost total de la temporada dels Amics de l’Òpera, que és d’1,5 milions.

“Malgrat les dificultats econòmiques i l’aplicació del 155 que l’administració i el Govern ha patit, hem volgut fer una excepcionalitat”, ha dit la directora general de Cultura, Àngels Ponsa. Amb aquesta aportació, que segons Ponsa ha suposat “un esforç” però que els Amics de l’Òpera “necessitaven”, es recuperen els nivells anteriors a la crisi pel que fa a contribució de la Generalitat.

Problemes amb Hisenda

El febrer passat, l’Associació va rebre un fort cop econòmic per la reclamació per part d’Hisenda de l’IVA corresponent a les factures emeses als teatres des de l’any 2013 i 2017. Antoni Quintana, membre i cofundador d’Amics de l’Òpera, ha lamentat el problema amb l’Agència Tributària, i l’ha qualificat com “un gra que s’ha de curar” i pel que continuen “buscant una solució”. Fins ara s’han pagat 450.000 euros corresponents a aquests anys, i s’ha interposat un recurs que pot tardar en resoldre’s uns tres anys.

“Amb el problema de l’IVA, que ens ha mancat recursos, la fusió ens dona coratge”, ha confessat Torrents. Amb totes les dificultats econòmiques, Torrents ha dit que realitzar el cicle dels Amics de l’Òpera, aquest any amb Falstaff, és d’una “valentia molt gran”, i ha recordat que no hi ha referents a l’Estat o a Europa que produeixin aquesta “riquesa” d’òperes que viatgen per una desena de ciutats del territori.

L’any passat, la xifra d’espectadors al cicle Òpera de Catalunya va ser de 28.000 espectadors, un públic que esperen ampliar amb la construcció d’un teatre a Sabadell. “És un somni, és l’objectiu final de la FOC, i l’única forma de tenir una temporada estable”, ha conclòs Torrents sobre el “somni” de tenir un teatre propi.

Foto portada: representació de ‘Turandot’, fa uns anys, a Sabadell. Autor: David B.

Comments are closed.