Una de les fronteres digitals generades per la instal·lació. Autor: R. Cañadas

Fronteres i límits digitals a MediaEstruch

Itzalean és el títol de l’obra presentada per Iosune Sarasate, junt amb Luis Toledo, el passat divendres a la sala d’exposicions de L’Estruch. Aquesta s’ha desenvolupat durant la seva residència a MediaEstruch, l’àrea que s’especialitza en arts digitals.

Iosune Sarasate, graduada en Belles Arts per la Universitat del País Basc, és una artista pamplonesa que treballa des de l’àmbit digital. Fruit d’això va cursar el màster en Arts Visuals i Multimèdia a la Universitat Politècnica de València. I, des de l’octubre, ha estat com a resident a MediaEstruch.

Mitjançant la projecció, la llum i la interactivitat a través de l’electrònica i la computació física, l’artista reflexiona sobre conceptes com la sinestèsia, els mapes mentals i el moviment. Muga, el terme euskera que podríem traduir com ‘frontera, límit’, és el títol de la investigació que està duent a terme, dins on s’emplaça l’obra mostrada a L’Estruch.

Una de les fronteres digitals generades per la instal·lació. Autor: R. Cañadas
Una de les fronteres digitals generades per la instal·lació. Autor: R. Cañadas

De caràcter interactiu, l’obra es conforma com una instal·lació sota el nom d’Itzalean i pretén qüestionar el concepte d’aquelles línies invisibles que es conformen com a fronteres, així com el continu moviment d’aquestes. Tot això, a través de la utilització de biblioteques de programació gràfica per dibuixar les línies i controlar el seu temps de projecció, així com processament de la imatge infraroja per extreure i detectar els moviments de l’espectador.

A partir d’això, la instal·lació treballa amb la percepció no visual dels participants, que exploren un espai travessat per una línia aleatòria i invisible, alhora que intenten no creuar-la. D’aquesta manera el concepte de respectar límits que no percebem (o no s’intueixen de forma clara) s’analitza des d’un punt de vista més lúdic.

Foto portada: Una de les fronteres digitals generades per la instal·lació. Autor: R. Cañadas