Rubén Gimeno

Gran final de temporada de la Simfònica

  • La Novena de Beethoven triomfa a la Faràndula en l’última actuació de la temporada 2015-2016.

  • El director titular de l’OSV, Rubén Gimeno, s’acomiada de Sabadell.

Hi havia molta expectació per l’últim concert de l’Orquestra Simfònica del Vallès. Gairebé dos mesos després del darrer dedicat al mite de Romeu i Julieta, el públic estava impacient per tornar a gaudir de bona música. En aquesta ocasió a més d’apostar per l’obra més emblemàtica de Beethoven, la Novena Simfonia, es produïa el fet de la marxa del seu director, Rubén Gimeno, que ha estat a Sabadell set temporades.

L’escenari del Teatre La Faràndula era ple com mai doncs, a més de l’orquestra, s’hi situaven al darrera els membres del Cor de Cambra de Granollers i la Coral Càrmina. La cua d’entrada al teatre feia presagiar un ple absolut tant a platea com a l’amfiteatre, cosa que es va comprovar immediatament. El concert va començar amb una breu peça de Pau Casals escrita a Puerto Rico al 1971, l’Himne de les Nacions Unides que, malauradament no va ser mai adoptat com a tal.

OSV
Un moment del concert. Autor: David B.

Sense pausa, la Simfònica s’endinsa en el particular món de Beethoven amb la Novena Simfonia, coneguda també com a Coral i l’última del compositor alemany, que va trigar vuit anys en acabar-la per encàrrec de la Societat Filharmònica de Londres. El seu últim moviment és, sense dubte el més conegut i el més representatiu d’un Beethoven que s’aparta sigil·losament del classicisme, doncs patentitza una evolució cap a àmbits més moderns i romàntics. En aquest moviment, els cors convidats són acompanyats per la soprano Eugènia Montenegro, la mezzosoprano Mireia Pintó, el tenor Francisco Corujo i el baix Xavier Mendoza. L’energia de la composició és evident al llarg de tota l’audició. La Simfònica s’hi troba còmoda amb una obra llarga i on no s’hi valen distraccions. D’altra banda, el públic roman silenciós, doncs molts passatges conviden a la relaxació i a l’escolta pausada. Els violins esdevenen la base de la composició, que juga amb diversos ritmes i melodies, la majoria d’intensitat forta, amb un adagio que trenca en part amb aquesta potència que la Simfònica sap representar de manera magistral.




Rubén Gimeno, més seriós que en d’altres ocasions, és plenament conscient del doble paper divendres a la Faràndula. D’una banda, la tria de la Novena de Beethoven implica una dosi encara més elevada que de costum de concentració i d’altra perquè sap que en el seu últim concert té la responsabilitat de deixar un molt bon sabor de boca. Així és, doncs, en acabar, els aplaudiments són intensos i volen transmetre també el seu reconeixement a un director que difícilment oblidarem els seguidors de l’OSV. Emocionat, convida els assistents a compartit i a cantar l’Himne a la Joia la lletra del qual s’hi troba al programa de mà.

L’auditori, dempeus, va aplaudir llargament de manera que fins quatre vegades va haver de sortir Rubén Gimeno a l’escenari acompanyat sempre dels cantants solistes, esperant segurament unes paraules de comiat que no van arribar. Algunes persones presents a la sala movien les seves mans dient-li adéu. Gimeno va preferir marxar amb unes breus paraules al programa on agraïa aquest suport que havia copsat. “Sens dubte, trobaré a faltar sortir a l’escenari d’aquesta ciutat, al qual doneu vida en cada concert”, reitera. A Sabadell, també, Rubén serà sempre recordat per aquesta simpatia i implicació en cada un dels concerts. N’estem segurs que hi tornarà.

Dimecres 15: presentació de la nova temporada

El pròxim dimecres, dia 15 de juny la Simfònica presentarà la nova temporada de Concerts Simfònics on ja es poden destacar dues novetats. D’una banda la presència del nou director, el nord-americà James Ross, i la desitjada única seu per a tots els concerts, el Teatre La Faràndula.

Foto portada: Gimeno, en acció, aquest divendres a La Faràndula. Autor: David B.

One Comment