‘L’Editto Bulgaro’, una sàtira sobre política i mitjans, a l’Estruch

Dins la programació teatral d’aquesta temporada dissabte 13 d’abril arriba a l’Estruch L’Editto Bulgaro, una producció de la companyia barcelonina La Calòrica, que inclou component sabadellenc, l’actor Marc Rius.

La Calòrica actualment preparen el seu proper espectacle La Nau dels Bojos, guardonat amb el Premi Adrià Gual de Teatre 2012. L’Editto Bulgaro fou estrenada al Lliure al Juliol del 2012, i desprès de vàries setmanes a l’Almeria Teatre la tardor passada, fa un mes van començar una gira que els portarà per Catalunya i Balears. Ara, de nou de plena actualitat gràcies al retorn a la política italiana d’Il Cavaliere Berlusconi recalen a l’Estruch amb ànims de fer riure i reflexionar el públic sabadellenc.

De què parla l’Editto Bulgaro?

La història, escrita pel joveníssim Joan Yago, dramaturg de la pròpia companyia, està basada en fets reals: Silvio Berlusconi, qui poseeix el control de totes les televisions del país, ja sigui com empresari de l’audiovisual privat o en la seva vessant de primer ministre pel que fa a la RAI,  critica públicament dos periodistes i un humorista de la televisió pública italiana, que són acomiadats immediatament.

Amb aquest rerefons de censura, i amanit amb els escàndols sexuals i de negocis que acompanyen el polèmic personatge, La Calòrica basteix un espectacle d’una hora i quart on els actors canvien de paper amb una facilitat i una versemblança molt reeixida, combinat amb tocs musicals italians, alguns brillants monòlegs, un final histriònic i un resultat global plenament satisfactori. Escenografia minimalista (un sofà, un micròfon i un faristol) deixant tot el protagonisme a unes actuacions plenes de força que resalten les qualitats d’un text vigent, crític, mordaç i valent tot i que els fets que s’expliquen van succeir fa més d’una dècada.

No serà difícil extrapolar el cas Berlusconi a altres exemples de mitjans controlats pel poder, ni canviar el seu nom pel d’altres dirigents esquitxats en escàndols varis de corrupció. Tampoc els apenes dos graus de separació entre Sabadell i Il Cavaliere (recordem que el fundador de Canal Català, Nicola Pedrazzoli, va ser deixeble seu i el seu nom apareix al sumari del Cas Mercuri) ens deixaran indiferents.

L’Editto Bulgaro s’emmarca dins la tendència de l’espai de l’Estruch que fomenta les creacions locals o amb presència sabadellenca, que a més resultin innovadores en les formes i conceptes, allunyant-se del repertori clàssic o comercial pel qual s’aposta a altres espais de la ciutat. I és que, com s’autodefineix la pròpia companyia a la seva web:

El seu esperit es basa en un teatre fortament lligat a la tradiciò però capaç de revolucionar les formes i el codis escènics”.

Com a aperitiu, aquest dimecres s’ha fet una original presentació a l’Estruch on la companyia, juntament amb la periodista Anna Cabeza han ofert una roda de premsa teatralitzada que a través de preguntes suposadament enviades per alguns dels personatges que intervenen a l’obra, han servit per explicar i contextualitzar l’espectacle. I és que com molt bé han remarcat els membres de la companyia, el fet d’escollir el personatge de Berlusconi com a protagonista és anècdotic. El que s’explica és la història universal de la política i el periodisme. I és que a tot arreu podem trobar els nostres Silvios particulars.

Comments are closed.