OSV. Autor: David B.

Beethoven i Brahms omplen la Faràndula

  • Lluïment absolut de la Simfònica.
  • Gran actuació del pianista Josep Colom.

Tot i que anunciat com “El piano de Beethoven”, el concert de l’Orquestra Simfònica del Vallès (OSV) de divendres va tenir dues parts diferenciades. La primera, una autèntica mostra de la música més formal del compositor alemany; la segona, l’embranzida del també alemany Johannes Brahms.

La Simfònica es vestia de gala per rebre un concert que va omplir la platea de la Faràndula. Els assistents no van sortir ni molt menys decebuts davant una actuació pausada, prudent i ajustada a les normes. La primera sorpresa, el pianista Josep Colom, que als seus 73 anys, va mostrar un coneixement perfecte del Concert per a piano núm. 4 de Beethoven. Sense partitura, Colom va compartir la seva saviesa amb l’orquestra que exposava en tot moment un lligam perfecte. Tant en els moviments més pausats com en els de més embranzida, Colom ha demostrat un profund coneixement de l’obra que va ser estrenada al 1808. Colom ha estat pianista convidat a gairebé totes les orquestres espanyoles i és també actiu en propostes pedagògiques i masterclass.

OSV. Autor: David B.
La Simfònica a l’escenari de La Faràndula. Autor: David B.

La Simfònica ha sonat majestuosa en aquesta peça que va ser l’última que Beethoven va interpretar com a solista. La flauta, els oboès, els clarinets, els fagots, les trompes, les trompetes i els timbals, fan d’aquesta peça una de les més intimistes per a piano. La seva particularitat li ve del fet que cada moviment presenta una orquestració desigual: el en primer s’exhibeixen la corda, els instruments de vent i les trompes; el segon és només escrit per a les cordes i no es beneficia de l’orquestra en el seu conjunt fins al rondó final on les trompetes i els timbals sorgeixen per primer cop. Una delícia per a les oïdes que el públic ha sabut premiar amb forts aplaudiments. Josep Colom ha sortit diverses vegades a l’escenari i ha agraït les mostres de suport amb dues petites peces, la primera de Beethoven i la segona de Franz Peter Schubert.

En la segona part, la Simfònica s’ha endinsat en el món més romàntic de la mà de Johannes Brahms i la seva Simfonia núm. 2. El compositor alemany, considerat un dels més clàssics de l’època, va escriure aquesta obra al 1877 i tot i que en un principi havia de ser de to seriós i tràgic, va esdevenir una de les seves composicions més alegres. La Simfònica ha sonat completa, amb pocs solistes i tots els instruments han sabut reflectir el seu caràcter bucòlic i líric, amb un tema de gran bellesa, on s’han intercalat pizzicatos dels violoncels i contrabaixos, intervencions solistes dels instruments de vent, passatges uniformes d’una subtilesa espectacular i melodies interpretades amb gran solemnitat. El colofó el conforma un epíleg on tota l’orquestra és arrossegada cap un final brillant.

El pròxim concert Simfònic, divendres, dia 27 de març, dedicat íntegrament a Mozart, encara que abans, diumenge, dia 2 de febrer, el públic sabadellenc podrà gaudir d’un vistós i colorista espectacle amb els Brodas Bros i la Dansa Macabra i el Carnaval dels animals de Camille Saint-Saëns. Una delícia dirigida especialment al públic familiar.

Foto portada: un moment del concert d’aquest divendres. Autor: David B.