Noia fullejant un llibre a la Llar del Llibre. Autor: M. Tornel.

Els llibreters superen les expectatives marcades per Sant Jordi

L’endemà del 23 d’abril, els llibreters de la ciutat somriuen d’orella a orella celebrant que han superat les expectatives per a aquest Sant Jordi. “En fem una valoració molt positiva, tant o més que l’any passat” coincideixen Macondo, PAES, La Llar del Llibre i Còmic Sabadell.

Dies abans de la Diada de Sant Jordi, els llibreters estaven a l’expectativa d’una setmana tràgica per a la venta de llibres. Tenien la certesa que les vacances de Setmana Santa dispersarien als sabadellencs cap a la costa i la muntanya i, en conseqüència, la ciutat quedaria buida. Tanmateix, en un dia tan especial com la commemoració del patró de Catalunya és tradició tornar a casa per viure’l amb aquells qui més estimes.

Malgrat que la prèvia no hagués anat tan bé com altres anys, la Diada de Sant Jordi va ser “un èxit” per a totes les llibreries de Sabadell. De fet, la llibretera de Macondo, Estafania Abasolo, confessa que hi ha veïns que han trobat a faltar la parada de llibres durant la vigília del Dia del llibre, malgrat que enguany coincidís amb dilluns de Pasqua: “Que sigui el dia de la mona no evita que la gent surti a passejar i aprofiti per fullejar llibres i comprar-ne algun. De fet, vam vendre més dilluns de Pasqua que el dissabte”.

En la mateixa línia, el llibreter de La Llar del Llibre, Joan Fàbregas, i el de la llibreria PAES, Mario Prieto, neguen l’existència de la prèvia del Sant Jordi 2019. “Aquest any no hi ha hagut prèvia, la festa es va concentrar en el 23 d’abril”.

Fins a esgotar les existències

La compra va ser massiva, tant pels lectors de llibres com de còmics. El 23 d’abril a primera hora, Macondo ja s’havia quedat sense exemplars de Come comida real de Carlos Ríos. La llibreria PAES també es va veure atabalada davant una demanda en bloc de determinats llibres i reconeix que van esgotar existències de més d’un llibre.

El número u d’ambdós gèneres es diferencia per la influència dels mitjans de comunicació. Mentre que els llibres més venuts coincideixen amb els més mediàtics, els còmics tenen altres vies de promoció: les sèries i blogs del moment. Actualment, el manga és el trending topic de les històries il·lustrades.

Els llibres desconeguts, també triomfen

Cada llibreria aposta per un conjunt de llibres escollits al criteri dels corresponents llibreters. Aquestes novel·les no apareixen a cap llista perquè depenen únicament del gust de cada llibreter. “Són llibres que hem llegit, ens han agradat i recomanem als clients perquè són de qualitat i de lectura agradable”. La Llar del llibre, per exemple, ha apostat per obres com La trena, de Laetitia Colombani, o La noia amb la Leica d’Helena Janeczek.

Foto portada: una noia fullejant un llibre a la Llar del Llibre. Autor: M. Tornel.