Amazon Flex, des de dins: “tinc paquets fins a la guantera”


Campanya nadalenca del coronavirus i més comerç electrònic que mai. És dimecres a mig matí. Encara falten dues voltes al rellotge perquè sigui hora punta i les carreteres es col·lapsin, però a l’AP-7 i a la B-140 hi ha força moviment. La majoria de vehicles són repartidors d’Amazon que comencen la seva ronda d’entregues: cotxes i furgonetes amb el logotip del gegant nord-americà, però també sense cap identificador, que surten del polígon de Can Rabella i es dirigeixen a diferents domicilis i punts de recollida de Sabadell.

Barberà del Vallès té el segon centre de distribució d’Amazon més gran de Catalunya. Per tant, tota l’activitat que genera aquesta base, situada a mig camí entre Sabadell i Barberà, es reflecteix a les carreteres interurbanes que connecten els municipis vallesans. “És la novena entrega que faig i encara me’n queden una vintena” diu l’Omar, un repartidor presumptament autònom del servei Amazon Flex que ha accedit a explicar les seves condicions laborals a aquest digital amb una condició: mantenir l’anonimat.

Edifici d'Amazon. Autor: David B.
Edifici d’Amazon a Can Roqueta. Autor: David B.

El confinament domiciliari del març i les restriccions contra la Covid-19 han potenciat les compres online, una tendència que Amazon ja fa temps que explota. De fet, el gegant nord-americà va aterrar al costat de Sabadell fa poc més d’un any. Abans que comencés la pandèmia i Amazon premés l’accelerador fins al fons, el nou centre de distribució ja va anunciar que crearia 230 nous llocs de treball fixos a tres anys vista. Ara no hi ha dubte que complirà els objectius estimats i, probablement, n’hagi de crear més.

Empreses de missatgeria, repartidors d’Amazon i presumptes autònoms

Amazon és una companyia de comerç electrònic que s’encarrega de distribuir totes les compres online des de les seves bases fins als domicilis dels clients o els punts de recollida que té, per exemple, en la majoria de les estacions de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) de Sabadell. Per fer-ho, compta amb tres tipus de treballadors diferents: les empreses de missatgeria tradicionals, com Correus, SEUR o UPS, repartidors contractats directament per l’empresa i finalment col·laboradors particulars a qui la Unió General de Treballadors etiqueta de “falsos autònoms”. José Antonio Pasadas, secretari de Polítiques Sectorials de la UGT Catalunya, denuncia que “el tercer grup és joc brut. Si Amazon és una empresa de distribució, la seva feina és contractar a tots els repartidors per no trencar el lligam entre els treballadors i l’empresa”.

Com treballen a Amazon Flex?

L’Omar, que té uns 30 anys, és un dels repartidors del servei Flex. Com els seus companys, té un màxim de quatre hores per distribuir tots els encàrrecs que li han assignat. Si quan acabi la jornada encara li queden paquets per repartir, haurà de tornar al polígon de Can Rabella perquè la central reassigni la feina que ha quedat pendent. Això li farà perdre punts i, en conseqüència, la seva qualificació baixarà.

Un camió al centre logístic d'Amazon de Barberà, aquest dijous. Autora: Alba Garcia.
Un camió al centre logístic d’Amazon de Barberà, aquest dijous. Autora: Alba Garcia.

“Tots els repartidors ens afanyem a ser puntuals i eficients per poder escollir una millor franja horària”, assegura l’Omar. Els col·laboradors d’Amazon Flex treballen d’una a quatre hores al dia, però és l’empresa qui els proposa els horaris. A major qualificació del servei prestat, major preferència per escollir una franja horària compatible amb la vida personal de cada un. Dit d’una altra manera, els últims de la fila s’hauran de conformar amb els horaris que ningú ha volgut. Per això és tan important idear una ruta estratègica i optimitzar al màxim els viatges.

“Tinc paquets dins la guantera i tot, sembla el cotxe dels pallassos. He encabit les gairebé 30 entregues en un sol viatge perquè així no hagi de tornar a Barberà” explica l’Omar.

La majoria de repartidors utilitzen el seu vehicle particular. Com que se suposa que són autònoms, són ells qui han de pagar totes les despeses que comporta aquest lloc de treball: des de la gasolina fins a la seguretat social.

“El sistema d’Amazon està pensat per carregar amb els menys costos i responsabilitats possibles per part de l’empresa. Amb la contractació de falsos autònoms, s’estalvia un volum important de diners i, en cas que un repartidor tingui un accident, l’empresa també se’n renta les mans” denuncia el sindicalista Pasadas.

Els col·laboradors d’Amazon Flex s’organitzen a través d’una aplicació mòbil i, des d’aquí, fitxen l’hora d’entrada i de sortida, reben els encàrrecs i cobren els diners pels blocs treballats. Quan l’Omar es va quedar sense feina per culpa de la pandèmia, a l’abril, va veure una oferta força atractiva: “Si ets autònom, guanya uns diners extres repartint paquets per Amazon. 14 euros l’hora”. Tenint en compte totes les despeses que han d’afrontar, però, els 14 euros es converteixen en un bitllet de cinc i, per contra, la pressió laboral és superior a la del lloc de treball habitual.

“A la pàgina web t’ho venen molt bé. Et diuen que podràs escollir el teu horari, però no que les franges per triar les posen ells; et diuen que no tindràs l’obligació d’arribar a un mínim de blocs [de rutes], però després et resten punts si no entregues tots els paquets a temps. Per tant, hi ha una gran diferència entre l’expectativa que projecta Amazon i la realitat que vivim els repartidors” conclou l’Omar després de vuit mesos treballant per la plataforma.

Per al sindicalista de la UGT, Jeff Bezos és l’home més ric del món gràcies al mecanisme amb què treballa Amazon: “a través dels algoritmes, la plataforma preveu quins articles tindran més demanda. En funció d’això, fa una compra massiva per tenir-los ja preparats als centres de distribució. En cas que la previsió no hagi estat del tot encertada, Amazon torna a servir-se d’Internet per situar aquells productes que s’estan quedant enrere als primers resultats quan els busques a Google, i així controla els nivells de vendes”.

Foto portada: dos paquets d’Amazon, en un domicili. Autora: Alba Garcia.

Comments are closed.