Edifici d'Amazon. Autor: David B.

La Cambra de Comerç se suma a les crítiques a la campanya d’Amazon ‘Un clic para el cole’

Un clic para el cole és una iniciativa que la multinacional de venda online va posar en marxa a finals de setembre i que busca la complicitat de les escoles per motivar les compres. Per cada compra realitzada, Amazon dóna una part de l’import a l’escola que el client esculli. La Cambra critica que les escoles estiguin promovent la compra a través de la plataforma Amazon en comptes de promoure el comerç local i que la Generalitat ho permeti.

Amazon ha fet enfurismar els comerços locals amb una campanya de màrqueting adreçada directament al sector de l’educació. Es tracta de la polèmica campanya ‘Un clic para el cole’, que es va posar en marxa el 21 de setembre i serà vigent fins al 21 de març. Amazon es compromet a donar el 2,5 per cent de l’import de la compra de cada client que s’afegeixi a la iniciativa al centre educatiu que ell mateix esculli. Automàticament, el centre rep aquest percentatge en forma de crèdit virtual que podrà gastar, segons assegura l’empresa, per comprar material escolar, escollint entre més de 1.000 productes d’Amazon.

‘Un clic para el cole’ pot semblar, a simple vista, una campanya ambiciosa i fins i tot atractiva, beneficiosa per les escoles. Però el cert és que ha causat una revolada important entre els venedors de comerços locals d’arreu de Catalunya. Entre ells, Sabadell. Ho explica el president de la comissió de Comerç Interior de la Cambra de Comerç, Josep Maria Porta, també president de l’entitat Comerç Centre. Critica que “aquesta iniciativa s’està potenciant des dels equips directius de les escoles” i que va en detriment del comerç local.

“La nostra queixa és que des de la conselleria d’Educació o des de les escoles públiques, que estan finançades amb els impostos que tots paguem, també els comerços, s’estigui donant veu a una companyia que està pagant els impostos a Luxemburg”, argumenta Porta. “El sou dels mestres els estan pagant els nostres impostos”, continua.

També argumenta que mentre “la Generalitat diu que aposta per un comerç local, de proximitat, català, molt diferent del comerç d’Internet”, no està frenant la iniciativa d’Amazon. “No els està dient a les escoles que això està mal fet”, afegeix.

Un centenar d’entitats fan pinya

Un total de 99 associacions, entitats i federacions de botiguers de tota Catalunya -entre elles Comerç Centre i Ca n’Oriac Comerç– han enviat a la Generalitat un comunicat conjunt on posen de manifest el seu descontentament amb la situació. No només per la iniciativa, que entenen que és externa i que forma part del lliure comerç, sinó per la complicitat que ha rebut per part de les escoles, amb especial menció a les públiques.

A l’escrit remarquen que, tot i la queixa, són “conscients dels moments complicats que viuen actualment els centres i els seus professionals”. Entenen que les escoles que han potenciat la campanya ho han fet “pensant en un benefici” propi. En la mateixa línia, Porta creu també que “les escoles s’ho han trobat, això. Segurament collats per la situació econòmica actual. Però ho han acceptat”, conclou.

Foto portada: el centre logístic d’Amazon a Can Roqueta. Autor: David B.