Foto portada: una fruiteria de la Via Massagué, aquest dimecres. Autora: Alba Garcia.

Els comerciants volen que, emulant París, Farrés demani un nadal “sense Amazon”

La principal entitat comercial de Sabadell, Sabadell Comerç Centre, vaticina un consum nadalenc auster. Els salaris han baixat a causa de la crisi de la Covid-19 i no hi haurà gaires alegries. L’entitat demana a les administracions que, ja que no entren a fons a regular el comerç electrònic, almenys no posin més traves al comerç urbà i local amb les restriccions i demanin públicament que es compri a les ciutats. 

El punt de partida està clar. La pandèmia ha tocat la salut i les pors dels ciutadans però també les seves butxaques. I si entren menys diners, també en sortiran menys. El gerent de Sabadell Comerç Centre, Jordi Obradors, assegura que “preveiem una certa davallada del consum aquesta campanya nadalenca”.

“Portem molts mesos amb persones a l’ERTO, amb caigudes del 30 per cent del salari de mitjana. Tot això s’està allargant de forma important i hi ha una pèrdua de massa salarial per tant la renda familiar disponible es veu afectada. Per exemple els 2.200 treballadors de la restauració de Sabadell que no poden treballar des de fa un mes també són consumidors”.

Per tant, es gastarà menys. “El pastís s’ha fet més petit”, diu Obradors de forma gràfica. I no només això sinó que hi ha més jugadors, i cada cop més gegantins. Si abans al comerç local li preocupaven les grans superfícies i després els grans polígons comercials, ara ho fa més, bastant més, el comerç electrònic. Obradors hi sobreposa l’experiència de compra, el passejar, l’entrar i sortir de les botigues, l’aturar-se a fer el cafè o berenar, el prendre l’aire… “no és el mateix anar a comprar que anar de compres”, diu. Però per altra banda hi ha la por a les aglomeracions i als contagis, que pateixen, aquest cop gairebé per igual, centres comercials i petit comerç, malgrat que a l’aire lliure el risc de contagis és inferior.

“La realitat és més incerta que mai. No sabem que passarà aquest any. Jo tinc la percepció que ens anirà prou bé però que el consum en cap cas serà una bogeria. La gent intentarà ordenar-se una mica més a l’hora d’anar a comprar”, espera el president de Comerç Centre, Josep Maria Porta.

L’adversari serà el comerç electrònic? Ja ho és de fet. No només però sobretot Amazon. “Està clar que està complicant la situació del comerç de proximitat. Serien competència del comerç local si paguessin impostos com ho fa el comerç local. Però la nostra queixa ja no és tant com a tipologia de comerç sinó perquè on paguen els impostos? És una competència molt deslleial”, lamenta Porta.

Seguint el sender de París

Comerç Centre forma part de l’entitat Fundació Comerç Ciutadà que està preparant posicionaments a favor del comerç urbà per plantar cara al gegant nord-americà. L’exemple a seguir és l’alcaldessa de París. La socialista Anne Hidalgo demana als seus ciutadans “un Nadal sense Amazon”. Es portaran mocions o propostes als plens catalans, començant per Barcelona però també a Sabadell, per buscar complicitats similars.

Mentre Hidalgo a París demana un Nadal sense Amazon, a Sabadell el gegant del comerç electrònic patrocinarà un arbre nadalenc per primera vegada. Malgrat tot, Comerç Centre no ho veu malament:

“Si el retorn de tenir Amazon és aquest, doncs benvingut…al final entre tots els actors comercials hem de generar un clima comercial. Faltaria més que no hi col·laborin”, assegura Obradors. El sector comercial sempre ha mirat de col·laborar amb l’entorn: “benvinguts Amazon, com benvinguts en el seu moment El Corte Inglés si també ho fa o Ikea… al final del que es tracta és de fer un retorn i crear un clima comercial positiu a la nostra ciutat i que tots puguem treballar amb les nostres eines”.

Arbres pagats per Amazon sí, però posicionament de Farrés a favor del comerç local també, diuen: “Farem una moció en la línia de París i espero que l’alcaldessa de Sabadell, com també ho espero de l’alcaldessa Colau, se sumi”, ha assegurat Jordi Obradors.

En el pols entre comerç presencial i electrònic, Obradors introdueix un nou àrbitre, ara vital, abans desconegut: el Pla de Protecció Civil, el Procicat. “Tot dependrà molt de les decisions que prengui. Si ens tornen a tancar, o ens limiten molt, guanyarà el comerç digital: el pastís és petit i es distorsiona la competència i serà un desastre”.

Colau s’hi posa bé

Aquest mateix dijous, l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha instat aquest dijous els barcelonins a no comprar a la plataforma de comerç electrònic Amazon per les festes de Nadal i, per tant, potenciar el “comerç de barri i de proximitat”, que ha patit les conseqüències econòmiques de la crisi de la covid. A més, Colau, ha recordat que Amazon “no tributa localment ni aporta gran riquesa”. El primer tinent d’alcaldia, Jaume Collboni (PSC), s’ha sumat a la petició demanant als ciutadans que siguin “conscients” que cada compra a Amazon suposa “treure una oportunitat” al comerç local i “reforça un model de competidor que fa trampes, que no paga tots els impostos que ha de pagar ni al país ni a la ciutat”.

Foto portada: una fruiteria de la Via Massagué, aquest dimecres. Autora: Alba Garcia.