La desfilada final de La Moda: “el petit comerç se’n va a fer punyetes”

Les modes passen, són efímeres per definició. Antigament, la majoria de ciutadans anaven a comprar al mercat de les capitals; després, els comerços van arribar a pràcticament tots els municipis i, per tant, es podia trobar més o menys de tot tant als pobles com a les ciutats; tanmateix, ara tothom pot comprar qualsevol producte sense moure’s de casa. Aquesta és una de les causes per les quals La Moda tancarà definitivament les seves portes a finals d’estiu.

La propietària de la merceria La Moda, Assumpció Oristrell, anuncia que a finals d’agost abaixarà la persiana de la botiga. “Tot evoluciona i els hàbits canvien, però dins d’aquest entorn tan dinàmic, el petit comerç no es mou. Per tant, se’n va a fer punyetes” diu Oristrell.

La propietària de La Moda mantindrà el seu negoci fins que es jubili aquest agost, quan farà 63 anys. A partir de llavors, no sap que se’n farà del local. El que és segur és que ningú li donarà continuïtat a una de les merceries històriques de Sabadell, creada al 1931 per l’avi de l’actual propietària: Joan Oristrell.

Posar fil a l’agulla

La Moda ja ha començat a acomiadar-se de Sabadell amb els grans descomptes per liquidació. Des de fa un temps també ha deixat d’impartir classes sobre patchwork (teixit elaborat per la unió de petites peces tèxtils cosides per les vores. S’utilitza per a la confecció de catifes, cobrellits, etc.).

Malgrat aquest adéu, Oristrell es mostra animada: “La part positiva és que, a partir d’ara, podré viatjar, gaudir de la lectura i, sobretot, dedicar més temps a l’art plàstic”. De fet, reconeix que les tasques creatives i manuals que requeria La Moda sempre han estat el seu punt fort i el que més l’ha fet gaudir de la seva professió.

No perdre passada

Des del primer any, La Moda ha lluitat per fer-se gran. Inicialment era un negoci familiar senzill, però des de la compra del local del costat per ampliar la varietat de productes que s’hi oferien i la quantitat d’alguns d’ells, va esdevenir un referent de la ciutat. Per una banda, no només s’hi podien trobar articles de vetesifils, sinó que també podien trobar-hi complements de tota mena: bosses de mà, roba interior, barrets…

 

Altrament, La Moda també ha estat un espai on aprendre a fer mitja o patchwork, entre d’altres. Malgrat haver acabat les classes des de fa temps, quan iSabadell va visitar la merceria aquest dimecres, encara hi havia clientes que preguntaven per l’inici dels tallers de ganxet d’enguany.

Assumpció Oristrell i Toni Manent van plantejar adaptar-se al mercat online, com ha fet la merceria Casa Traveria, també al Passeig, per exemple. Tanmateix, van decidir no digitalitzar-se perquè “les labors són treballs manuals i, per tant, incompatibles amb el món virtual. No es pot ni comparar” explica Oristrell. “A més, encara que haguéssim obert una pàgina web, La Moda tampoc hagués pogut competir amb el mercat actual” lamenta a continuació.

La tisorada d’Internet

Oristrell critica que “la competència de l’era digital actua amb unes condicions deslleials”.

“Si les grans plataformes poden vendre un jersei, per exemple, a un preu més alt i un cost més baix que nosaltres, el petit comerç està fora de joc” argumenta Oristrell.

Malgrat ser conscient que la seva prossecució és difícil i el seu futur inestable, Oristrell anima a tots els públics a donar més suport al petit comerç, el qual afavoreix tant als clients com als venedors. Per una banda, els compradors garanteixen la qualitat del producte i, per l’altra, s’ofereixen més llocs de treball, i amb millors condicions, a les famílies, segons ella. “A més, aquest tipus de negoci té un avantatge que difícilment aconseguiran les multinacionals o les botigues online: la relació que es genera entre el comprador i el venedor a partir del tracte de tu a tu” conclou la propietària de La Moda.

Foto portada: Assumpció Oristrell amb un quadre del seu avi Joan en l’antiga La Moda. Autor: M. Tornel.

Comments are closed.