L’oportunitat del Centre: un ‘chupa-chups’

“Tenim al davant una gran oportunitat que no té cap altra ciutat del nostre entorn”. Així es manifesta el gerent de l’Oficina del Centre, Jordi Obradors, després de la nova onada de l’Observatori de Centres Urbans, que ha fet la Fundació Comerç Ciutadà. Un estudi que es ve fent des de l’any passat a Sabadell, Terrassa, Granollers, Figueres, Mataró, Olot, Tarragona i Vic. 

Quina és l’oportunitat? Tenir a tir de pedra dos ambients diferenciats, però de capitalitat, al mateix centre de Sabadell. Per un costat, els grans operadors comercials (l’imperi Inditex i la resta de grans botigues), amb major volum de venda, a la part alta de la Rambla. Per altra banda, la que s’ha de construir, tot un seguit de botigues amb encant, comerços d’emprenedors, terrasses singulars, restaurants i equipaments culturals a la banda Ponent del Centre, la més propera al Mercat Central, el carrer de Gràcia i el seu entorn.

Carrer de La Rosa. Autor: David B.
El carrer de la Rosa. Autor: David B.

L’Observatori de la Fundació Comerç Ciutadà detecta un seguit d’indicis ja apuntats per l’Oficina del Centre de Sabadell fa uns anys (més info: ‘L’Oficina del Centre vol reactivar el casc antic de Sabadell‘). Ara les dades validen aquella proposta. La possible convivència, a escala vallesana, d’un equivalent al Passeig de Gràcia de Barcelona (la Rambla de Sabadell) i una mena de Born o Sant Antoni a la sabadellenca. Obradors ho veu a tocar, ja que no calen grans inversions.

Què proposen?

Faria falta justament el contrari del que s’ha fet habitualment: fugir del totxo i de la gran inversió a la via pública per anar més aviat a la microcirurgia i apostar per la gestió. En quatre línies.

  • Buscar convenis amb els propietaris dels locals per facilitar lloguers. N’hi ha de buits amb potencial i majoritàriament són més petits i més assequibles que els de la Rambla.
  • Buscar una línia d’ajudes municipals per facilitar la implantació de comerços que poden passar per exempcions fiscals entre altres.
  • Aprovar una ordenança de terrasses específica per a les zones de vianants de la ciutat.
  • Finalment, posar en marxa un servei local de suport a l’emprenedor que, en base a les dades, pugui assistir les persones amb empenta a tenir més possibilitats d’èxit.

A partir d’aquí, pluja d’idees: desenvolupar un pla que pot passar per arribar a acords amb el Mercat Central per afavorir les propostes gastronòmiques, establir elements de gestió compartida per fer seguiment de les mesures i començar a planificar la futura reforma de la Via Massagué, ara mateix on es concentren molts tancaments comercials. La idea força però és gestionar el Centre:

“Al Centre de Sabadell s’han enterrat milions d’euros en obres i el resultat ha estat insuficient com tots sabem. És hora de deixar estar les pedres, d’acabar les obres del carrer Sant Pere, d’obrir l’aparcament del Passeig Manresa i de començar a gestionar”, segueix Obradors.

Amb aquest canvi d’enfocament, l’Oficina del Centre creu que en tres o quatre anys el sector oest o llevant del Centre haurà agafat un gran dinamisme, completant la figura del Chupa Chups, amb una Rambla vertical potent coronada per un caramel ple d’activitat.

L’Observatori de Centres Urbans és més ample, ja que estudia comportaments d’una desena de ciutats. Pel que toca a Sabadell, valida com el carrer de les Tres Creus, la Ronda Zamenhof i la part baixa de la Rambla són un pulmó comercial quotidià, mentre que la petita zona de vianants a l’est del Passeig s’ha consolidat en quant a terrasses i gastronomia. Així també palesa la decadència de la Via Massagué. Entre les línies de futur, marca com a Sabadell sectors com la restauració i els serveis encara tenen molt camí a recórrer a la ciutat i poden anar a més en els propers anys mentre que el comerç pur i dur anirà reduint el seu tamany actual.

Foto portada: el carrer de l’Escola Industrial, fa uns dies. Autor: David B. 

Comments are closed.