Foto portada: una botiga de roba de la Rambla, l'any passat. Autor: David B.

Pocs comerços al xec comerç: 175 de 3.100

  • La ciutadania podrà començar a utilitzar el xec comerç aquest dilluns i fins el dia 6 de novembre.
  • 19 de cada 20 comerços que podien sumar-se a la iniciativa no ho han fet, el que posa en escac l’èxit de la proposta.

Ha arribat l’hora d’utilitzar els xecs. La campanya del xec comerç arrenca a la pràctica aquest dilluns quan els particulars que s’hagin descarregat l’aplicació mòbil els podran començar a bescanviar en els comerços que s’hi hagin adherit. El tret de sortida arriba llastrat per la minsa xifra de comerços adherits fins ara: 174 establiments de gairebé 3.100 que ho podien fer. Si la xifra no creix ràpidament, sobraran molts diners.

La xifra no és definitiva, ja que fins el 20 d’octubre els comerços, bars i restaurants es poden sumar a la iniciativa. Però és important ja que aquest dilluns es poden començar a bescanviar els vals (si voleu saber més sobre la mecànica de la iniciativa, consulteu al final de la informació).

L’Ajuntament ha reservat 1,6 milions d’euros del pressupost de l’any passat per aquesta iniciativa. Per què aquesta xifra? És el que surt de multiplicar els 80.000 domicilis (o famílies) residents a la ciutat per 20 euros. Però per gastar aquesta xifra, que injectaria almenys el doble de diners al comerç local (ja que els 20 euros van acompanyats com a mínim de 20 euros més de la butxaca del ciutadà), cal que almenys 533 comerços se sumin a la iniciativa. Per què? Perquè cada comerç es podrà beneficiar com a màxim de 150 xecs (3.000 euros a compte de l’Ajuntament més el que paguin els particulars). Per arribar als 1,6 milions, calen almenys 533 comerços participants. Sense aquest nombre de comerços, sobraran diners per totes bandes, que aniran al pressupost municipal de nou.

Una terrassa, durant el desconfinament. Autor: David B.

Tal com s’ha plantejat la campanya del xec comerç, l’èxit o fracàs de la iniciativa anirà molt lligat al nombre de comerços que se sumin. L’Ajuntament ha explicat la iniciativa com una forma d’injectar liquiditat als comerços i no tant com una mesura dirigida a les famílies. Així la va presentar l’alcaldessa, Marta Farrés, a finals de setembre:

“És una injecció econòmica pel petit comerç i per a la restauració, dos dels sectors més tocats per la pandèmia. No és un ajut a les famílies, tot i que pot ajudar”.

Però és que a més si no hi ha prou oferta de comerços no es podran gastar tots els fons ni en el millor dels casos. A hores d’ara, la iniciativa podria esgotar 522.000 euros dels 1,6 milions municipals (un 32 per cent dels fons). I les famílies només podrien usar 26.000 xecs (dels 80.000 en total) per manca d’establiments.

174 de 3.000 comerços a 3 d’octubre

Segons les dades consultades aquest diumenge a la tarda, 174 establiments s’han sumat a la iniciativa. Els que més ho han fet són els de ‘moda i complements’, ‘benestar personal i salut’ i ‘restauració, hoteleria i oci nocturn’. Però en qualsevol cas són xifres molt per sota de l’univers que es podia beneficiar de la campanya: 3.100 comerços. De moment, només el 5,6 per cent s’hi han sumat o, el que és el mateix, un de cada 20 (19 de cada 20 en queden fora, sigui per desconeixement o per oposició).

Informació tardana

Segons han explicat fonts comercials a aquest digital, la principal causa d’aquest baix seguiment és la manca d’informació que han rebut els establiments. Fins la darrera setmana la gran majoria no coneixien de primera mà el programa, del qual se’n parla des de fa un any i és una de les principals mesures de l’anomenat Pla Post-Covid. Tampoc se’ls havia fet arribar res, palesen aquests fons, malgrat que s’havia plantejat iniciar la formació i la comunicació al setembre. El cert és que les xifres s’han multiplicat gairebé per quatre en 10 dies (de 50 a 175) però encara són molt baixes.

Pel cantó positiu, les mateixes fonts asseguren que un cop baixada l’aplicació afegir-se és molt senzill. Però està costant fer el primer pas. Com s’ha vist en altres tràmits durant la pandèmia, l’escletxa digital es deixa notar.

Injecció directa i funcionament fàcil

Per contra, els comerciants asseguren que serà una injecció gairebé directe de diners, ja que la Cambra de Comerç avançarà la part municipal dels xecs pocs dies després d’usar-los i que, en el cas sabadellenc, per un cop, no hi ha gaire burocràcia. Però sigui com sigui 19 de cada 20 comerços que podien entrar no ho fan, almenys de moment.

Quins comerços poden participar?

Segons l’Ajuntament, prop de 3.100. La xifra de negoci és un element excloent: aquells que facturen més d’un milió (o el que és el mateix, que paguen l’Impost d’Activitats Econòmiques) en queden fora. L’altre requisit és estat donat d’alta en els epígrafs corresponents i no tenir deutes amb Hisenda ni la Seguretat Social. Del teixit comercial de Sabadell, la meitat pot entrar a la campanya del xec comerç. D’aquesta meitat, només ho ha fet el 5 per cent fins ara.

Més informació:

Segueix iSabadell a Telegram!

Segueix iSabadell a Telegram i rebràs les notícies més rellevants directament al teu dispositiu. Fes-ho AQUÍ.

Foto portada: una botiga de la Rambla, fa uns mesos. Autor: David B.

Comments are closed.