“Els clients seran prudents al comprar i nosaltres al vendre”

Comerços d’arreu, també de Sabadell, han fixat el dia 4 de maig com una data més que important als seus calendaris: després de dos mesos de confinament, és el moment de tornar a començar. No ho faran amb la normalitat que els hagués agradat, hi haurà restriccions destinades a evitar nous contagis d’un virus que continua actiu. Tampoc podran obrir tots els establiments; només ho faran els comerços minoristes de menys de 400 metres quadrats com llibreries, ferreteries i petites botigues de roba i d’arranjament de roba i calçat, així com les perruqueries. Davant la incertesa, els comerços afronten la situació amb ganes però amb expectatives prudents.  

En aquesta primera fase del desconfinament els ciutadans no podran fer ús dels comerços com era habitual; hi haurà canvis. Caldrà demanar cita prèvia i només s’atendrà de forma individual, s’hauran de continuar respectant les distàncies de seguretat i augmentaran les mesures d’higiene tant per part seva com per la dels clients. Als bars i restaurants, per la seva banda, se’ls permetrà preparar menjar que el client podrà demanar per endur, però encara hauran d’esperar fins al 11 de maig per poder obrir les terrasses (més info a ‘El pronòstic del gremi d’Hostaleria: 1 de cada 5 bars i restaurants ja no obrirà‘). La bona notícia pels restauradors la recent actualització de l’aforament permès a les terrasses, que ha passat d’un 30% a un 50%.

Picún, al Librerío, aquest mati. Autor: David B.
Picún, al Librerío, aquest mati. Autor: David B.

Tot i l’allau de mesures i restriccions, a més de la incertesa respecte al futur, els botiguers encaren la reobertura amb ganes de tirar endavant. Així ho ha explicat el comerciant i president de Sabadell Comerç Centre, Josep Maria Porta, també president de la Comissió de Comerç Interior de la Cambra de Comerç de Sabadell. “L’afectació ha estat altíssima” diu però manté l’esperança que “pocs comerços tanquin” per culpa de la crisi del coronavirus. Segons Porta, durant aquest temps de confinament “s’han negociat molts lloguers”, en la línia d’ajudar els petits comerciats. Però mai amb la intenció de “tallar la cadena de pagaments”, sinó d’ajustar-los, de “buscar un encaix”.

Incertesa i prudència

Els comerciants encaixen la reobertura amb “incertesa però amb confiança”. Així ho ha explicat la propietària de la llibreria El librerío de la Plata, també ubicada al centre, Cecilia Picún, que ha posat sobre la taula les ganes que la gent té de tornar a les seves llibreries de confiança. Tot i això, tal com ha declarat el propietari de la ferreteria Feu, Carles Marlés, els botiguers també afronten el nou paradigma amb “prudència”.

“Les expectatives són molt prudents. Hi ha moltes limitacions, i l’arrencada serà molt gradual”, ha explicat. “No crec que hi hagi aglomeracions, tothom és molt conscients que no podem anar a una recaiguda”, ha afegit. “Els clients seran prudents a l’hora de comprar i nosaltres ho serem a l’hora de vendre”, ha conclòs.

També comparteix aquesta opinió Porta, que a més de president de Comerç centre, té quatre botigues òptiques repartides per la ciutat, tot i que només obrirà la situada al centre, segons ha explicat. “Creiem que la cosa començarà a funcionar, però no serà una bogeria, aquesta és la percepció”, ha declarat.

Aposta decisiva pel comerç a domicili 

El confinament també ha servit perquè els petits comerços es comencin a posar les piles en un àmbit en què les grans superfícies en són expertes: el comerç a domicili. En paraules de Porta, “l’oportunitat que ens ha donat aquest desastre és que això s’ha engegat”. El president parla de la compra online i el servei a domicili com “un complement” que ha d’integrar el petit comerç que, a més, “ho té més fàcil”, perquè “està a prop de l’usuari”. En aquest sentit, Porta ha posat en valor el naixement d’una aplicació mòbil municipal, ‘Sabadell t’ho porta a casa’, que té l’objectiu de donar visibilitat al petit comerç que dugui a terme serveis de repartiment a domicili. L’aplicació ja ha aconseguit l’adhesió de més d’un centenar de comerços i ha superat les 1.200 descàrregues en tan sols 24 hores.

Un client a Multiopticas Porta, aquest matí. Autor: David B.
Un client a Multiopticas Porta, aquest matí. Autor: David B.

En aquest sentit, Marlés, de la ferreteria Feu, també ha incidit en el fet que durant el confinament “s’ha accentuat el repartiment a domicili”. Les comandes petites les porten ells, i per les grans tenen el contacte d’una agència. També ho farà Picún, des del Librerío de la Plata, ja que ara entén que, tot i que “no és el mecanisme habitual”, ara ja no hi ha tant perill. Porta, propietari de diverses botigues d’òptica, també ha implantat el servei: “repartim sobretot lents de contacte i piles d’audiòfons”.

Atenció únicament amb cita prèvia 

És una de les peculiaritats més importants d’aquest inici del postconfinament: els comerços només poden atendre els clients que hagin concertat cita prèvia. “La gent haurà de fer les comandes per telèfon o per whatsapp” ha explicat Marlés, que assegura que encara no han donat cap cita. Durant el confinament, tant ell com Porta, de les òptiques, han estat cobrint urgències. La ferreteria ha donat servei a persones que han patit avaries a casa, i per part de les òptiques, han atès problemàtiques comunes com trencaments d’ulleres. Picún sí que ja té concertades cites prèvies de persones que aniran a recollir les lectures que van encarregar per Sant Jordi, entre altres (més info a: ‘Les llibreries, a contrarellotge per oferir alternatives‘): “estem molt agraïts amb la generositat que la gent de Sabadell ha tingut amb les llibreries petites”, ha indicat.

Foto portada: un client a la Ferreteria Feu, amb Marlés atenent, aquest matí. Autor: David B. 

Els comentaris estan tancats