Foto portada: planta de SEAT. Autor: ACN.

SEAT a les pimes: “Els fons EU són una oportunitat única; és ara o mai”

Els fons europeus Next Generation segueixen marcant l’agenda econòmica catalana, a l’espera de la concreció formal dels projectes aspirants i la seva selecció per part de l’Estat. La Comissió Europea invertirà 140.000 milions d’euros a Espanya (la meitat ajuts a fons perdut, l’altra meitat són préstecs). Per població o PIB haurien d’arribar uns 30.000 milions a Catalunya. Ara s’estan ultimant les propostes. La darrera jornada de la Fundació per la Indústria, amb seu a Sabadell, ho ha tornat a palesar.

L’expectativa sobre els Next Generation marca tots els sectors econòmics del país. Així es va palesant a totes les trobades del cicle sobre indústria 4.0 de la Fundació per la Indústria, que va començar la passada tardor en clau telemàtica. Aquest dilluns s’ha parlat d’automoció, amb el testimoni del gegant SEAT, del grup Volswagen. Els fons europeus han planat sobre tota la sessió, ja que la digitalització i l’economia verda són les dues línies bàsiques, i les dues toquen el sector.

Catalunya, el segon fabricant europeu de vehicles

Catalunya és ara per ara el segon fabricant europeu de vehicles, el novè a nivell mundial. El 10,2 per cent del PIB deriva del sector, que dona feina a 143.000 persones i factura 24.000 milions anuals. Segons la directora general d’Indústria de la Generalitat, Matilde Villarroya, l’impacte laboral de la indústria 4.0 serà favorable al sector, ja que a Catalunya es crearan més de 3.700 llocs de treball en automoció.

Romaní (SEAT) a les pimes: “és ara o mai”

“Ens trobem en un moment únic”, ha convingut el director d’Afers Internacionals i Regulatoris de SEAT SA, Carles Romaní. Així ha assegurat que l’emergència climàtica i la reducció d’emissions marcava ja la fabricació del sector però ara cal sumar “l’impacte econòmic i en la salut de la crisi de la Covid-19” i la imperiosa recuperació econòmica. SEAT ja s’ha adaptat a l’anomenat Green New Deal imposat per Europa i també aspira als fons Next Generation. Així Romaní ha assegurat que ja impulsen el vehicle elèctric, amb les primeres unitats al mercat. “Tenim ambició de fabricar vehicles elèctrics a Martorell però encara queden elements per confirmar la decisió”, ha assegurat Romaní.

“Els fons són una oportunitat única, especialment per a les pimes catalanes: mai abans hem tingut a l’abast un volum equiparable de finançament públic. És ara o mai perquè 2021 marcarà la diferència per assolir el rellançament de la nostra activitat empresarial i industrial. És el moment de treure del calaix els projectes que sabem que necessitem perquè podem comptar amb el finançament extraordinari”, insisteix.

En clau pime, Romaní ha assegurat que SEAT comptarà amb elles però que s’han de seguir adaptant al mercat. Romaní les ha recomanat “recolzar-vos en entitats empresarials i clústers perquè estan al dia en tot el que cal per rebre finançament de la UE” així com posar-se en mans d’experts per preparar, presentar i justificar els projectes i saber quin programa d’ajuts convé més. Ha alertat les empreses a estar especialment amatents a donar-se d’alta en un registre per optar a rebre finançament europeu a través dels PERTE (Projectes Estratègics per la Recuperació i Transformació Econòmica).

Foto portada: planta de SEAT. Autor: ACN.

Comments are closed.