Oriol Bausà

Oriol Bausà, B2Brouter: “Estem democratitzant la facturació electrònica”

Una empresa sabadellenca, però amb presència arreu del món, ha estat reconeguda com una de les deu millors companyies europees en facturació electrònica. De fet, B2Brouter és una de les dues firmes catalanes que figuren en el rànquing elaborat per la coneguda revista Cio Application Europe. La seva funció consisteix a facilitar el moviment i l’intercanvi d’arxius a les xarxes públiques i privades, però també és capaç de transformar, validar i signar electrònicament qualsevol classe de document. El gerent i CEO de l’empresa, el sabadellenc Oriol Bausà, també ha rebut el Premi Emprenedor 2021, que atorga la xarxa Onion, per la trajectòria i ressò internacional de B2Brouter.

Oriol Bausà és un sabadellenc de mitjana edat que l’any 2010 va decidir impulsar la seva pròpia empresa i plataforma online, B2Brouter, després de ser autònom durant uns anys. Actualment, té presència a més de 100 països i presta el seu servei a més de 120.000 usuaris, siguin particulars, PIMES o multinacionals.

D’on surt la idea de crear una empresa de facturació electrònica?
Des del principi que m’he dedicat a temes relacionats amb l’intercanvi electrònic de dades entre empreses i aleshores, fa més de deu anys, ja vaig veure que això es popularitzaria i aniria en augment. Era qüestió de temps que això fos una obligació o una pràctica comuna a les empreses.

Primer, de l’any 2003 al 2010, vaig treballar jo sol, com autònom, en temes de consultoria. Al 2010 va ser quan vaig crear el servei o la plataforma de facturació electrònica i, a partir del 2015, quan la llei espanyola va obligar les empreses a fer facturació electrònica, va ser quan va esclatar tot.

No hi havia eines i la nostra empresa va passar a ser un referent. Així va ser com vam començar a créixer des de 2015 fins ara.

El que més ha destacat Cio Apllication Europe de la seva empresa és “la gestió de B2Brouter a l’hora d’actuar com el proveïdor principal de solucions de facturació electrònica”. En què consisteix exactament el seu sistema?
B2Brouter actua com una eina que permet generar les factures electròniques. Les factures electròniques són diferents depenent del receptor o del país on estàs i nosaltres intentem amagar aquesta complexitat per als clients perquè no hagin de conèixer com funcionen a França, a la Generalitat de Catalunya o a l’Ajuntament.

Els usuaris simplement es registren, accedeixen a la plataforma i creen un client; que normalment nosaltres ja coneixem i, per tant, sabem quines són les seves exigències. Aleshores nosaltres li presentem el formulari per fer la factura d’acord amb les exigències del receptor; de manera que els és molt senzill completar la factura i enviar-la.

Tot el procés de facturació electrònica, des que fan la factura fins que l’envien, pot ser molt fàcil i molt ràpid. Una altra cosa és cobrar-la, que això ja no depèn de nosaltres.

Per la seva banda, la Xarxa Onion l’ha premiat per ser l’emprenedor sabadellenc de l’any. Què diferencia el seu negoci de la resta?
Els tipus d’empreses que es dediquen a això, a l’intercanvi de documents entre empreses, són empreses que vénen de molt lluny, dels anys 80, i estan molt enfocades a les grans companyies: grans plataformes alimentàries, multinacionals, etc.

El canvi que nosaltres hem provocat, o estem provocant, és que això sigui per tothom. Estem popularitzant i democratitzant l’accés a aquesta tecnologia, que fins ara no era senzilla.

Una petita empresa o un autònom tenia realment dificultats a l’hora de fer facturació electrònica: o havies de fer servir el portal del teu client, cosa que és un embolic perquè aleshores no saps mai on és la teva factura, o bé havies de fer un paper o un PDF. A la que va ser obligatori fer facturació electrònica, eines com la nostra van esdevenir necessàries.

Si el seu servei és gratuït, quina és la principal font d’ingressos de la seva empresa?
Això de fer-ho gratuït va ser una aposta. Nosaltres enteníem que no hi havia eines pels petits empresaris i jo, que vaig ser autònom i sabia quines dificultats et podies trobar a l’hora de fer aquest tipus de feines, vaig decidir que no podíem cobrar a persones que fessin un ús esporàdic i puntual de la nostra eina; i, a més, per obligació a partir del 2015.

Però no tothom no paga: per una banda, hi ha un model prèmium i, per l’altra, hi ha els usuaris interprice. Les empreses grans que també fan servir la nostra plataforma per enviar i rebre documents han de contractar un pla de pagament perquè mouen un volum molt més gran i el pla gratuït no és suficient.

A hores d’ara, B2Brouter és un dels TOP10 d’Europa, però com van ser els inicis d’aquesta companyia?
Molt lents, amb moltes ganes i cobrant molt poc (riu). Des de començament vaig intentar moure’m a nivell europeu, no tant a nivell local.

Amb quins reptes es va trobar a mesura que l’empresa creixia?
La nostra idea sempre ha estat internacionalitzar la solució. Pensa que tot el que hem fet ha sigut una estandardització dels models i, per tant, aconseguir que es pugui utilitzar arreu: que una solució que funciona per la Generalitat de Catalunya també funcioni a Itàlia, per exemple. Perquè, al final, la llei que et regeix és la mateixa més o menys.

Però sempre hi ha el problema dels idiomes i una mica de cultura també. Així com a Estats Units, et muntes una empresa a Califòrnia i et serveix per a tot el país, aquí muntes una empresa a Sabadell i costa molt que serveixi per a tot Europa: perquè hi ha molts idiomes, perquè hi ha diferències culturals en alguns països…

Però ens ho vam agafar amb filosofia i, de moment, tenim la plataforma amb 11 idiomes diferents, tenim usuaris a més de 100 països i anem creixent. Però sí que és veritat que és un cost.

I és complicat adaptar el seu servei a les diferents legislacions dels països que cobreix?
En el cas de la factura, a Europa tot es regeix per la legislació europea; hi ha petites diferències, però tot és molt semblant. Quan sortim a fora (també tenim una filial a Nova Zelanda, per exemple) sí que canvia una mica i hem d’adaptar cada solució a cada una de les jurisdiccions. Però, tanmateix, fins ara tot ho hem fet a través de la mateixa plataforma. No hem generat plataformes diferents.

Actualment, quantes persones formen part del seu equip i com s’organitzen per atendre als més de 120.000 usuaris que tenen arreu del món?
Bona pregunta: treballant molt. Estables, hi ha 12 persones, però en total en som unes 30. Tenim un molt bon equip de suport, que és el que s’encarrega de respondre les peticions dels usuaris, i també tenim un molt bon equip tècnic que sap avançar-se als problemes que puguem tenir. La gràcia és que la plataforma funcioni molt bé i no es generin incidències.

Enguany ha estat guardonat per partida doble: d’una banda, ha guanyat el Premi Emprenedor de l’any 2021, aquí a Sabadell, i per l’altra ha rebut el reconeixement de la prestigiosa revista europea. Què suposa això per vostè tenint en compte que B2Brouter és l’empresa amb què es va estrenar?
T’he de dir que em fa més il·lusió el de la Xarxa Onion que el de la revista europea! Perquè és un premi que em dona gent amb qui he treballat molt a prop i això sempre és més proper, és gent del sector i gent emprenedora com tu. En canvi, Cio Application Europe és un grup d’experts que m’ha valorat a mi i a altres iniciatives, però no els conec.

Foto portada: Oriol Bausà, gerent i CEO de l’empresa de facturació electrònica B2Brouter. Autor: David Chao.

Comments are closed.