Franquesa, durant l'entrevista. Autor: David B.

Texans ‘made in Sabadell’ que triomfen a la Xina: “Ens compren la història d’artesania”

Els texans made in Sabadell, concretament a la Creu Alta, marquen tendència al mercat xinès. Es tracta d’una marca creada per un sabadellenc, el dissenyador Iu Franquesa, que els comercialitza a una botiga per internet coneguda com Companion Denim. Franquesa i el seu equip dissenyen les peces de roba, les fabriquen i les venen.

Franquesa ha presentat aquest dimarts la seva història durant la celebració dels premis David, que entrega cada any el Centre Metal·lúrgic. Iu Franquesa és dissenyador tèxtil i de moda. Va estudiar a l’escola ESDi de Sabadell. Ha treballat en diverses empreses del sector, com Inditex. Més endavant va muntar un estudi de disseny propi i al voltant del 2012 va decidir crear el seu propi projecte, una marca de texans made in Sabadell que s’està expandint amb molta velocitat al mercat xines.  

Per què de texans?
Era un producte que m’atreia; tenia moltes ganes de treballar-lo. Històricament ja l’havia treballat a nivell familiar. El meu pare tenia una bugaderia industrial on es rentaven els texans Levi’s. I quan estudiava ja em va interessar el món del texà. Vaig anar a parar a empreses en les quals vaig dissenyar molta peça de roba texana. Llavors és una transició natural passar a un projecte propi en que el texà fos el nucli, el centre del producte.

Qui forma part de la teva empresa?
Som un equip de set persones. La meva dona porta qüestions de papers i disseny gràfic, i tota la web. Després hi ha personal cosint. Les cosidores són les grans estrelles, són les que fabriquen el producte. I tota la producció es fa a Sabadell, a La Creu Alta concretament.

Per què una producció sabadellenca acaba triomfant al mercat xinès?
El mercat xinès és immens, molt més ampli del que podem abastar. Es tracta més aviat de trobar un nínxol de mercat i poder-lo assentar una mica amb un producte de qualitat. Ha estat una cosa natural. Nosaltres volíem vendre a qualsevol lloc del món, però per alguna raó al mercat xinès li ha agradat el nostre producte. Ens compren no només la qualitat, sinó els valors que venen implícits en el producte: la producció feta a Barcelona, un producte de qualitat, manufactura artesanal, molta atenció al detall i el servei que oferim al client. Hi ha països dels que esperàvem més bona resposta que no pas de la Xina, com els Estats Units o països del nord d’Europa. Però ha estat així. El mercat no saps mai cap on et portarà, ha estat on ens ha portat.

Quina ha estat la clau del vostre èxit?
La qualitat ha estat un factor molt important, però a part, el client xinès valora un concepte més enllà del producte, que és la producció artesana, qui hi ha darrera. En resum, la història que es ven amb aquest producte: qui ho fa, com ho fa, si les màquines són antigues. És una història que complementa i ajuda a vendre una pel·lícula sencera. El principal canal de comunicació són les xarxes socials. Instagram és la xarxa més potent.

Quina valoració feu del vostre treball i dels resultats?
El primer que intentem sempre és divertir-nos, passar-ho molt bé. En segon lloc, fem un producte de qualitat. I en tercer lloc, i no menys important, que sigui un producte sostenible i el màxim de respectuós amb el medi ambient.

Franquesa, durant l'entrevista. Autor: David B.
Franquesa, durant l’entrevista. Autor: David B.

Les vendes van bé, tot i que no podem comprar-nos un Ferrari. Ara mateix som un equip de set persones, totes treballem i això és realment un gran èxit. El futur no sabem mai com anirà. No sabem què passa en un món tan canviant i amb tanta agilitat. Però estem contents per haver arribat on som i tirarem endavant.

En aquest sentit, teniu a la venda pantalons de més de 200 euros i d’altres que s’apropen a 400 i 500 euros. A què és degut aquest preu?

Per una banda treballem amb materials que per sí mateixos ja són molt cars; venen de Japó, Itàlia o Estats Units. Són cotons de més bona qualitat perquè estan produïts en telers artesanals. És un teixit fet en teler de llançadora. Queden poques fàbriques al món que ho facin amb aquesta tècnica. És un procés molt més lent i car. A part, en teixits, forros, botons, busquem qualitat superior.

Fem la producció artesanal a Sabadell, de forma cuidada i molt elaborada, posant molta atenció a la perfecció. La confecció està no només cuidada per l’exterior, sinó que també per l’interior, a tots els nivells. A més, els nostres assalariats cobren un sou d’europeu, a diferència d’altres fabricants que ho fan a Àsia o a la Xina.

Com mireu el futur? 
El texà és el nostre producte estrella i per tant és el que seguirem treballant. Sabem com fer-ho, i ho fem bé. Però sí que estem incorporant també altres tipus de productes que potser no fem nosaltres perquè no tenim la maquinària ni l’experiència, com són samarretes o cinturons. Per això recorrem a artesans de la zona, a nivell nacional o català.

Aquest dimarts s’ha celebrat l’entrega de la 45a edició dels premis David 2019, que distingeix els millors estudiants de Cicles Formatius de la metal·lúrgia, tant de Grau Mitjà com Superior. Un dels protagonistes de l’acte, a banda dels premiats, ha estat Iu Franquesa, que ha fet un discurs destinat a inspirar els joves estudiants.

Foto portada: Iu Franquesa, dissenyador i creador de la marca Made in Sabadell. Autor: David B.