Foto portada: la pista de l'Aerport de Sabadell. Autor: David B.

L’Aeroport genera 4.000 llocs de treball

  • L’Institut Cerdà proposa algunes línies d’actuació en un informe per potenciar l’estima a l’Aeroport, que genera 4.000 llocs de treball. 
  • La Coordinadora del Moviment Veïnal del Vallès qualifica l’estudi com a “presa de pèl” que no té en compte els problemes que genera la instal·lació.  

El prestigiós Institut Cerdà ha estudiat els impactes positius de l’Aeroport de Sabadell, una instal·lació amb dècades d’història però que és vista amb reticències tant pels col·lectius veïnals vallesans com pels ajuntaments de Barberà, Sant Quirze i Badia. L’estudi arriba a la conclusió que l’Aeroport genera 4.000 llocs de treball entre els directes i els indirectes. Però revela que es perceben més els impactes negatius. La Coordinadora del Moviment Veïnal del Vallès s’ha afanyat a qualificar l’informe com una “presa de pèl”. 

L’informe neix d’un grup de treball constituït l’any 2017 entre el departament de Territori, l’Aeroport de Sabadell (propietat d’AENA), els quatre ajuntaments colindants (Sabadell, on està la instal·lació, però també Sant Quirze, Badia i Barberà), les associacions veïnals i les empreses vinculades a la instal·lació. D’aquest grup va sorgir l’encàrrec d’un estudi a l’Institut Cerdà per valorar els impactes positius i negatius de la instal·lació. Els resultats s’han presentat aquesta setmana.

En el cantó positiu, l’Aeroport dona feina a més de 4.000 persones, entre treballs directes i indirectes). A més, té una vessant formativa important de la mà de les escoles d’aviació. També es destaquen els seus valors culturals i històrics. En canvi, però, és una infraestructura de la qual sobretot es veuen els defectes, sobretot el soroll i també el risc d’accident, especialment als municipis de l’entorn.

Possibles solucions

En aquest sentit l’estudi demana millorar algunes línies de treball per valoritzar aquesta instal·lació. Així demanen difondre a Barberà, Sant Quirze i Badia que poden ser beneficiaris del potenciar de l’Aeroport pel que fa a llocs de treball o renda. També determinar nous serveis i vincular-los a la instal·lació, com centres logístics i de distribució, zones industrials, escoles de formació, parcs empresarials, centres de serveis o oci. Iniciatives que haurien de facilitar la integració de l’Aeroport en l’àmbit econòmic el voltant.

Finalment integrar l’Aeroport al seu entorn per facilitar l’aproximació i evitar el seu aïllament. En aquest sentit es proposa preservar estratègicament el valor del paisatge i crear un entorn de barri o eix cívic que acabi o comenci a l’aeroport.

“Una autèntica presa de pèl”

La Coordinadora del Moviment Veïnal del Vallès, que agrupa les federacions d’associacions de veïns de Sabadell, Barberà, Sant Quirze i Badia entre altres, considera un “despropòsit” l’informe, que està carregat “d’omissions”. “Una autèntica presa de pèl”, diuen:

“Ens venen a dir que les poblacions del seu entorn vivim en un paradís de creació de llocs de feina, motor econòmic, sense sorolls i perillositat, que sembla reflectir un món paral·lel en el que nosaltres no vivim”, diuen en un comunicat.

La Coordinadora assegura que la instal·lació “només ens aporta problemes socials i econòmics”, que no s’han tingut en compte en l’informe malgrat que els han denunciat en totes les reunions. Afegeix que darrerament s’han enviat un total de vuit denúncies per incompliments de la normativa de vols i mantenen que una operadora lituana amb seu a l’aeroport de Lleida fa tot sovint pràctiques d’aterratge i vol a Sabadell.

La Generalitat afirma que el mes vinent tindrà els primers resultats dels sonòmetres que s’han instal·lat a la zona per mesurar la contaminació acústica vinculada a l’enlairament i aterratge de les avionetes.

Foto portada: la pista de l’Aerport de Sabadell. Autor: David B.

Comments are closed.