Les bugaderies d’autoservei es dupliquen en només tres anys, i la xifra segueix pujant

Rentar la roba fora de casa cada cop és més habitual. En els darrers tres anys, a Sabadell s’han duplicat el número d’establiments d’aquest tipus i, en el que va d’any, ja n’han obert quatre de noves. La familiarització amb les noves tecnologies, els canvis culturals en els hàbits de la ciutadania i els avantatges que proporciona l’economia col·laborativa han impulsat un creixement d’aquest model de negoci.

Tradicionalment, la bugada es feia individualment a casa o bé es delegava puntualment a les tintoreries de la ciutat. Però des de fa uns anys hi ha cada cop una alternativa que va guanyant més espai. L’any 2016 hi havia set bugaderies d’autoservei a Sabadell. Tres anys després el número s’ha més que duplicat: n’hi ha 16. Només en els primers 10 mesos del 2019, se n’han obert quatre de noves. El negoci va a l’alça. Un exemple és la bugaderia d’autoservei Speed Queen, a la carretera de Barcelona de la Creu de Barberà. Tenen una mitjana de 25 serveis diaris, però segons el seu propietari aquesta xifra es triplicarà en els pròxims mesos.

“A l’hivern tripliquem la quantitat de serveis perquè les llars han de rentar un conjunt de peces que no hi caben en una rentadora domèstica, com per exemple els nòrdics o els edredons” exposa Lluís Matas. “El fred i la falta de llum solar també suposa un obstacle per estendre i eixugar la roba als terrats. Les assecadores de les bugaderies d’autoservei, per contra, proporcionen una solució ràpida i eficaç a aquesta situació” afegeix Matas.

Les condicions climatològiques no són els únics factors que impulsen aquesta tendència. Les dimensions dels habitatges també provoquen l’externalització d’aquest servei:

“No tinc prou espai per posar i estendre una rentadora, per això he vingut a provar això. Realment, per què no fer-ho aquí i estalviar diners i espai a casa?” es pregunta Roser Casajoana, una veïna de la ciutat.

Un target concret de la societat – els joves i les famílies nombroses – també utilitzen les rentadores industrials, amb una capacitat de fins als 20 quilograms, per amortitzar les rentades. En termes comparatius, posar una rentadora en una bugaderia d’autoservei equival a posar-ne tres o quatre a casa. Per una banda, les famílies nombroses han de rentar una quantitat de roba superior a l’estàndard i, en conseqüència, la rentadora de casa es queda petita. Per altra banda, els joves que comencen a independitzar-se han desenvolupat l’hàbit d’acumular la roba que utilitzen durant la setmana i rentar-la tota d’una tongada.

Foto portada: una bugaderia, a la carretera de Barcelona. Autor: cedida.
Una bugaderia, a la carretera de Barcelona. Autor: cedida.

Per qui encara separa la roba de color de la blanca, però no té temps per gestionar els torns entre els dos cistells de roba, els establiments d’autoservei disposen de múltiples rentadores i, per tant, es poden rentar les dues tipologies de peces alhora. La mateixa solució serveix per resoldre la incompatibilitat entre la roba de cotó i la de polièster.

Per què ho recomanen els usuaris?

Per als clients d’aquest servei, les bugaderies d’autoservei permeten estalviar temps, diners i problemes. Per una banda, Lluís Matas assegura que externalitzar la bugada permet reduir la factura d’aigua i de lllum. En la mateixa línia, tots els qui s’han passat al bàndol de l’autoservei ressalten l’oblit de les avaries de la rentadora i les factures del tècnic. Una veïna de 65 anys, Úrsula Montero, destaca la facilitat i practicitat d’aquest servei:

“Ja té incorporat el detergent i el suavitzant. Només cal prémer un botó i esperar o aprofitar per fer qualsevol altra tasca”. Per fer l’espera més amena, tots els establiments disposen de seients i xarxa Wi-Fi, apunta.

Tots els establiments estan equipats amb rentadores i assecadores de diferents capacitats. A Speed Queen, per exemple, hi ha cinc rentadores i tres assecadores de diferents capacitats. A la paret de cada local hi ha unes instruccions sintetitzades en tres o quatre passos, segons si és un assecatge o bé un rentatge de càrrega automàtica o manual. A més, les indicacions estan escrites en quatre idiomes diferents: català, castellà, anglès i francès.

Com bé indica el nom “autoservei” no hi ha personal ni encarregats en cap moment del dia. Sí que hi ha un número d’atenció al client i un correu electrònic per qualsevol incidència o suggeriment. Tots els establiments obren els 365 dies de l’any i tanquen a les 22 hores. Algunes obren a les set del matí  i altres a les vuit. Fer la bugada en qualsevol d’aquests locals acostuma a durar una hora, entre el rentat i l’assecat.

Els preus varien en funció de la capacitat del tambor. Una rentadora L, al voltant de 10 quilograms, costa uns cinc euros; mentre que una de vint quilograms, en costa 8. Les tarifes són similars entre les diferents bugaderies de la ciutat. De moment, però, en cap d’aquests locals es pot pagar amb targeta. La central de pagament tàctil només accepta efectiu; i en el cas dels bitllets, el màxim és el de 20.

L’única targeta que accepta la central és la de descompte. Els clients que disposin d’aquesta targeta poden gaudir d’ofertes. A la central de pagament tàctil hi ha l’opció de crear-la i de recarregar-la. En el cas de Speed Queen, per exemple, a cada pagament amb targeta s’aplica un 25 per cent de descompte i és acumulable a la resta d’ofertes que es puguin llençar durant la setmana. En el cas de les bugaderies La Wash, aviat estarà disponible també una aplicació gratuïta per tal de registrar-se i poder pagar des del mòbil així com per rebre un avís quan la rentadora o assecadora acabi.

És el final de les tintoreries?

De moment, els encarregats tradicionals del tèxtil no hauran d’abaixar la persiana, segons el propietari de Vit Sec. Carles Pardo reconeix que en la darrera dècada han perdut la meitat de clients. Ara, la xifra se situa a un centenar de serveis a la setmana, però el perfil d’aquests clients és molt més homogeni que en cas de les bugaderies d’autoservei.

“Hi ha gent que continua preferint un servei professional amb personal capaç d’identificar el tractament ideal per a cada material. En canvi, en un autoservei ningú et garanteix un bon acabat; per no parlar del planxat” explica Pardo.

 

El tintorer també destaca que només les tintoreries ofereixen un rentatge en sec i t’alliberen de l’espera per la fi de la rentadora, ja que els usuaris la poden passar a buscar en qualsevol altre moment. Davant la competència potencial de les bugaderies d’autoservei no tenen pensat fer cap contraoferta. “La qualitat té un preu” afirma Pardo.

Foto portada: una bugaderia d’autoservei, a la carretera de Barcelona. Autor: cedida. 

Comments are closed.