UGT. Autor: David B.

UGT exigeix la bonificació del transport per als treballadors del Vallès Occidental

  • El sindicat considera que el temps que s’inverteix en desplaçaments hauria de ser comptabilitzat com a efectiu.
  • Proposa dues mesures per bonificar les despeses econòmiques que comporta el transport fins al centre de treball. 

UGT denuncia les dificultats d’accessibilitat als llocs de treball i la despesa ecònomica i personal que això comporta als treballadors del Vallès Occidental. El sindicat proposa crear la T-Treball per bonificar el desplaçament dels treballadors al seu lloc de feina. 

El president de l’UGT, José Luís Fernández, ha posat sobre la taula una nova campanya per erradicar la “crítica situació socioeconòmica què es desprèn de la poca involucració de l’administració pública en mobilitat”. Per això ha exigit a la Generalitat i al Ministeri de Foment que “redrecin la situació i evitin el perjudici dels treballadors escoltant la seva proposta”.

En la convocatòria d’aquest dimecres, tots els sectors de la industria pública han assistit per exposar les greus condicions en què es troben “els treballadors de segona” que converteixen el viatge fins a la feina en una odissea i pèrdua de diners i de temps.

Remunerar el temps

La responsable de Política Sindical i Comunicació, Sandra Cañete, ha mostrat un informe on es calcula la despesa d’arribar a la feina per un ciutadà del Vallès Occidental tenint en compte el cost dels bitllets de transport, els peatges i combustibles, més el temps que això comporta. Segons aquest càlcul, un sabadellenc que treballa al Polígon Badalona Sud, per exemple, inverteix dues hores i dos minuts (dels quals 46 minuts són a peu) en anar i tornar des del centre de treball a Sabadell. A més, si es quantifica aquesta despesa en vers el guany diari del treballador, aquest estaria perdent diàriament el 28.86 per cent del seu sou. Per aquest motiu, la membre de la Comissió Permanent de la Regió Metropolitana de Barcelona, Afra Blanco, considera que “el treballador no té perquè perdre totes aquestes hores per anar a treballar; per tant, aquest temps hauria d’estar inclòs en l’horari laboral”.

Segons el mateix informe, el transport públic no té en compte els horaris dels polígons industrials, la majoria dels quals comencen a treballar a les 6 del matí i, en aquestes hores, ni tan sols hi ha opcions de transport públic.

La T-Treball i la T-Peatge

La UGT considera “absurd que els treballadors hagin de pagar per enriquir el país”. Per això, el sindicat proposa diferents mesures, com la T-Treball o la T-Peatge, per bonificar els costos del transport públic i privat, respectivament.  Pel que fa als peatges, Cañete ha denunciat que “ens van prometre l’eliminació del peatge de Les Fonts i el dels Túnels de Vallvidrera, però, de moment, no han complert la seva promesa”. La responsable de política sindical també ha destacat la major vulnerabilitat i precarietat laboral dels joves i les dones.




El sindicat creu adequat que aquesta despesa ha d’anar a càrrec de l’empresa, ja que “per fer competitiu el territori, s’ha de fer competitiu el treballador. Si li posem aquestes barreres, no l’estem potenciant; al contrari”. Des del sindicat obren les portes a “negociar amb aquells qui estiguin disposats a aplicar mesures que compensin les pèrdues econòmiques i personals dels treballadors que han de desplaçar-se per arribar als seus llocs de treball”.

Foto portada: membres d’UGT. Autor: David B.