Josep Escartín al Ple Municipal

El Síndic de Greuges presenta la seva memòria anual

  • S’han incrementat en un 12 per cent el nombre de queixes rebudes.

  • Es reclama la creació d’un menjador social de titularitat municipal.

El Síndic Municipal de Greuges, Josep Escartin, va presentar al Ple municipal la memòria d’activitats de l’any 2015. Aquesta institució, creada per l’Ajuntament fa deu anys, està concebuda per defensar els drets i llibertats de la ciutadania davant l’administració local.

Durant aquest període els ciutadans i ciutadanes de Sabadell han presentat un total de 225 queixes que representen un augment d’un 12 per cent respecte l’any anterior. D’aquestes s’ha resolt 181, així mateix s’han realitzat 1.478 assessoraments que suposen un increment del 24 per cent respecte el 2014. També s’han dut a terme un total de 77 recomanacions a l’Ajuntament de les quals un 14 per cent han estat acceptades, un 12 per cent no s’han acceptat i el 74 per cent estan pendents de resposta municipal. El Síndic va destacar que, del total de resolucions emeses al 2015, tres de cada quatre han estat a favor de la ciutadania.

Del total de queixes, el 35 per cent estaven relacionades amb el Servei a les persones. Escartin considerà que “cal dur a terme una actuació decidida i contundent per garantir els drets bàsics de les persones sense recursos” com ara l’accés universal a la llum, el gas i l’aigua, per a garantir un habitatge digne i un nivell de vida adequat.

D’altra banda, va reclamar la  creació un menjador social que garanteixi els drets dels seus usuaris i l’establiment d’un protocol de fred i de calor per les persones més vulnerables.

Problemàtica amb la concessió dels Serveis Funeraris

A la memòria del Síndic es denuncia la insensibilitat municipal per tractar “una problemàtica que fa molt que s’arrossega” i que pretén fer pagar al ciutadà la deixadesa municipal. El Síndic considera que no es pot aplicar un criteri que invoca preceptes que no tenen a veure directament amb les concessions funeràries per limitar el termini d’aquestes. En aquest sentit es preguntà, comparant la situació d’aquest servei a Terrassa que gestiona directament l’ajuntament, si la concessió a una empresa privada s’ha fet en detriment de la ciutadania.

Les queixes relacionades amb Economia i Serveis Centrals representen el 9 per cent del total. Gran part d’aquestes estan relacionades amb la responsabilitat patrimonial referides a la disconformitat amb les resolucions administratives i a les dilacions excessives per caigudes de ciutadans i ciutadanes a la via pública. La gestió tributària és l’àmbit que més queixes s’han rebut al 2015. Aquestes estan relacionades amb els procediments sancionadors en matèria de trànsit i amb les notificacions de les sancions. Segons el Síndic, “molts ciutadans reben el constrenyiment sense haver rebut abans la notificació corresponent”.

Escartin va destacar que moltes de les queixes rebudes manifesten el malestar de  molts ciutadans pel tracte rebut per alguns agents de policia on masses vegades la càrrega de la prova descansa exclusivament en la presumpció de veracitat de les acusacions de la policia.

Preocupació per les finques abandonades, la brutícia i els sorolls

Un 22 per cent de les reclamacions estan relacionades amb l’àmbit d’Urbanisme i Habitatge on s’engloben queixes sobre habitatge social, llicències d’obres i activitats, disciplina urbanística, contaminació acústica i immobles abandonats. El Síndic manifestà que “sense garantir el dret a l’habitatge molts altres drets no tenen sentit”.  Així, defensà el reconeixement del dret a l’habitatge com a dret constitucional que s’ha de considerar “una necessitat bàsica imprescindible per viure amb dignitat i seguretat”.

També s’han presentat moltes queixes referides al mal estat de conservació de finques que genera moltes molèsties i perjudicis de seguretat i salubritat. A parer del Síndic, “l’administració ha de tramitar el procediment previst a l’efecte amb eficàcia i eficiència i fent complir la legalitat sense que això es produeixi en cap dels casos denunciats”. Altre nombre considerable de reclamacions estan relacionades amb els sorolls i la contaminació acústica de bars i restaurants on es constata certa inactivitat per part de l’administració local.

L’àmbit d’Espai públic ha concentrat el 35 per cent de queixes. El Síndic va destacar la col·laboració amb la regidoria tasca i implicació de la nova regidoria que encapçala el  Xavier Guerrero i va posar com exemple: els problemes de clavegueram de la Plaça de les Termes o la millora de la mobilitat i seguretat dels alumnes de l’escola Estel.

Igualment han estat molt nombroses les queixes en relació a la brutícia que ha provocat l’obertura d’un expedient d’ofici. Unes queixes que denoten una “manca de civisme” de  part de la ciutadania i que reclamen campanyes de conscienciació través d’agents cívics i accions pedagògiques i educatives. D’altra banda, Escartin destacà el gran nombre de queixes relatives amb les zones blaves, especialment per persones amb discapacitats.

A manera de conclusió, el Síndic exposa que la seva missió és “defensar els drets i les llibertats de la ciutadania” i que “una actitud de menysteniment envers la figura del Síndic no és més que una actitud desconsiderada amb els ciutadans que han utilitzat els mecanismes dels que s’ha dotat l’Estat de Dret per defensar, precisament, els seus drets i llibertats”.

Foto portada: Josep Escartín (esquerra) i l’alcalde de Sabadell, Juli Fernàndez, al Ple Municipal d’aquest dijous. Autor: David B.

2 Comments