Opinió de Pau Noy (PTP): ‘El bus competitiu ha de passar per l’Eix Central’

ARTICLE D’OPINIÓ
Pau Noy, enginyer industrial i membre de Promoció del Transport Públic

L’Associació per a la Promoció del Transport Públic, PTP, va presentar el passat gener, amb un gran èxit de públic, el Pla Sabadell 2 x 2020 amb l’objectiu, que ja entreveu el mateix títol, de doblar el nombre de passatgers de l’autobús de Sabadell en el 2020. Aquest objectiu ha estat llençat per la Unió Internacional de Transport Públic, UITP, per a a totes les ciutat europees i PTP n’ha recollir el guant i ha presentat un full de ruta ben detallat.

Passat l’estiu, PTP ha fet una passa més i ha presentat l’esquema d’una nova xarxa de busos seguint principis similars als de la xarxa ortogonal que tot just acaba d’iniciar el seu camí a Barcelona. De fet no estem inventant res, ni a Sabadell ni a Barcelona. A molts lloc d’Europa ja estan aplicant aquests principis, que han esdevingut de caràcter universal, que copien el millor del metro i velocitat, però amb l’avantatja de la gran accessibilitat que ofereix fer-ho en superfície. Perquè a la gent li agrada anar ràpid, de forma confortable, i si pot ser en sistemes ferroviaris i en superfície. La proposta de PTP s’adapta a les peculiaritats de Sabadell, una ciutat que afavoreix aquest tipus d’innovacions per la seva forma elongada.

Autobusos des del seu interior. Foto: David B.
Autobusos des del seu interior. Foto: David B.

A més de les evidents innovacions en la forma de prestar el servei de bus, menys línies, més freqüència i més velocitat, la nova xarxa incorpora altres elements positius que als ciutadans menys interessats els poden passar desapercebuts, fins que se’ls hi explica amb detall. La nova xarxa estalviarà molts diners dels contribuents, perquè quan més senzilla i ràpida sigui, menys autobusos i personal necessita. I això, en aquests moments de crisi de les finances públiques han de ser els propis gestors del servei els primers interessats en aquest estalvi que fàcilment pot arribar al milió d’euros anual o, alternativament, poder fer l’opció d’incrementar el servei en una proporció equivalent, perquè per complir l’objectiu de doblar el nombre de passatgers caldrà un augment significatiu en l’oferta de transport públic.

És bo recordar en aquests moments que el problema no és que TUS porti els autobusos buits, perquè els vehicles van raonablement plens, sinó que cal que n’hi hagi molts més, un 50% més en primera aproximació, si es vol assolir l’objectiu de doblar el passatge. És precisament en aquests moments de crisi quan més cal apostar pel transport públic per les seves aportacions a l’economia domèstica, a la inclusió social, a l’estalvi energètic i a la lluita contra el canvi climàtic.

L’eix central per al transport públic

Ara bé, perquè aquests objectius que no poden sinó generar consens arribin a plasmar-se cal una premissa inicial, com és que els autobusos circulin per l’eix central. No hi ha una altra manera de donar alhora velocitat, economia en l’explotació i excel·lent accessibilitat.

El nombre de passatgers de TUS es troba avui per sota dels valors de 1990. Mentre el volum d’usuaris ha anat pujant arreu, a Sabadell estem clavats en els 14 milions de passatgers per any. Aquest és una de les principals raons per les que PTP ha impulsat el pla Sabadell 2 x 2020, bo i copiant les millor experiències europees que en els darrers anys han portat a increments molt importants en el nombre de passatgers, multiplicant a vegades, fins i tot per tres, els valors de passatge.

Hi ha qui diu que el transport públic molesta. Per sort són pocs, però llencen idees poc meditades per evitar, amb diferents graus de demagògia i sofisticació argumental, que els autobusos arribin al Centre.

Als que proposen que els autobusos arribin al Centre sense que arribin a creuar-lo, els hi hem de recordar que la meitat de passatgers creuen el Centre, que aquesta idea suposa un encariment inacceptable dels costos d’explotació i que la malla urbana impedeix aquests esquemes. Per això no trobaran un lloc d’Europa on aquestes idees hagin prosperat.

Vehicles al carrer de Sant Joan, al Centre. Foto: J.d.A
Vehicles al carrer de Sant Joan, al Centre. Foto: J.d.A

Als que plantegen que, en sentit nord, el bus passi pels carrers de Narcís Giralt i Sant Joan els hi hem dir que l’estretor d’aquests carrers impedeix una circulació fluïda i segura. A més, on farien el gir per desviar-se de l’eix central? Al carrer Alfons XIII? Això no funciona. Però encara funciona menys en sentit sud ja que no hi ha alternatives rectilínies. Només cal veure com pateixen els autobusos i la seva baixa velocitat els diumenges. La desviació per carrers laterals és incompatible amb els objectius d’eficiència que persegueix el Pla Sabadell 2 x 2020.

Pitjor és la idea de desviar els autobusos per la Gran Via, com ara fan els interurbans de Sarbús, perquè suposa que els usuaris hauran de caminar 700 m per arribar al Centre on es troben un munt d’equipaments i llocs de treball o la correspondència amb FGC, un sistema que té un altíssim grau d’utilització.

Així doncs, per què encara trobem algú que s’oposa a què el servei de transport públic circuli de forma exclusiva per l’eix central? Segurament les raons són dues. La primera és el desconeixement de l’explotació del sistema de transport públic, una raó “tècnica”. La segona l’atribueixo a què els vehicles són sorollosos. Si aquest és el problema, n’hem de trobar unes solucions perquè avui les tenim a l’abast. Es tracta en primer lloc de reforçar la insonorització dels motors, tot i que la que ofereix millors resultats és la compra o la substitució dels actuals vehicles pels models híbrids. A part que disminueixen dràsticament el soroll, ja que durant bona part del recorregut funcionen en mode elèctric, tenen l’avantatje addicional d’aconseguir un estalvi de combustible del 33 per cent.

Proposta de Tramvallès de la PTP. Font: PTP

Ens hem de posar al cap que, si volem que el transport públic de Sabadell sigui eficient, ha de funcionar per l’eix central, amb caràcter exclusiu, perquè si no fem que el sistema sigui eficaç la gent optarà per venir al Centre en cotxe, o per no venir, i per sortir en cotxe de Sabadell en comptes d’utilitzar els FGC. I a més, patirem uns costos de mobilitat insuportable. Per això arreu d’Europa el transport arriba i creua el centre, i cada cop més ho fa en tramvia, un sistema que aconsegueix captar un 50 per cent més de passatgers.

Un transport públic potent, ben gestionat i molt freqüentat farà guanyar molta qualitat de vida a la ciutat i ens estalviarà molts diners, justament el que ara tots necessitem. Per això cal que les seves línies, amb la simplificació que proposa la nova xarxa de PTP, creuin el centre pel Passeig.

Comments are closed.