Lourdes Ciuró i Marta Farrés a la Gran Via. Autor: David B.

L’Ajuntament preveu invertir 3,6 milions per fer 15 projectes a l’entorn de la Gran Via i el Ripoll

El projecte per transformar la Gran Via comença a caminar amb 150.000 euros per redactar projectes parcials de reforma. Fins a una quinzena per anar convertint l’autopista a cel obert en una via urbana més de Sabadell, això sí, sempre a l’espera de la futura Ronda Nord que ha de descongestionar la circulació per la Gran Via. 

El partit polític que més bandera ha fet del projecte ha estat Junts per Sabadell, qui l’ha incorporat com a condició per donar suport als pressupostos municipals del govern de Marta Farrés (i Podem). Farrés ha fet lloc a l’executiu a dues persones de l’òrbita juntaire, l’exregidor Toni Font i Oriol Vega, i ha donat protagonisme aquest divendres a Ciuró en la presentació del projecte. “És de sentit comú que si volem recuperar aquesta autopista urbana treballem tots plegats”, ha assegurat l’alcaldessa, Marta Farrés. “Mes enllà de les divergències es poden trobar consensos i des de Junts podíem incidir i ho volem fer. Volem guanyar temps al temps per transformar la ciutat a partir de la gran oportunitat per canviar la Gran Via”, ha defensat la portaveu de Junts, Lourdes Ciuró.

Fins a 15 projectes a l’entorn de la Gran Via i el balcó del Ripoll

L’Ajuntament vol dissenyar i executar abans que acabi el mandat una quinzena de projectes per anar naturalitzant l’entorn de la Gran Via i fer les primeres passes per convertir-la en un eix cívic. Però el tram central, el de circulació en vehicle, queda fora de l’actual programa fins que no hi hagi la Ronda Nord, que permeti connectar amb la C-58 sense travessar la ciutat.

“No hem d’enganyar a ningú: transformar la Gran Via serà llarg i fins que no tinguem la Ronda Nord ens serà impossible abordar l’espai central de la Gran Via, que funciona com una autopista pel mig de la ciutat. Però això no és obstacle per transformar altres aspectes”, ha defensat Farrés.

Així l’Ajuntament planteja ara reurbanitzar sobretot els entorns del tram central. S’hi inclouen les voreres als carrers de l’Alcalde Ribé i Antoni Forrellat, reurbanitzar la plaça dels Jardinets de Gràcia, millorar les connexions a banda i banda, suprimir alguns passos de vianants soterrats, passar-los a superfície i potenciar els entorns del Parc Taulí, l’Artextil i Fira Sabadell. També canvis a la zona blava del carrer Illa. “Els carrers de la Gran Via han de ser tractats com a carrers de la ciutat. No són laterals sinó carrers on hi ha verd urbà, comerç i hi hauria d’haver places més endreçades”, insisteix Ciuró, qui ha portat el pes de la presentació dels projectes.

“La transformació urbanística ha d’aconseguir que els eixos de coneixement (Taulí, ESDi, Artextil, UAB, Fira, Aeroport) siguin atractius i permetin generar una nova economia basada en el coneixement i la investigació”, insisteix Ciuró.

A banda de les obres, es preveuen tres estudis per aspectes importants: un estudi, el més important i controvertit potser, sobre què fer amb el tram central (el circulatori), un altre per reurbanitzar de forma integral la plaça de Clara Campoamor (abans d’Antoni Llonch), on conflueixen les estacions de Rodalies i d’autobusos interurbans, la Gran Via, la Vapor Badia i Fira Sabadell. I finalment un tercer sobre quin òrgan de gestió ha de tenir tota la transformació.

Les 15 primeres actuacions s’han de començar i acabar aquest mandat, segons el calendari presentat per Farrés i Ciuró. S’han d’invertir 3,6 milions fins l’any 2023. Ara s’han destinat els primers 150.000 euros a compte del pressupost actual per preparar els estudis. A banda d’aquests projectes, s’han identificat fins a 60 actuacions més, que s’haurien de fer en el futur.

Programa de Projecció de la Ciutat

El segon projecte que es posarà en marxa a partir de l’acord pressupostari amb Junts és de Projecció de la ciutat. “Aportarà més activitat econòmica i més progrés col·lectiu”, ha afirmat Farrés. “Els dos programes són les dues cares de la mateixa moneda: més qualitat de vida i futur per la ciutat”, ha defensat Ciuró. Es preveu potenciar el turisme de negocis i congressos, potenciar les instal·lacions esportives, la capitalitat cultural i donar projecció internacional als actius de la ciutat. En total, la dotació del programa serà d’un milió d’euros aquest mandat.

Quina és l’estructura de les dues oficines?

L’oposició municipal ha titllat habitualment la creació de les dues oficines com d’un “xiringuito” de Ciuró al govern. Segons les dades aportades per l’executiu, cada oficina té un coordinador, que és l’assessor del govern, l’exregidor de CiU Toni Font al programa de la Gran Via – Ripoll i el juntaire Oriol Vega a Projecció de la Ciutat. Entre les dues oficines, a més, hi ha set treballadors municipals. L’Oficina Gran Via – Ripoll depèn de la regidoria d’Urbanisme i per tant de la regidora Mar Molina. La regidoria de Projecció de la Ciutat de l’àrea de Presidència, i per tant, del tinent d’alcaldessa Pol Gibert. “Això no és cap xiringuito ni cap muntatge: hi ha projectes, hi ha personal i hi ha pressupost”, han reblat tant Farrés com Ciuró.

Foto portada: la portaveu municipal de Junts, Lourdes Ciuró, i l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, en un dels ponts sobre la Gran Via. Autor: David B.