Foto portada: Glòria Rubio, Juli Fernàndez i Marisol Martínez. Autor: J.d.A

Llum verda al Reglament de cessió de locals a les entitats

Llum verda al Reglament de cessió de locals, que ha d’acabar amb les arbitrarietats a l’hora de cedir espais a les entitats sense ànim de lucre a la ciutat. El text s’ha aprovat amb els vots de l’executiu però no ha aconseguit convèncer cap formació opositora.

La necessitat d’un Reglament de cessió de locals ve de lluny i va ser llargament reivindicada durant el bustisme per les formacions de l’oposició, que consideraven que es donaven de forma arbitrària. “La qüestió va arribar a enfrontar unes entitats amb les altres perquè no hi havia criteris. Ara volem fugir que els locals s’adjudiquin en base de ser amics o enemics”, ha dit la portaveu de Guanyem, Marisol Martínez, regidora des de l’any 2007. Com Martínez ha recordat, durant el mandat 2011-2015 es va negociar un reglament, que no va veure mai la llum. Amb el canvi de govern, s’ha actualitzat la situació i aquest dijous s’ha aprovat de forma inicial el reglament. Algunes de les seves claus són les següents:

  1. El text es centra en la cessió de locals de fins a quatre anys, les anomenades demanials, sense entrar a les cessions administratives (per exemple, les que tindran El Tallaret de la Creu Alta o ja tenen Joventut de la Faràndula o els Castellers de Sabadell, amb una vigència molt superior). El portaveu de Ciutadans, Adrián Hernández, ho ha criticat. La tinent d’alcalde de Territori i Sostenibilitat, Glòria Rubio, ha revelat que ara mateix hi ha 83 espais cedits a la ciutat. Una desena tenen una concessió administrativa, superior als quatre anys de vigència. La resta són demanials, que tindran sortida amb el nou text. Més endavant es regularan les administratives.
  2. Les entitats han de ser sense ànim de lucre i estar així inscrites dins del Registre municipal d’entitats ciutadanes. Hauran de presentar una instància aportant tota la documentació que acrediti que necessiten un local, amb un projecte exposat, que ha de ser en benefici de la comunitat i viables.
  3. Així mateix, es preveu que les entitats hagin de pagar els consums (electricitat, aigua, telèfon i gas, bàsicament) així com la neteja dels espais. El PSC no ho veu bé ja que hi ha entitats molt modestes que no ho podran assumir, com ha dit la regidora Anna Carrasco. “Quan l’Ajuntament paga subministraments a alguns espais sense concurrència pública, estem donant subvencions encobertes. Són diners públics i no els podem donar de qualsevol manera”, ha reblat Rubio, qui ha anunciat que hi haurà tècnics municipals assessorant les entitats per reduir els seus consums.
  4. La nova tinent d’alcalde de Territori ha assegurat que “volem tenir una comunicació clara i transparent amb les entitats i fugir del clientelisme”. La web municipal incorporarà el llistat de locals disponibles per a la cessió, així com les actes de les comissions de seguiment.
  5. S’estableix un capítol de drets i deures dels usuaris, que inclou règim sancionador de fins a 6.000 euros. Una sanció “que podria acabar amb la vida d’algunes entitats”, en paraules de Carles Rossinyol.
  6. El nou reglament entrarà en vigor 20 dies després de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província. Però s’obrirà un període de transició per adaptar la realitat a la nova ordenació.

Tot i així, ara s’obra un període de debat fins l’aprovació definitiva, de nou al plenari.

Foto portada: Glòria Rubio, Juli Fernàndez i Marisol Martínez. Autor: J.d.A

4 Comments