Ofensiva conjunta Sabadell-Terrassa per posar el Quart Cinturó de nou a l’agenda

  • Marta Farrés demana a Madrid que es prioritzi el tram de la B-40 fins la futura Ronda Nord de Sabadell. 
  • L’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, fa peticions semblants a Quim Torra i vol un bloc comú a Madrid. 

B-40, també dita Quart Cinturó. I pagada pel Ministeri, com el projecte històric i tan protestat a bona part del Vallès. L’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, demana al govern central (en funcions) que es prioritzi acabar la B-40 entre Terrassa, on està a punt d’arribar, i com a mínim la zona nord de Sabadell, on connectaria amb la futura Ronda Nord de Sabadell i d’aquí a Castellar. El tram entre Sabadell i Granollers, el més contestat, queda fora de la reclamació. 

Reunió a Madrid entra bona part del govern Farrés (a banda de l’alcaldessa també el primer tinent d’alcaldessa Pol Gibert i la regidora de Desenvolupament Urbà (tradicionalment Urbanisme), Mar Molina, i el secretari d’Estat d’Infraestructures, l’històric parlamentari del PSOE Pedro Saura, del govern en funcions i a les portes de noves eleccions presidit per Pedro Sánchez. Farrés demana que el govern central prioritzi connectar a través del Quart Cinturó Terrassa i Sabadell.

“He vingut a Madrid a defensar la B-40 entre Terrassa i Sabadell, hem d’aprofitar l’acord polític al territori perquè es faci aquesta infraestructura i liderar la demanda que es doni prioritat al tram Terrassa-Sabadell. D’aquesta manera podríem desencallar una infraestructura que facilitarà la comunicació amb Castellar del Vallès mitjançant la Ronda Nord. Per això he transmès al secretari d’Estat la necessitat urgent que els vehicles de pas que provenen de Castellar i que volen accedir a la C-58 no transitin per la trama urbana de Sabadell”.

Farrés s’ha posicionat diverses vegades a favor que la futura Ronda Nord passi soterrada per sota de l’avinguda de les Palmeres, al barri de Can Deu. No obstant, es desconeix proposta concreta de traçat sobre com connectar la B-40 amb Sabadell i per on. No s’han conegut tampoc acords de la reunió d’aquest dimecres més enllà de posar el tema a l’agenda.

La reunió va ser anunciada fa setmanes. Aquest dilluns, a més, es va constituir el Consell d’Alcaldies del Vallès Occidental, on Farrés i Ballart es van trobar de la mà del president de l’ens comarcal i alcalde de Castellar, Ignasi Giménez.




Per la seva banda, i amb declaracions similars, l’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart (abans al PSC ara a Tot per Terrassa) sol·licita el mateix a Quim Torra aquest mateix dimecres. Ballart vol que els consistoris vallesans i el govern català vagin a la una a Madrid. En declaracions a l’Agència Catalana de Notícies ha assegurat que “el president té un paper rellevant perquè no és el mateix anar a Madrid a negociar cadascú per la seva banda que anar-hi amb una proposta compartida”. “La prioritat és que [la B-40] s’estengui com a mínim fins la Ronda Oest de Sabadell perquè per nosaltres la B-40 no pot morir en una rotonda al nord de la ciutat”, assenyala el terrasenc. Ajuntaments com els de Castellar o Matadepera sol·liciten el mateix.

El Quart Cinturó

La B-40 és una històrica autovia que ha d’unir sense passar per Barcelona les principals ciutats de la segona corona metropolitana. A efectes pràctics, està finalitzada excepte en el tram central. Per una banda, la C-60 entre Granollers i Mataró fa aquestes funcions. I per la banda de Ponent, la B-40 arriba fins Abrera però les obres l’estan deixant als peus de Terrassa.

La connexió entre Terrassa i Sabadell és un dels trams pendents, així com la connexió entre Sabadell i Granollers, potser el tram més sensible perquè passa per espais protegits i on s’han trobat amb l’oposició històrica de l’ecologisme aplegat sota l’empara de la Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC).

Nous alcaldes: canvi de rasant

L’any 2017 el Ministeri va adjudicar la redacció de l’estudi informatiu en el tram entre Terrassa i Granollers. Tot després que l’any 2012 caduqués el primer estudi informatiu que es va fer. Mentre la Generalitat obria la porta a recuperar el projecte històric (així ho va declarar el conseller Damià Calvet al Gremi de Fabricants el passat 22 de febrer), el llavors alcalde Maties Serracant demanava acabar primer el Pla de Mobilitat del Vallès i que el traçat estigués coordinat des del govern català. Però el PSC sempre ha defensat la infraestructura i ara Farrés, Ballart (exPSC i amb ERC al seu govern), i el Consell Comarcal, fan un canvi de rasant i posen la directa.

Foto portada: un moment de la reunió aquest matí. Autor: cedida.

Comments are closed.