Zona blava sota terra; zona verda en superfície?

Esquerra Republicana vol que el futur aparcament sota el Passeig de la plaça Major tingui un preu igual o inferior al de la zona blava a la vegada que s’eliminin tantes places de zona blava als carrers com hi haurà sota terra per posar en marxa una zona verda destinada als veïns de la zona. La seva proposta ha sortit endavant, tot i que en fase d’estudi. 

La moció l’ha argumentat el regidor republicà Santi Valls, qui veu una oportunitat en el nou aparcament per reduir el pes del vehicle a la ciutat a la vegada que es donen oportunitats tant als conductors de la zona com als veïns de la resta de barris. Així opten perquè l’empresa pública VIMUSA gestioni el futur aparcament, a un preu similar o inferior al de la zona blava. I que s’eliminin 400 places d’aparcament en superfície (les mateixes que hi haurà sota terra) a la vegada que es posa en marxa una àrea verda a preu protegit destinada als vehicles dels residents de la zona en detriment dels no residents, que pagarien un preu superior.

Finalment, i per trobar el consens, els republicans han acceptat rebaixar una mica el compromís, que acabarà sent estudiar la gestió directa per part de VIMUSA del pàrquing i eliminar gradualment les places en superfície. “En tot cas se’ns obre una oportunitat per treballar i guanyar espai públic”, insisteix Valls.

L’Ajuntament va comprar a finals de l’any 2019 els drets sobre l’aparcament a l’empresa Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya per un valor de 4,7 milions d’euros. Ara però cal rescatar la concessió del pàrquing de la plaça Doctor Robert, treure-la a concurs i fer les obres d’unificació dels dos aparcaments.

Com valoren la resta de partits la proposta?

Per part del PSC, ha intervingut Eloi Cortés, que no és regidor d’Espai Públic sinó d’Habitatge i Acció Social. Assegura que potser abans d’eliminar el Vapor Turull caldria eliminar places d’aparcament en carrers estrets per ampliar voreres. Però és una discussió a obrir a mig termini. En tot cas, els socialistes, no estan per la gestió directa del pàrquing per part de VIMUSA. Opten per treure la gestió a concurs: “VIMUSA ha de fer pisos i no posar-se a altres coses”, argumenta, tot i que l’empresa pública gestiona la zona blava des del darrer mandat.

Perarnau, de la Crida, en canvi veu viable treure ja la zona blava del Vapor Turull perquè hi ha “places buides” tant al carrer Tres Creus com a Fira Sabadell mentre que titlla “d’error” el nou aparcament sota el Passeig. Tant que han votat en contra de la proposta.

En línia més prudent, la resta de grups. Ciutadans en canvi demana cautela amb el Turull: “el pàrquing del Passeig ha de ser palanca de transformació de l’eix central” però que “no es toqui el Vapor Turull fins que no hi hagi un projecte; ja arribarà el moment de parlar només del Turull, que s’ho mereix”. Ciuró, de Junts, considera “indispensable” posar en marxa l’aparcament del Passeig i creu que “les 400 places en superfície, 300 al Vapor Turull, són un debat que no es pot ajornar gaire més”. Morell, de Podem, considera que “cal mesurar bé si el nou pàrquing pot alliberar altres espais al centre de la ciutat”.

La moció republicana, rebaixada, ha sortit endavant amb 14 vots a favor (ERC, Ciutadans, Junts i Podem), les 10 abstencions del PSC i els tres vots en contra de la Crida.

Comments are closed.