Roger Sauquet i Josep Llobet, a la Fundació. Fotos: M.A.Luque

10 idees “imprescindibles” de la Bosch i Cardellach per al Passeig

  • La Fundació ha fet un cicle de propostes per millorar el Passeig de la plaça Major.

  • Finalment, el govern escoltarà i aprovarà alguns canvis en el projecte aprovat.

Plantar una massa arbòria a la plaça de l’Àngel, posar una escultura o un element arquitectònic a la zona dels Pedregars i reduir l’amplada d’un únic carril  d’autobús. Aquestes són tres de les principals propostes per millorar el projecte d’urbanització del Passeig recollides al document de conclusions de la Fundació Bosch i Cardellach (FBC)  sorgides a partir del debat Parlem del nou Passeig, que es va celebrar del 18 de setembre al 4 d’octubre passat.

El recull final d’aquesta entitat, que el proper 11 de novembre farà 70 anys, consta de 70 pàgines, on també s’inclouen les actes de les ponències. Les conclusions i les actes, que constitueixen el cos de les al·legacions del projecte han estat lliurades aquest dilluns al matí a l’Ajuntament de Sabadell.

El Passeig de la Fundació Bosch i Cardellach
Els arquitectes Roger Sauquet i Josep Llobet, a la Fundació. Autor: M.A.Luque

Les 10 conclusions estan classificades en quatre apartats:  Espai, volum, moviment i ecosistema. Una de les reflexions més destacables de la Bosch i Cardellach és la de concentrar masses d’arbres creant petits boscanys. Per això, es recomana utilizar les espècies autoctònes que visquin amb clima mediterrani i terra argilosa perquè puguin creixer grans. La concentració d’arbrat provoca una intensitat vegetal que es perd si els arbres es posen en filera. Un d’aquests grups d’arbres se situaria a la plaça de l’Àngel, on la massa d’arbrat donarà una qualitat ambiental a l’entrada del Passeig. El parc infantil previst es podria col·locar en un altre indret.

Els Pedregars i el sortidor

Així mateix, la zona dels Pedregars és un altre ámbit important d’actuació. En aquest sentit, la Fundació proposa omplir aquest espai amb elements complexes a mig camí de l’arquitectura i l’escultura, que donin caràcter a l’espai públic i a la nova estació del centre. En tot cas, seria la millor manera d’establir la transició entre la futura estació i els Pedregars. Sobre el sortidor, a les conclusions es qualifica de “dubtosa ubicació” la proposada en el projecte.

Separar el carril bus estretant-lo al màxim

El document recull una la concepció que l’autobús no és un vehicle inofensiu. Per això, es recomana la utilizació d’un sol carril de pas, exageradament estret per limitar la velocitat a 10 km/h, enlloc d’allargar els dos per tota la seqüència d’espais del Passeig. A més el recorregut seria desgranat del vianant per evitar d’haver de carregar-lo amb pilones de separació.

Altres reflexions incloses en el document de conclusions fan referència al predomni de l’eix longitudinal determinat en el projecte per un disseny de paviment unitari, que no acaba d’encaixar. De fet, aquest pas longitudinal es combina amb un fort pas transversal de ciutadans que circulen entre el Vapor Turull i les Borrianes a l’est i les places del voltant del Mercat i la plaça Sant Roc a l’oest.

El Passeig de la Fundació Bosch i Cardellach
Llobet, a la presentació de les conclusions. Foto: M.A.Luque

A més, s’afirma que és secundari unificar formalment o geomètricament el paviment del Passeig. Amb tot, sí que cal que el paviment formi part d’una carta de materials, colors i textures que generi comfortabilitat ambiental i el vinculi amb la imatge del centre. La Bosch i Cardellach posen de relleu que el Passeig és una successió d’espais encadenats, que no és un pla i que s’han de tenir en compte les estructures del subsòl com les que estan a la superfície.

El director de la Fundació Bosch i Cardellach, Josep Llobet ha assegurat que són 10 paràgrafs “imprescindibles”, reflexions que “qualsevol projecte ha de respectar” perquè són preguntes d’argumentació tècnica que el projecte ha de respondre. “El que no pretén ser és un projecte d’urbanització”, ha subratllat Llobet. Per aquest motiu, considera que si finalment no s’inclou alguna d’aquestes propostes quedarà “un buit” i el projecte serà “menys valuós”.

Les propostes “no encareixen el projecte”

Responent a les peticions del tinent d’alcalde d’Espai Públic i Urbanisme, Joan Manau, Llobet ha assegurat que aquestes modificacions “no encareixen” el projecte. Pel que fa al terminis d’execució, la Fundació preveu que serà llarg, ja que en las diferents fases s’haurà danar adaptant i flexibilitzant a les noves necessitats. Amb tot, Llobet ha advertit que  “els passos que fem ara serà fonamentals, el carril del bus i on col·loquem els arbres serà fonamental”.

Els resultats de les jornades de debat sobre el Passeig es mostren en una exposició a la seu de la Fundació Bosch i Cardellach, al carrer Indústria número 18.

Podeu seguir totes les informacions relacionades amb el projecte del Passeig de la plaça Major de Sabadell fent clic a l’etiqueta ‘Passeig‘.

Foto portada: M.A.Luque.

Comments are closed.