Augmenten les queixes sobre la taxa de residus davant la Síndica

  • El número d’atencions a la ciutadania ha augmentant en un 40 per cent respecte l’any passat.
  • La protesta que més s’ha repetit aquest any és respecte a l’augment la taxa de residus.

Unes 1.700 persones han passat per l’Oficina de la Síndica Municipal de Greuges. Això es tradueix en un 40 per cent d’atencions més que l’any passat. No obstant, de 255 expedients, encara hi ha 175 sense solucionar i 140 amb resolució. D’aquests últims, gairebé la meitat s’han resolt en favor de la ciutadania. De totes les queixes que la síndica ha rebut, la que més es repeteix és la referent al preu de la taxa de residus. 

Actualment la quantia d’impostos sobre els residus s’estableix en funció dels metres quadrats que té l’habitatge i de la renda de les persones que hi viuen. La Síndica afirma que la taxa s’hauria de calcular a partir dels residus que es generen. Així, la quantitat a pagar no seria tan alta, i a més, es motivaria a la població a intentar generar-ne menys. En aquest sentit, assegura que encara hi ha molts prejudicis sobre el reciclatge i un desconeixement general, que inclou la poca confiança de la població en que reciclar sigui efectiu i que les empreses de reciclatge estiguin fent bé la seva feina.

“Les empreses de reciclatge paguen a l’Ajuntament per utilitzar els residus reciclats. Si no es recicla, no només no es cobren aquests diners, sinó que els residus generats acaben a l’abocador, que cobra un preu a l’administració”, explica Eva Abellan.

La dels residus ha estat una de les 11 actuacions d’ofici que la síndica ha obert durant el seu mandat. Destaquen d’altres, com la que va en relació a les rendes garantides. Abellan afirma que aquest any hi ha hagut casos en que l’administració ha embargat algunes ajudes econòmiques a persones que no han pogut pagar alguna taxa. “És absurd que per una banda ajudem amb recursos i per l’altra els hi embarguem”, lamenta.

També ha parlat de les persones que viuen al carrer i per les quals en proposa un alberg públic municipal. Ha presentat més actuacions, com la que vol equiparar els beneficis de les famílies monoparentals als de les nombroses, millorar la seguretat viària, regular els vehicles i analitzant l’estat de carreteres, carrers i il·luminats. Proposa, entre d’altres, investigar l’abandonament de voluminosos i estudiar l’efectivitat dels pressupostos participatius.

La relació amb l’administració 

La síndica ha fet una valoració interna i assegura que, tot i que el reglament de la sindicatura atorga 100 dies per respondre a una queixa, actualment triguen aproximadament una setmana més del fixat. Considera un repte minimitzar aquest temps. Molt més crítica ha estat amb l’Ajuntament.

“El temps de resposta de l’administració és bastant més laxa. Haurien de contestar en un termini màxim de 30 dies i estem anant a 81 dies”. També afirma que l’administració directament “no contesta a moltes recomanacions. Aquest any, de 58 només n’han respost set”.

Per últim, lamenta que el pressupost que va presentar no s’hagi votat ni aplicat i espera que l’any vinent es tingui en compte.

Més info: ‘Memòria 2018 Síndica Municipal de Greuges de Sabadell‘ 

Comments are closed.