Balanç desigual del primer mig any de les noves estacions de FGC

Ara fa mig any la ciutat vivia amb il·lusió la inauguració definitiva del perllongament dels FGC. El 20 de juliol passat entraven en funcionament les parades de ‘La Creu Alta’, ‘Sabadell Nord’ i ‘Sabadell Parc del Nord’, que completen l’ampliació de la línia Sabadell – Barcelona, l’S2.

Sis mesos després d’aquesta triple inauguració, els veïns en fan una valoració positiva, sobretot pel temps que el tren els estalvia respecte a l’autobús; per exemple, per baixar al Centre. D’altra banda, entre bars i restaurants no hi ha unanimitat a l’hora de fer-ne balanç, ja que a alguns els ha beneficiat més que als altres.

Les obres dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) al parc del Nord ja havien començat quan fa cinc anys Rosario Corado i el seu marit van obrir un negoci de menjars precuinats al carrer de l’Himàlaia, a escassos metres d’on són actualment des de fa un any i mig, al costat de l’estació ‘Sabadell Parc del Nord’. A ‘El pollastre del metro‘, així es diu l’establiment, han incorporat el servei de cafeteria. Corado assegura que van patir “molt” per les obres, però que ara, sis mesos després de la inauguració de l’estació, “arriba una mica la recompensa, a poc a poc; les obres ens han aixafat moltíssim”.

Des que ha entrat en funcionament l’estació, Héctor Pérez l’utilitza “a vegades, per arreglar papers pel centre de Sabadell”. D’aquesta manera, Pérez explica que agafar el tren amb una T-10 li surt “molt més a compte” perquè li permet estalviar-se agafar el cotxe, “pagar zona blava, perdre temps, diners…”.

Héctor Pérez, a 'Parc del Nord'. Autor: A. Pujadas.
Héctor Pérez, a ‘Parc del Nord’. Autor: A. Pujadas.

L’estació ‘Sabadell Parc del Nord’ marca l’inici de la línia S2 d’FGC. La freqüència de pas més habitual és la de 12 minuts. D’això es queixa Carla Ochoa, que critica que el tren “triga molt en sortir”. Ochoa viu a la zona nord de la ciutat i també explica que el tren li va molt bé per connectar amb el centre de la ciutat (més info: ‘FGC adjudica la construcció de 15 nous trens per la línia del Vallès‘).

A la plaça d’Espanya, cada dia l’estació ‘Sabadell Nord’ li fa guanyar temps a Maripaz Núñez. Viu a Rubí i diàriament ve a Sabadell amb el tren, previ pas per Sant Cugat. Dintre de Sabadell es mou per diferents parades, tant baixa a ‘Can Feu – Gràcia’ com a ‘Plaça Major’ o ‘Nord’. És un recorregut que abans feia amb autobús i ara “per mi és més ràpid i més còmode”, assegura.

Optimisme a la plaça d’Espanya

A l’estanc de la plaça d’Espanya el seu responsable és optimista. Jordi Morales creu que “molta gent fa el canvi de transport sota terra”, i considera que amb la nova estació dels FGC, que s’afegeix a la de la RENFE, la situació “a menys no ha anat, això està clar, hi ha hagut un augment de gent, que suposo que serà progressiu”. Pel que fa a les obres de la plaça, Morales assegura que “el veïnat ja té ganes que acabin i puguin entrar i gaudir-ne. Les obres afecten l’interior de la plaça, però ja no afecten el trànsit, i això fa que ja només sigui qüestió del soroll”.

Una de les cafeteries de la plaça és el ‘Pa i cafè Mimos‘. El seu propietari, Jordi Font, creu que l’estació dels Ferrocarrils els hi ha portat més clientela; “suposo que sí, han arreglat la plaça i amb l’estació, vulguis o no, passa més gent”. Al ‘Mimos’, on han notat un canvi és al matí, on “igual sí que es venen més cafès per emportar que abans, perquè hi ha més gent que agafa el tren”, assegura Font. Aquesta cafeteria va obrir fa cinc anys i la situació ha canviat: del “setge” al que estaven sotmesos amb les obres a l’obertura actual de la plaça.

Ricard Basas a 'La Creu Alta'. Autor: A. Pujadas.
Ricard Basas, a ‘La Creu Alta’. Autor: A. Pujadas.

A ‘La Creu Alta’ hi baixa cada dia Ricard Basas, provinent de Barcelona. Agafa una furgoneta a l’Eix Macià i se’n va a treballar. Abans ho tenia més complicat, i ara tenir l’estació aquí per ell és “perfecte”, ja que explica que “si no la tingués, tindria un problema”.

També utilitza l’estació Ángela Leiva, per anar a treballar a Sant Cugat. Abans “havia d’agafar l’autobús fins al Centre i agafar els Ferrocarrils allà”, cosa que ja no li cal. Leiva destaca que tenint l’estació al costat de casa guanya mitja hora ben bona. En aquest sentit, una altra usuària, Loli, subratlla que el tren és “més ràpid que els autobusos”.

El comerç creualtenc no fa l’agost

Al bar-restaurant ‘El Mos‘, al costat del pàrquing de l’estació, el seu encarregat, Pere Lula, creu que “la gent ho aprofita com una cosa de més a més, però l’entorn no. Del que pensàvem que podria ser una millora substanciosa, de preparar més pastes i entrepans perquè pensàvem que hi hauria un moviment fort, i no”. L’impacte de la nova estació al bar de Lula ha estat, per ell, “mínim”. La mateixa valoració és la que fan des de la ‘Granja‘, davant l’estació, on el seu propietari assegura que no ha notat cap canvi.

Foto portada: rètol de l’estació ‘Sabadell Parc del Nord’. Autor: David B.

Comments are closed.