Foto portada: una alumna de l'escola Agnès Armengol durant les activitats

Com respira Sabadell? Els escolars ho analitzen

Al voltant d’uns 175 alumnes i una dotzena de professors de vuit centres de primària de Sabadell han participat en el projecte de ciència ciutadana Com Respira Sabadell? que s’ha presentat aquest matí al centre cívic de Cal Balsach, un projecte on s’han mostrat els resultats del mesurament de la qualitat de l’aire de diferents punts de la ciutat.

Aquesta acció forma part del projecte d’abast europeu CleanAir@School – com respira Sabadell?, coordinat per l’Agència Europea del Medi Ambient i finançat pel Ministeri de Transició Ecològica, on s’ha treballat de forma simultània a centenars d’escoles d’11 països de tot Europa.

“En aquest projecte volíem que alumnes que no tenen grans coneixements sobre contaminació atmosfèrica, sobre química ni quins mètodes s’han de fer servir per fer experiments científics, fessin una aproximació a la qualitat de l’aire de l’entorn de les seves escoles”, ha comentat l’ambientòleg Jaime Enciso.

Els centres participants han estat les escoles Agnès Armengol, Arraona, Can Rull, Enric Casassas, Font Rosella, Joan Montllor, Juan Ramón Jiménez i Ribatallada. Per mesurar els nivells de diòxid de nitrogen (NO2) s’han instal·lat 150 punts de mesura per tal de mapificar la qualitat de l’aire a escala de carrer, a l’entorn de l’escola i a la porta, al pati i a l’interior del centre. Els tubs de captació passiva instal·lats pel mateix alumnat van recollir dades durant els mesos d’octubre i novembre de 2019. Segons l’ambientòleg Jaime Enciso, els nivells de contaminació se superen en dos dels vuit centres analitzats:

“Hi ha punts del centre de la ciutat on hi ha trànsit intens, més de 5.000 vehicles al dia, i carrers estrets o amb edificis alts on no es dispersa la contaminació i se superen els nivells. [Les escoles] Enric Casassas i Ribatallada per exemple. En canvi, escoles com Joan Montllor en barris més perifèrics amb el riu pel mig tenen nivell molt més baix”, assegura Enciso.

Paral·lelament, els alumnes han participat en les Olimpíades de l’Aire, un conjunt d’activitats relacionades amb els àmbits que han estat treballant durant el curs, on també s’ha construït un mapa en el qual es reflexen més de 4.000 punts de contaminació atmosfèrica de la ciutat, que amb diferents colors s’han identificat en funció dels nivells de qualitat de l’aire.

En el marc del programa Agenda 21 Escolar Plus, els vuit centres de primària han treballat durant el curs els quatre vectors ambientals com el consum d’aigua, el consum d’energia, la recollida selectiva de residus i l’avaluació de la contaminació atmosfèrica. En aquest àmbit, les escoles han proposat diverses millores relacionades amb els vianants, els vehicles, els diversos col·lectius, la vegetació i els espais verds.

Presentació del projecte Com Respira Sabadell?
Presentació del projecte ‘Com Respira Sabadell?’. Autor: D.Casahuga.

El resultat als 14 centres executats és positiu amb un estalvi de mitjana de més del 4 per cent en el consum d’electricitat, un estalvi de l’1,5 per cent en el consum d’aigua i un reciclatge integral als centres. Les actuacions s’han fet després d’una ecoauditoria realitzada amb suport d’una empresa especialitzada en gestió ambiental i reforç pedagògic en temes de sostenibilitat, i formacions especifiques a tota la comunitat educativa.

Foto portada: una alumna de l’escola Agnès Armengol durant les activitats. Autor: @Aj_Sabadell via Twitter.