Dues mestres i un alumne de l'escola, al barri. Autor: cedida.

Emergència educativa: així és el confinament en una escola de màxima complexitat

  • Els mestres de l’escola Joan Maragall porten lots de material a casa dels alumnes. 
  • Només una família ha completat la preinscripció telemàtica i l’escola no tenia pissarres digitals ni ordinadors fins aquest curs. 

Les famílies vulnerables han estat fortament colpejades per la pandèmia del coronavirus en molts àmbits, també en l’escolar. Pares i mares s’han vist abocats a les preinscripcions de forma telemàtica, i no tots tenen els coneixements o el material. Un exemple: d’entre totes les famílies de l’escola Joan Maragall del barri de Can Puiggener, un centre de màxima complexitat amb el 90 per cent de població d’origen estranger, només una ha completat el procés per ordinador. I la majoria tenen problemes per tenir material escolar o seguir el curs a distància. 

La preinscripció escolar d’enguany, per motius de seguretat sanitària, ha hagut de realitzar-se de forma telemàtica (més info: ‘Preinscripció en temps de coronavirus: “no ens hem pogut enamorar d’una escola”‘). La digitalització del tràmit era sanitàriament necessària però ha suposat una dificultat per famílies sense recursos o sense coneixements tecnològics (més info: ‘Fundació Bofill: “la preinscripció telemàtica pot accentuar els prejudicis”). Tant és així que l’escola pública Joan Maragall, un centre escolar d’alta complexitat del barri de Can Puiggener, no ha tingut més remei que optar per realitzar totes les preinscripcions de forma presencial.

“Només una família, que és nova, ha pogut fer la preinscripció online“, ha explicat la directora de l’escola, Cristina Amat. Amb les altres 146 “ho hem hagut de fer presencialment”, ha reconegut. I “tampoc saben demanar cita prèvia”. Tot i això, “quan venen, porten mascareta, arriben puntuals i es mostren molt agraïts”, ha destacat.

 

El 90 per cent de les famílies del centre “són d’origen estranger”, en una gran part d’origen magribí, i molts tenen dificultats per entendre la llengua. Els mateixos mestres s’han encarregat de trucar família per família per citar-los i ajudar-los a formalitzar el tràmit.

Com és la situació de l’alumnat del centre? “Complicada”. És l’adjectiu que utilitza Amat per descriure les situacions dels 248 nens i nenes de l’escola.

“Els nostres alumnes viuen en pisos molt petits, amb molta gent, perquè la majoria són famílies amb tres o quatre fills”, explica la directora, i algunes famílies tenen habitacions rellogades. En condicions normals als infants “els agrada molt venir a l’escola, per sortir de casa”. Ara, amb la situació d’emergència sanitària actual, “les famílies tenen molta por a sortir”.

Fins i tot en aquests moments encara “molts segueixen confinats”. És per això que es mostren “súper contents” quan els mestres els truquen i passen una estona parlant amb ells, per telèfon o videoconferència.

“L’objectiu ja no és que segueixin el curs, sinó mantenir el vincle”

Aquest és, pels mestres del Joan Maragall, l’objectiu principal del conegut com a curs virtual: “mantenir el contacte amb els nens”. Amat reconeix que, en aquesta situació, no es plantegen que els alumnes aprenguin contingut i que, si els envien alguna tasca, procuren que els nens la puguin fer sols.

“Les famílies ja en tenen prou perquè nosaltres els estiguem exigint feines, a uns pares que no els poden ajudar”, reflexiona la directora. “L’objectiu ja no és que segueixin el curs, sinó mantenir el vincle”, assegura.

Una altra preocupació de la directora és la pèrdua de coneixement dels nens envers la llengua catalana. “Aquests nens només la parlen amb els profes“, explica. “L’estiu ja suposa una pèrdua de fluïdesa” pels infants, perquè, fora de l’escola, “no senten parlar català”. Ara, com a mínim, ho parlen quan els professors els fan les trucades.

L’esforç de l’equip de mestres

L’equip docent de l’escola s’ha organitzat per fer arribar material escolar als seus alumnes. Amb una part del pressupost anual, el centre ha elaborat uns lots amb fulls de colors, tisores, llapis, algunes feines impreses senzilles, adaptades al nivell dels alumnes, i un llibre de lectura per tots ells.

Els mateixos mestres s’han allistat al grup de voluntaris del departament de Participació Ciutadana de l’Ajuntament per repartir el material als domicilis de les famílies. I fins i tot això els ha portat dificultats: “hi havia molts intèrfons que no funcionaven i havíem de cridar les famílies des del carrer”. “Només queden tres famílies per rebre el material”, celebra la directora, que ha insistit en què continuaran intentant que els arribi. Per últim, amb el kit de material escolar, cada família ha rebut també un lot de quatre mascaretes, dues per adults i dues per nens, facilitades per l’entitat SBDxI.

Abastiment de material tecnològic

El departament d’Educació de la Generalitat ha repartit dispositius amb connectivitat. Prop de 1.200, i 370 més comprats per l’Ajuntament, per abastir les famílies més vulnerables i assegurar-se que els infants no queden despenjats del curs virtual (més info a: ‘Robles: “Hauríem d’acabar el curs amb normalitat”‘). En aquest sentit, la Generalitat es va encarregar d’incloure targetes amb connexió a internet a un total de 40 ordinadors que ja hi havia a l’escola, i repartir-los entre les famílies que no en tenien. L’Ajuntament, per la seva part, els ha facilitat cinc tauletes. “Gairebé la totalitat dels alumnes de tercer fins a sisè tenen connexió”, ha destacat Amat.

La mestra del Joan Maragall reparteix el material durant el confinament
La mestra del Joan Maragall reparteix el material durant el confinament

Des del centre, tanmateix, han renunciat a cedir aquest material a algunes famílies. No han fet arribar el material tecnològic a “les famílies amb qui no t’entens parlant, o que saps segur que no el sabran utilitzar. No serviria de res”, lamenta Amat. Algunes famílies han declinat “assumir la responsabilitat de tenir un ordinador a casa” i, en alguns casos s’ha entès que “per circumstàncies personals de les famílies, no en farien un ús correcte”.

Fins aquest curs l’escola Joan Maragall no tenia material tecnològic: ni ordinadors ni pissarres digitals. A l’octubre va arribar una dotació de material. Les mestres han de fer un sobreesforç per recordar als infants “el poc que havien fet fins ara”. Molts cops, mitjançant videotrucades, els ensenyen a utilitzar els ordinadors, realitzant les tasques amb ells. També, via whatsapp, els envien videotutorials on els detallen tots els pasos a seguir. “Els nens estan aprenent molt d’aquest tema, i els mestres també”, conclou Amat, que riu quan explica que molts cops són els mateixos alumnes el que truquen als mestres per plantejar-los els seus dubtes.

Foto portada: una mestra del Joan Maragall repartint material durant el confinament. Autor: cedida.