Soterrament Ferrocarril

El soterrament dels FGC a Gràcia i Can Feu a debat

  • Els portaveus de les quatre entitats convidades han donat suport a la campanya.

  • S’han plantejat les alternatives tècniques i financeres per soterrar el ferrocarril.

La Plataforma Soterrament FGC Ara!, ha organitzat el passat dijous un acte al Casal Pere Quart que ha comptat amb l’assistència de unes 150 persones i la participació de portaveus de Via Vallès, Cambra de Comerç, Fundació Bosch i Cardellach i la FAV.

L’acte, presentat pel membre de la plataforma i ex regidor de l’Entesa per Sabadell Isidre Soler, ha emfatitzat que el soterrament dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) per Gràcia i Can Feu depassa l’àmbit d’aquests barris i és un tema de ciutat. Soler ha repassat les vicissituds del projecte des del seus inicis al 2004. Ha denunciat que al 2007 Generalitat i ajuntament de Sabadell es van comprometre amb el soterrament, unes promeses que han resultat ser falses i que han causat un “gran malestar” entre els veïns d’aquests barris.

També ha criticat el pacte subscrit entre Generalitat i ajuntament de Sabadell per finançar el soterrament mitjançant les plusvàlues obtingudes amb la requalificació com residencial d’espais públics per edificar 3.000 habitatges. Una “operació inviable” en plena crisi immobiliària. Soler ha insistit en les “solucions tècniques i financeres” per soterrar el ferrocarril, ja que podrien utilitzar-se  el diners que s’han estalviat en altres partides del projecte com els derivats de no haver expropiat els edificis de Gràcia o no fer les cotxeres del Parc del Nord. Es tracta –ha conclòs- d’un problema de “voluntat política” i de “complir els compromisos”.

Separar, enllosar i enfonsar

Seguidament ha pres la paraula l’urbanista Manel Larrosa, ex regidor d’Urbanisme del primer govern d’Antoni Farrés i membre del col·lectiu Via Vallès. Larrosa, recolzant-se en fotografies i plànols, ha explicat les possibles solucions tècniques per “separar, enllosar i enfonsar” les vies fèrries. Ha qualificat el projecte oficial de “rocambolesc” i “ple de barrassades” i criticà que l’actual projecte informatiu ha estat redactat per tal de demostrar que “és tan car que no cal fer-ho”.

Larrosa ha subratllat la importància del projecte alternatiu presentat per Via Vallès, així com la seva incidència a nivell de ciutat i de comarca, especialment en la connexió amb Terrassa. També ha considerat que el cost és assumible donat que el 75 per cent del cost de les obres és pels treballs en superfície i només el 25 per cent la despesa pels túnels. Ha lamentat  la “gran oportunitat perduda” que va atribuir a l’escassa qualitat tècnica del projecte presentat per la Generalitat i la manca d’interès de l’ajuntament de Sabadell en millorar-lo.

O es fa ara o no es farà mai

Pere Puig, en representació de la Cambra de Comerç, ha manifestat el suport de l’entitat al projecte de soterrament i la seva “inquietud per unes obres cabdals per la ciutat”. Ha atribuit la poca activitat comercial als barris de Gràcia i Can Feu a la barrera física que suposa el tren i ha denunciat la inviabilitat del finançament del soterrament a través de les plusvàlues que, a més, necessitaria anys de tramitació. També, afirmà que “si no es fa ara, el soterrament no es farà mai”.

Per la seva banda, Isa Vega, en nom de la Fundació Bosch i Cardellach ha donat recolzament al projecte de soterrament i ha ofert el suport de la seva entitat, un “espai de debat i reflexió” per tot el que fes falta.

Llorenç Canals de la Federació d’Associacions de Veïns (FAV) de Sabadell, ha considerat l’actual projecte com un nyap que deixarà la “ciutat mal acabada” i ha mostrat el suport del moviment veïnal a la campanya impulsada des dels barris de Gràcia i Can Feu.

Posicionaments polítics

A l’acte hi han estat pressents representants d’Entesa per Sabadell, ICV, Ciutadans i PSC. Convidats per Soler a posicionar-se, només Virgínia Domínguez (ES) i Carles Marlés (ICV) van fer-ho. La primera ha denunciat el “punt mort” en que actualment està el tema i ha insistit en què hi ha solucions per eliminar la barrera física del ferrocarril si existeix “voluntat política”.

El segon ha esmentat la resolució presentada al Parlament de Catalunya pel diputat d’ICV Salvador Milà per soterrar els FGC que fou aprovada amb l’abstenció de CiU que es va quedar sola defensant l’opció de les plusvàlues. A més, ha assenyalat les contradiccions del PSC que al Parlament vota una cosa i a l’ajuntament de Sabadell una altre.

Foto portada: Un moment del debat al Casal Pere Quart. Autor: David B.

Comments are closed.