Pacte entre l’Ajuntament i la SAREB per incorporar 80 habitatges per a emergència social

L’empresa pública VIMUSA i la SAREB, abans coneguda com el ‘banc dolent’, que es va quedar bona part dels actius immobiliaris de la crisi econòmica del 2008, han signat un acord mitjançant el qual la SAREB cedirà 80 habitatges a l’empresa d’habitatge de Sabadell. El conveni s’ha presentat aquest divendres i afegirà aquests habitatges als 200 que ja té l’Ajuntament per a emergència social. El consistori pagarà a la SAREB una prestació mensual i correrà a càrrec de la meitat de la rehabilitació. En els pisos ocupats, si les famílies compleixen els requisits, passaran a pagar un lloguer social. 

L’acord l’ha presentat l’alcaldessa, Marta Farrés, i el director de Responsabilitat Social Corporativa de la SAREB, Gaspar González. El conveni té una durada de quatre anys i es podrà prorrogar fins un màxim de quatre anys més, vuit en total. Es deixa la porta oberta la compra dels habitatges un cop finalitzin els contractes, segons ha avançat el regidor d’Acció Social i Habitatge, Eloi Cortés.

Com funcionarà l’acord Ajuntament-SAREB?

L’Ajuntament, via VIMUSA, pagarà a la SAREB una contraprestació mensual per cada habitatge: 125 euros per habitatge buit i 75 euros per habitatges ocupats. A més, si cal rehabilitar els pisos, cada part correrà amb la meitat de les despeses. D’entre els 80 habitatges, n’hi ha de buits i d’ocupats. Si les famílies ocupants compleixin els preceptes de vulnerabilitat i bon veïnatge passaran a tenir un lloguer social.

“Volem donar sortida a les famílies de la mà de Serveis Socials. Ajudar-los a entrar de nou a la via de la legalitat, donar-los estabilitat i seguretat amb un lloguer social. Si compleixen els requisits i tenen bona convivència amb l’entorn, la seva situació serà regularitzades”, ha assegurat l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés.

SAREB utilitzarà, assegura, els pagaments per afrontar les despeses d’assegurances i comunitat. L’Ajuntament gestionarà els habitatges, el seu manteniment i l’Impost de Bens Immobles, entre altres. Els 80 habitatges són més d’un 20 per cent del total d’immobles que té la SAREB a Sabadell, que està format per entre 350 i 400 habitatges malgrat que les dades “van oscil·lant”, segons ha dit González.

Bones paraules de la SAREB a Farrés

 

L’actual govern assegura que en els darrers temps ha reforçat la intermediació amb els grans tenidors d’habitatge. Fruit d’aquesta tasca hi ha l’acord amb SAREB, que es va quedar amb els actius més difícils de col·locar al mercat provinents de l’antiga Caixa Sabadell i altres bancs.

“Ha estat molt fàcil arribar a acords amb aquest nou equip de govern. Ho havíem intentat en el darrer mandat, havíem fet moltes visites però amb el nou govern vam veure que l’ambient era un altre i les ganes de finalitzar el projecte era un altre; li vull agrair a la corporació i al personal de VIMUSA”, ha assegurat Hernández. És el 35è conveni signat entre la SAREB i les corporacions locals. “Però a Sabadell ens fa especial il·lusió Ho havíem intentat. Finalment ho hem aconseguit: és el conveni número 12 a Catalunya amb un número significatiu d’habitatges”.

Hernández ha assegurat que amb l’arribada del govern socialista van notar clarament un canvi que va facilitar l’entesa. “Això és un punt d’inici però amb bona predisposició tindrem més oportunitats de desenvolupar línies de col·laboracions”, ha afegit Marta Farrés, qui ha mantingut que els 80 pisos estan repartits per tota la ciutat i “és una de les coses que més ens ha agradat”.

12 pisos per tanteig i retracte

Des del mes de juny de l’any passat, l’Ajuntament ha comprat mitjançat el dret de tanteig i retracte 12 nous habitatges, que s’han incorporat a lloguer social. Hi ha 14 pisos més en procés de compra. VIMUSA ha iniciat la compra de 20 pisos més, per a la borsa d’habitatge d’emergència social.

D’altra banda, l’actual govern preveu iniciar la construcció de 500 nous habitatges públics de lloguer en aquest mandat. Els primers serien dues promocions que van tramitar-se el darrer mandat però no van començar: una al Centre i l’altra a La Creu Alta. El govern Farrés vol a més reactivar l’empresa mixta SBD Lloguer Social, que porta una dècada sense construir habitatge públic, i es limita a gestionar els props de 600 pisos protegits que té en cartera.

L’Ajuntament gestiona 1.600 pisos públics

En total, l’Ajuntament gestiona prop de 1.600 pisos: 600 a través de SBD Lloguer Social, 440 d’habitatge protegit ordinari, més de 330 als complexos de gent gran i 200 d’emergència als que ara s’afegiran els 80 de la SAREB. En el seu mig segle d’història, VIMUSA ha construït molt més, milers de pisos en total, però es va optar pel règim de venda i per tant el consistori va perdre la capacitat d’incidir més en el mercat.

Foto portada: habitatges al Pla de Can Puiggener, ‘El llano’. Autor: David B. 

Comments are closed.