Bustos i Recoder

La Generalitat reprèn les obres dels Catalans aquest dilluns

  • Recoder i Bustos anuncien que el 8 d’octubre començaran de nou els treballs.

  • S’ha executat el 30 per cent de la inversió però només s’ha pagat el 10 per cent dels 430 milions que costa.

La principal inversió a Sabadell en les últimes dècades, l’allargament de la línia dels Ferrocarrils de la Generalitat, reprendrà la seva marxa el proper dilluns, després de nou mesos aturades. La Generalitat ha anunciat aquest dimecres que ha aconseguit refinançar els treballs. Ara es preveu que les noves estacions entrin en funcionament l’any 2016.

La Generalitat, en boca del conseller de Territori, Lluis Recoder, assegura que ha aconseguit refinançar l’obra. Sent així, durant el mes d’octubre a Sabadell, i també a Terrassa, es reprendran els treballs. En concret, es començarà a desmuntar la tuneladora per muntar-la al parc del Nord. Caldrà fer un segon túnel en des de La Plana del Pintor fins el barri de Gràcia, de 4,4 quilòmetres. Fins ara, s’ha fet el primer túnel, entre Sabadell-Estació i el pou d’atac de Ca n’Oriac.

Segons informa el govern català, les estacions de la Creu Alta/Eix Macià i la plaça Major gairebé tenen l’estructura acabada. Mentre que a la plaça d’Espanya està avançada. Recoder ha posat èmfasi també en la creació de llocs de feina:

La represa d’aquesta obra, a banda de satisfer la demanda de Sabadell i impulsar el transport públic, permet crear 1.050 llocs de treball entre Sabadell i Terrassa, en l’execució de l’obra i en llocs de treballs indirectes”, ha dit.

L’alcalde de Sabadell, Manuel Bustos, ha qualifiat la notícia de “magnífica” després de l’aturada del passat 25 de gener.

Com es paga l’obra?

Tal com ha informat el conseller, l’obra es pagarà entre aquest any i l’any 2019. S’abandona l’anomenat mètode alemany, molt criticat perquè allargava el pagament de l’obra pública. En unes dades presentades per la Generalitat, la inversió total a Sabadell és de 430 milions d’euros. Entre l’any 2008 i el 2012 s’han invertit gairebé 129 milions però només s’han pagat uns 40 milions. Falten per tant encara per pagar gairebé el 90 per cent de l’operació mentre que falta el 70 per cent de l’obra.

Quadre financer aportat per Territori i Sostenibilitat. Font: Generalitat.
Quadre financer aportat per Territori i Sostenibilitat. Font: Generalitat.

L’import de l’obra s’anirà pagant mitjançant els pressupostos ordinaris de la Generalitat, deixant de banca el criticat mètode alemany. El govern de CiU ha acusats sovint l’antic govern tripartit per abusar d’aquest mètode per pagar l’obra a molt llarg termini.

Fer més decent l’entorn urbà

Les obres van ser aturades el passat mes de gener, provocant la reacció de totes les forces polítiques municipals. En aquest temps, la Generalitat assegura que ha invertit 1,1 milions en reduir l’afectació a la mobilitat i el dia a dia de la ciutadania. Fent un resum, han actuat a l’avinguda Josep Tarradellas, el carrer Pi i Margall. S’ha cobert un forat a Plaça Espanya i reduït l’ocupació al racó del Campanar.

En servei l’any 2016

La Generalitat assegura que l’allargament dels Catalans entrarà en servei l’any 2016 a Sabadell, quatre anys més tard del que es preveia a l’inici i un any més tard del que es donava per fet fins fa uns mesos. Les obres acabaran l’any 2015 però caldran uns mesos de comprovacions.

La principal inversió a Sabadell

L’allargament dels Catalans, també promocionat com a Metro Sabadell, és la principal obra pública a Sabadell des de la construcció de la Gran Via, durant la dècada dels anys setanta. S’inverteixen més de 400 milons en fer noves estacions de tren: Passeig de la Plaça Major, Creu Alta, Plaça d’Espanya i Ca n’Oriac. A plaça d’Espanya es podrà canviar de Ferrocarrils a la RENFE. D’altra banda, l’actual estació Rambla quedarà tancada i la de Sabadell-Gràcia es soterrarà, quedant pendent el soterrament del tren al pas pel barri a una operació urbanística.

Foto portada: Ajuntament de Sabadell. Autor: J.Peláez