Autor: M.Tornel.

Allau d’al·legacions al Pla de mobilitat del Vallès: què es proposa?

  • L’Ajuntament de Sabadell vol passar de tres a sis estacions de Rodalies RENFE. 
  • Farrés aposta per encabir la B-40 i la Ronda Nord sota l’avinguda de Can Deu i connectar amb Castellar sense viaducte. 

L’Ajuntament demana prioritzar el ferrocarril en el Pla Específic de Mobilitat del Vallès i preservar el medi ambient pel que fa a la nova carretera entre Terrassa i Sabadell, que vol coberta. El consistori ha presentat diverses al·legacions, com també han fet bona part de les formacions polítiques com Esquerra, Catalunya en Comú i les Candidatures Alternatives de Sabadell (amb la Crida per exemple a dins). Per primer cop la Generalitat planifica de forma conjunta la mobilitat del Vallès Occidental i l’Oriental, prop de milió i mig d’habitants. 

L’ajuntament de Sabadell presenta diverses al·legacions. Pel que fa al ferrocarril, i en quant a Rodalies RENFE, demana accelerar la nova estació de Can Llong-Castellarnau, però també planificar dues noves estacions a la ciutat, a l’alçada de l’hospital Parc Taulí i també a l’encreuament entre la Rambla i la Gran Via (antic baixador). És a dir, passar de tres estacions de Rodalies a sis, més les cinc de Ferrocarrils de la Generalitat:

“Hem de tenir un model que ens acabi configurant amb Rodalies un model de metro en una part de la ciutat com ens fa de metro la línia de FGC”, insisteix l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés.

El consistori demana de nou connectar la línia 4 de Rodalies amb l’Aeroport de Barcelona i apostar pels trens semidirectes per escurçar el temps de viatge. També es demana prioritzar la connexió entre Sabadell i Santa Perpètua de Mogoda per avançar cap a la línia Orbital Ferroviària.

En quant a Ferrocarrils de la Generalitat, aposta per fer estudis per perllongar la línia fins Castellar i també per fer un segon túnel, a Horta, per anar a Barcelona més ràpidament i també arribar a noves zones de la capital.

“Després de la pandèmia està més clar fins i tot que abans que el transport públic ha d’agafar més pes en la planificació de la mobilitat”, ha assegurat Farrés.

En quant a carreteres, hi ha la gran polèmica, com s’esperava, al voltant del Quart Cinturó (i les seves diverses accepcions, cadascuna amb els seus matisos en quant a concepte, traçat i fins i tot qui paga l’obra, com són Ronda del Vallès o B-40). El document preveu una nova carretera entre l’est de Terrassa i el nord de Sabadell, que el nou govern sabadellenc veu amb bons ulls sempre i quan sigui soterrada en tot el seu recorregut i es preservin els valors ambientals al llarg del seu recorregut.

Pel que fa a la connexió d’aquesta nova carretera i la Ronda Oest amb Castellar (l’anomenada Ronda Nord de Sabadell), que es preveu al voltant del riu Ripoll al seu pas per la carretera de Castellar, demana que es tingui la “mínima ocupació el mínim impacte”. L’Ajuntament aportar perquè tant la B-40 (o Quart Cinturó) i la Ronda Nord passin per la reserva sota l’avinguda de les Palmeres i l’avinguda de Can Deu i connectin amb Castellar a través de la carretera de Castellar sense fer un nou viaducte sobre el riu Ripoll. El Pla Específic de Mobilitat, i tampoc l’Ajuntament de Sabadell, entren en el tram potser més sensible del Quart Cinturó: Castellar-Granollers.

L’Ajuntament demana també construir la Ronda Sud (entre Sabadell i Barberà, per connectar la C-58 i l’AP-7), la Ronda Est i ampliar la carretera de Santa Perpètua-Mollet. “La Ronda Nord és la nostra prioritat però en un document així cal ser capaç de dissenyar el futur més a llarg termini”, insisteix Farrés.

Demanen concreció

Tant l’Ajuntament com la majoria de formacions polítiques demanen programar, calendaritzar i concretar les actuacions que estan incloses al Pla perquè són moltes i es fa difícil creu que totes es poden portar a la pràctica. A més, bona part de les actuacions les ha de finançar el ministeri de Foment.

Propostes de partits

El Pla Específic de Mobilitat ha tingut una allau d’al·legacions d’entitats i partits. En quant a les formacions polítiques.

  • Esquerra Republicana aposta per crear de bell nou un tren tramvia entre Terrassa, Sabadell i Granollers, que passaria també per Polinyà, Palau i Lliçà de Vall, descarta nous traçat del Quart Cinturó i vol més aposta per la línia R8, que seria el germen del Quart Cinturó Ferroviari. Esquerra vol la Ronda Nord de Sabadell (connectar la Ronda Oest actual i Castellar) sense la prevista connexió entre Sabadell i Terrassa del Quart Cinturó.
  • Catalunya en Comú demana desistir del tram del Quart Cinturó entre Terrassa i Granollers per “obsolet” i apostar per millorar les carreteres ja existents en aquest tram, amb més oferta de transport públic, ja sigui autobús o ferrocarill (R4 i R8 de Rodalies i Quart Cinturó Ferroviari). També demanen crear un nou organisme per gestionar la mobilitat a la zona.
  • Les Candidatures Alternatives del Vallès (dins hi ha la Crida per Sabadell) assegura que el Pla de Mobilitat del Vallès no donarà resposta a les necessitats i accentuarà problemes en el context d’emergència climàtica. Creuen que caldria un compromís real d’inversió en transport públic sense dependre del ministeri de Foment, les inversions del qual “mai han arribat”, gestionar la mobilitat en base al que ja existeix i apostar més pel transport públic. També aposten per un nou òrgan de gestió de la mobilitat. I creuen que es va canviant el nom a la cosa però al final es vol imposar el Quart Cinturó, ara ja fins l’entrada de Castellar.

El Pla de Mobilitat

El Pla Específic de Mobilitat del Vallès (PEMV) arriba 10 anys després del Pla Territorial Metropolità de Barcelona, que ja preveia un document específic per a la mobilitat del Vallès Occidental i l’Oriental. Després d’un parell d’anys de converses, el PEMV es va aprovar en fase inicial fa alguns mesos, amb un diagnòstic dels fluxes de moviments de les dues comarques i un llistat d’actuacions viàries i ferroviàries.

El 76 per cent de les inversions necessàries per fer el Pla depenen del ministeri de Foment, que no ha participat en la redacció del document i que té un baix percentatge d’inversió respecte els seus compromisos. Per això els sectors més crítics el defineixen com un brindis al sol. Tant l’ajuntament de Sabadell com Catalunya en Comú com les CAV a més demanen calendaris i concrecions davant un document exhaustiu i a llarg termini.

Més info: 

Què inclou i què no inclou el Pla de Mobilitat del Vallès?

Foto portada: l’avinguda de les Palmeres, per on el govern de Sabadell i la Generalitat preveuen que passi la B-40 i la Ronda Nord de Sabadell. Autor: M.Tornel.