La vida, des del cotxe: més de 4 milions d’hores perdudes a l’any en retencions

  • El número d’hores perdudes a les carreteres vallesanes augmenta un 54 per cent en tres anys. 
  • El RACC demana un segon túnel als FGC i també acabar la B-40 (Quart Cinturó).

La congestió als accessos a Barcelona afecta més de 320.000 persones cada dia, segons un estudi del RACC que ha analitzat 400 quilòmetres de corredors de l’entorn metropolità, presentat aquest dimecres. El volum de vehicles als accessos a la capital catalana ha pujat un 15 per cent respecte al 2016 i els ciutadans perden un 19,5 per cent més de temps en congestions de trànsit. Els conductors que més temps perden al volant són els vallesans que discorren per la C-58, l’AP-7 o la C-16. 

En termes absoluts, el Vallès Occidental és el corredor amb més hores perdudes, amb un increment important respecte al 2016: de 2,6 milions d’hores anuals perdudes, als quatre milions actuals. L’augment és notable: un 54 per cent. Aquest increment és degut, en part, a les obres que s’han fet a la C-58 en sentit Barcelona, tant entre Terrassa i Sant Quirze, com entre Sant Quirze i Sabadell. Han acabat recentment. Caldrà esperar el següent informe per veure els resultats de les ampliacions de carrils, si es produeix algun. Els següents corredors on es perden més hores són les rondes de Dalt i Litoral de Barcelona (3,5 milions d’hores anuals) i les carreteres del Baix Llobregat (3,2 milions).

23 minuts perduts en hora punta

Les persones que circulen per les vies vallesanes (a Sabadell bàsicament la C-58 i l’AP-7, més de retruc ja la C-16) perden 23 minuts entre les 7 i les 8 del matí en comparació amb un trajecte amb trànsit fluid.

El trànsit, a nivells pre-crisi

En temps, cada dia laborable es perden fins a 63.000 hores per la congestió als accessos metropolitans, que equivalen a 15,3 milions d’hores anuals, un 19,5 per cent més que el 2016. El trànsit ha augmentat un 14,6 per cent i, segons l’estudi, arriba a nivells similars als d’abans de la crisi, mentre que la capacitat de les infraestructures viàries i de transport públic no ha millorat. Els corredors de Barcelona, el Vallès Occidental i el Baix Llobregat concentren prop del 80 per cent de la congestió.

C-58 al seu pas per l'Aeroport de Sabadell. Autor: David B.
La C-58 al seu pas per l’Aeroport de Sabadell. Autor: David B.

El RACC alerta que cada dia més de 320.000 persones que accedeixen a Barcelona i l’àrea metropolitana en vehicle privat (78 per cent) o en autobús interurbà (22 per cent) pateixen retencions, un fet que provoca perjudicis en temps perdut, costos econòmics i contaminació de l’aire. L’informe Evolució de la congestió als corredors viaris d’accés a Barcelona analitza les retencions de trànsit a les vies d’entrada i sortida de la ciutat i compara els resultats amb els d’un estudi del 2016.

El cost social d’aquesta congestió –per calcular-lo, es tenen en compte les hores perdudes i el cost ambiental que provoquen les retencions– és de 169 milions d’euros anuals, 528 euros per usuari afectat, un 23 per cent més que el 2016, quan era de 137 milions d’euros.

S’avança l’hora punta al matí i a la tarda

La congestió augmenta i alguns usuaris opten per avançar els horaris per intentar evitar les retencions. Però el moviment no té gaire efecte: l’hora punta del matí comença una hora abans que al 2016 i també s’allarga durant més temps. Si el 2016 durava dues hores (de 7 a 9 del matí), ara se n’allarga més de tres (de 6 a 9:15 hores). El pitjor moment de l’hora punta s’ha avançat 30 minuts i actualment és a les 7:30 hores. En aquest moment es poden arribar a acumular 52 quilòmetres de cues en total per la congestió, amb circulació a menys de 40 km/h. Les vies més afectades a aquesta hora són el corredor del Baix Llobregat (amb més de 14 km de retencions); la ronda de Dalt; la C-58 en sentit Barcelona i la ronda del Litoral.

A la tarda, l’hora punta també s’ha avançat i comença a les 16:30h, mentre que el 2016 era a partir de les 17:30h. L’hora més crítica de la tarda són les 17:30h, quan s’acumulen més de 18 quilòmetres de retencions, sobretot a la ronda de Dalt (B-20) i a la ronda del Litoral (B-10).

 

Mesures urgents: més transport públic

Entre les principals mesures que demana el RACC, habilitar carrils BUS-VAO de baix cost; ampliar la xarxa d’aparcaments de dissuasió i executar amb urgència les infraestructures de transport públic de Rodalies, com ara la línia ferroviària transversal, el segon túnel de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya al Vallès o el desdoblament de la línia de Rodalies R3 (corredor del Vallès Oriental).

També, abaratir els títols de tarifa plana (T-Mes o T-Trimestre) de transport públic i fer una gestió intel·ligent de les infraestructures viàries, com completar la senyalització de velocitat variable a tota la xarxa o implementar tecnologia que permeti alertar d’avaries i accidents i la saturació de les entrades i sortides de les rondes de Barcelona, entre altres incidències, així com situar grues ràpides en punts estratègics.

I aposten pel Quart Cinturó

El RACC demana finalitzar l’enllaç entre l’A-2 i l’AP-7 i el tram de la B-40 entre Abrera – Terrassa – Sabadell; crear accessos viaris exclusius per a vehicles pesants al Port i a la Zona Franca per descongestionar l’A-2 i la B-10. També proposa promoure el teletreball i flexibilitzar els horaris de feina i crear espais de coworking en els municipis de l’àrea metropolitana.

Foto portada: l’enllaç de la C-58 amb l’AP-7, a Badia. Autor: ACN. 

Comments are closed.