No tots són flors i violes entre veïns confinats: es disparen les queixes per soroll

Durant el confinament han proliferat, per sort, les imatges de solidaritat entre veïns, que en molts casos s’han conegut o han estret llaços durant aquest mes i mig d’estat d’alarma, sobretot a través dels balcons amb les vuit del vespre com a punt de trobada. S’han reactivat xarxes de suport abandonades durant dècades i un cert sentit de comunitat. Però no tot són flors i violes: en el primer mes d’estat d’alarma, fins el 16 d’abril, el nombre de serveis de la Policia Municipal a causa de les queixes veïnals va pujar un 57 per cent respecte les mateixes dates de l’any passat. 

L’any passat els serveis mensuals per queixes veïns no arribaven als 200. Ara en canvi la Policia Municipal va prestar més de 300 serveis entre el 14 de març i el 16 d’abril. 311 serveis en concret. Gairebé 10 serveis diaris, per molèsties veïnals. La majoria, el 90 per cent, a causa del soroll.  L’intendent major de la Policia Municipal, Joan Antoni Quesada, assegura que la causa de les queixes és el “confinament”. Més gent a casa i durant moltes més hores. Però les molèsties es concentren a la nit: “hi ha música i en alguns trams al vespre hi ha música a l’exterior”. El Resistiré a tot drap i els festivals música tecnoFliyng free que van proliferar durant llargues estones sobretot durant les primeres setmanes a molts barris no agraden a tothom per igual.

Tot i així Quesada hi vol posar context: els decibels s’han reduït als mínims històrics. “i que per tant ara mateix qualsevol soroll és percebut de seguida”. D’altra banda, l’urbanisme de la ciutat, amb blocs d’habitatges i pisos petits de característiques “humils” en les zones amb més queixes:

“Les proteccions acústiques dels habitatges respecte el soroll que poden produir altres veïns no són les mateixes que a altres zones on hi ha un aïllaments molt superior. Tot ve com a conseqüències del procés on la gent està enclaustrada al seu domicili, està respectant i de tant en tant va posant música per evadir-se una mica. Fins ara amb les recomanacions i advertiments hem aconseguit reduir les molèsties”.

L’Ajuntament té un Servei de Mediació Comunitària per buscar acords entre veïns sense que les disputes vagin a més. En un mes van rebre una cinquantena de trucades, de les quals van haver d’abordar 22 casos. La majoria també han estat per sorolls, però hi ha hagut conflictes per l’ús dels espais comuns o conflictes familiars. Habitualment, en 30 dies el nombre de trucades a aquest servei és de mitja dotzena. L’estat d’alarma ha triplicat els serveis a abordar.

Foto portada: veïns aplaudint des de la finestra, fa uns dies. Autor: David B.

Comments are closed.