Foto: una grua, actuant. Autor: Òscar via Flickr.

Nova polèmica al voltant de la grua municipal

  • ICV i EUiA recorren la normativa de funcionament de la grua a instàncies d’una plataforma ciutadana.

  • El govern local manté que el sistema és el mateix que utilitzen Madrid, Barcelona, Sevilla o altres ciutats.

Esquerra Unida i Alternativa, amb dos regidors, i també ICV, amb un regidor ara mateix, han recorregut la normativa i el protocol de funcionament de la grua municipal a la ciutat. Asseguren que hi ha jurisprudència contra la legalitat d’aquest sistema. Recorren a instàncies d’una plataforma ciutadana. Per la seva part, el govern local assegura que el sistema usat a Sabadell és el mateix que l’aplicat a altres grans ciutats.

Com iSabadell va explicar en el seu moment, un seguit de ciutadans han creat una plataforma per denunciar el que consideren abusos de la grua municipal (més info: ‘Una plataforma ciutadana denuncia els abusos de la grua municipal‘). Ara, EUiA i ICV recorren el sistema que emplea l’Ajuntament al considerar que només té com a finalitat recaptar.

Actualment Sabadell té externalitzat el servei de grua a una empresa privada. Els treballadors d’aquesta companyia actuen als carrers de la ciutat i segons EUiA i ICV els operaris fan accions que només hauria de poder fer la Policia Municipal, ja que només els funcionaris policials poden decidir quins vehicles es retiren dels carrers. A més, hi ha una sentència del Tribunal Superior de Justícia d’Andalusia en la que es decideix que els empleats d’aquestes empreses no tenen presumpció de veracitat, al contrari que els agents policials. La Llei de forces i cossos de seguretat i la de Policies Locals de Catalunya estableixen que la Policia Local o Municipal és l’única competent per verificar de forma directa si un vehicle està mal estacionat i ha de ser retirat de la via pública.

Calvo (ICV), Martínez (EUiA), Mireia Marín, de la plataforma, i Miquel Soler (EUiA), aquest dijous. Autor: cedida.
Calvo (ICV), Martínez (EUiA), Mireia Marín, de la plataforma, i Miquel Soler (EUiA), aquest dijous. Autor: cedida.

Així que EUiA i ICV demanen la nul·litat del procediment que s’aplica a Sabadell. El portaveu d’ICV, Aureli Calvo, sosté que l’actual procediment prima “la recaptació econòmica de l’Ajuntament pel damunt de garantir la preservació de la legalitat” mentre que la portaveu d’EUiA, Marisol Martínez, espera que l’alcalde, Juan Carlos Sánchez, dicti una resolució declarant la nul·litat del procediment.

Resposta del govern

La petició no anirà gaire lluny de moment ja que el govern local ha respost ràpidament defensant la legalitat del sistema. Asseguren que és el mateix que s’aplica a Barcelona, Madrid, Sevilla, Màlaga o Lleó. Recorden que els treballadors de l’empresa adjudicatària envien una imatge de la presumpta infracció a la Policia Municipal. Des de Can Marcet, un agent ha de validar la denúncia i la imatge. Només en aquell moment, el vehicle és sancionat i retirat si s’escau. Així mateix, el regidor d’Espai Públic, Cristian Sánchez, manté que l’empresa adjudicatària compleix un contracte que estableix un mínim de vuit i un màxim de dotze retirades de vehicles per dia i grua, amb una variació de dos vehicles per sobre i per sota. Tot i així, assegura que el mínim no s’aplica si no es detecten vehicles infractors a la via pública.

Evidentment, si no hi ha vehicles infractors, el servei de grua no s’activa. El mínim s’estableix per garantir que l’empresa compleix amb el servei que se li encomana i no amb afany recaptatori”, assegura Sánchez.

El contracte del servei finalitza l’any vinent, com el propi govern ha reconegut. Llavors es podrà modificar el sistema si la majoria del ple municipal així ho vol.

Foto portada: una grua, actuant. Autor: Òscar via Flickr.

5 Comments